Gå til innhold

mat

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har en gutt på 1 år, problemet er att jeg tørr ikke å gi han mat med klumper. Han får bare finmoset mat. Jeg har lyst å begynne å gi han skiver og litt grovere middager, men er kjemperedd for han skal sette d i halsen. Han fikk en bolle når han var ca 8 mnd den satt han i halsen og jeg var sikker på han skulle bli kvalt. Når begynte dere å gi barna deres brødskiver ol? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det helt med ro. Det kommer av seg selv når han bare får litt bedre kontroll på spisingen sin, og det er sikkert ikke lenge til . Det viktige er at han får i seg alle næringsstoffer han trenger, og det gjør han jo selv om maten er finmoset. Bare prøv med litt biter i ny og ne, slik at han får prøve å venne seg gradvis til litt større biter, og fortsett å mose mesteparten. Å gå rett fra finmoset til en bolle er sikkert ikke så lett, for det er jo ganske tørt også. Prøv heller med fiskeboller eller kjøttkaker eller noe som har en saus, og del det først i bittesmå biter, slik at han venner seg gradvis til en ny konsistens. Sønnen min var ganske stor når han begynte å spise "skikkelig" mat, husker ikke helt... men han var nok større en sønnen din. I starten da han fikk biter i maten pleide han å brekke seg, ikke fordi han fikk det i halsen, men fordi det var en ny konsistens og det var uvant å måtte tygge før han svelget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boller er ikke tingen når du skal prøve med mer fast føde. Boller klumper seg nemlig, og er derfor ekstra lett å sette i halsen. Prøv med en grov brødskive. Det går mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 11 mnd får all den mat vi spiser.

Er det mat som er vanskelig å mose kun med gaffel, som stek o.l., så bruker jeg stavmikser.

Jeg syns du bør ta deg en tur på helsestasjonen og snakke om frykten din. Sønnen din bør lære seg å spise annet enn finmoset mat, ellers kan det være at du er så uheldig å få problemer med spisingen hans senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår er 10 mnd og han spiser allerede middagsglass som er fra 1-3 år helt uten problemer og han spiser vår mat. I tillegg får han brødskiver, boller ( som jeg deler opp og gir han ), kakemenn, frukt....

Jeg har sluttet og mose maten vår med stavmikser fordi det er ingen vits i det lenger. Skjærer det opp i passende biter og moser poteter med gaffel osv.

Boller er ikke så bra for de klumper seg så grådig. Kavringer er bra. Det har sønnen vår fått og det spiser han uten trøbbel.

Du kan gi brødskive som du selv har delt opp i passe biter eller eple, banan........

Dette finner du ut av og du kan jo prøve deg fram.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...