Gå til innhold

Hvis du får tilbud om 2 vaksine dose og det er fra en annen produsent, takker du ja?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du får tilbud om 2 vaksine dose og det er fra en annen produsent, takker du ja? Si at første dose var Pfizer så får du Moderna som andre dose. Eller motsatt.. Takker du ja?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men jeg vet at jeg allerede får Pfizer sin. 

Gjest Optimo
Skrevet

Godt spørsmål. Der skjønner jeg at folk er skeptiske, å blande sånn er vel knapt testet i det hele tatt. 

Samtidig så er det jo en del folk som har fått én dose AstraZeneca og én dose med mRNA, det blir jo i og for seg ikke noe annerledes. 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg ville gjort. 

Skrevet

Av de 2 som er med i programmet ja,  men ikke noen andre per nå. 

Skrevet

Er begge mRNA-vaksiner har det null å si

Skrevet (endret)

Det kommer veldig an på. Hva ville alternativet være? To doser skal jeg ha uansett, men ser jo helst at begge blir Pfizer.  Dersom det f.eks. er snakk om dose to ved 9 uker kontra 12 hadde jeg nok ventet.

Endret av Imsdalen
Skrevet

Nå får jo Norge mange hundretusen doser Moderna. Forundrer meg ikke om de vil at mange som har fått Pfizer som første dose skal få Moderna som andre dose. FHI har jo sagt at de vurderer blanding.  Men jeg ser ikke noen store studier på at å mikse mRNA vaksiner er safe. Godt mulig det er det, Mange eksperter sier at det er ok å blande de men at man mest sannsynlig får mer bivirkninger av det.  men hvor er dokumentasjonen?

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, NorthernLight said:

Nå får jo Norge mange hundretusen doser Moderna. Forundrer meg ikke om de vil at mange som har fått Pfizer som første dose skal få Moderna som andre dose. FHI har jo sagt at de vurderer blanding.  Men jeg ser ikke noen store studier på at å mikse mRNA vaksiner er safe. Godt mulig det er det, Mange eksperter sier at det er ok å blande de men at man mest sannsynlig får mer bivirkninger av det.  men hvor er dokumentasjonen?

Vi får mer enn nok Pfizer til at de som har fått det som første dose også vil få det som andre, men det blir litt færre som får Pfizer som første dose framover enn det ellers ville vært.

Blanding av AZ og Pfizer ser ut til å virke bra. I følge en britisk undersøkelse som nylig kom ut gir det mye mer antistoffer enn to doser med AZ hvis man får Pfizer sist. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3874014

• Liker 2
Skrevet
Fakta? skrev (2 minutter siden):

Vi får mer enn nok Pfizer til at de som har fått det som første dose også vil få det som andre, men det blir litt færre som får Pfizer som første dose framover enn det ellers ville vært.

Blanding av AZ og Pfizer ser ut til å virke bra. I følge en britisk undersøkelse som nylig kom ut gir det mye mer antistoffer enn to doser med AZ hvis man får Pfizer sist. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3874014

AZ og Pfizer har jeg fått:)

• Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (7 minutter siden):

AZ og Pfizer har jeg fått:)

En lege jeg har pratet med har fått det. Han tok antistoffer etter begge vaksinene og sa at antistoffene føyk i været etter andre dose . 

• Liker 2
Skrevet
NorthernLight skrev (Akkurat nå):

En lege jeg har pratet med har fått det. Han tok antistoffer etter begge vaksinene og sa at antistoffene føyk i været etter andre dose . 

Jøss:) Valgte han det selv, eller var det tilfeldig at det ble den blandingen? :)

Skrevet (endret)
Fakta? skrev (53 minutter siden):

Vi får håpe at de gir mindre Pfizer som første dose da. Men FHI har vel ikke snakket om å blande vaksiner uten grunn.  Ja AZ og Pfizer ja. Men det er ikke 2 mRNA vaksiner. Sier ikke at det ikke er en bra kombo. men som jeg har fått med meg er det ikke noe store studier på det.

Endret av NorthernLight
  • Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Jøss:) Valgte han det selv, eller var det tilfeldig at det ble den blandingen? :)

Var pga AZ ble stoppet. Pfizer var det han ville ha da og det fikk han. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg regner med jeg ikke vil ha noe valg, med mindre jeg ønsker å vente mye lengre enn 12 uker på andre dose. Mange av oss som får Pfizer nå i løpet av sommeren må nok få Moderna som andre dose i høst. Det er bare å se på de forventede vaksineleveransene framover, så skjønner man hvorfor. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 hours ago, Mmmwhatever said:

Jeg regner med jeg ikke vil ha noe valg, med mindre jeg ønsker å vente mye lengre enn 12 uker på andre dose. Mange av oss som får Pfizer nå i løpet av sommeren må nok få Moderna som andre dose i høst. Det er bare å se på de forventede vaksineleveransene framover, så skjønner man hvorfor. 

Jeg har nå lest det de har sagt, og det er for å korte ned perioden mellom vaksinene på slutten at de vurderer å blande, ikke fordi det ikke er mulig å få Pfizer selv om man venter 12 uker. De vil få mer Moderna etter hvert. Det betyr at hvis noen av de siste som får Pfizer som første dose, får Moderna som andre dose, så vil de ikke trenge å vente 12 uker. Nå ser det ut til at vi får mer Pfizer også siden det er så mange antivaxxere i Øst-Europa, men jeg tror ikke det påvirker dette.

Endret av Fakta?
  • Liker 1
Skrevet
Fakta? skrev (5 timer siden):

Jeg har nå lest det de har sagt, og det er for å korte ned perioden mellom vaksinene på slutten at de vurderer å blande, ikke fordi det ikke er mulig å få Pfizer selv om man venter 12 uker. De vil få mer Moderna etter hvert. Det betyr at hvis noen av de siste som får Pfizer som første dose, får Moderna som andre dose, så vil de ikke trenge å vente 12 uker. Nå ser det ut til at vi får mer Pfizer også siden det er så mange antivaxxere i Øst-Europa, men jeg tror ikke det påvirker dette.

Vi får se hvordan det går. Men utgangspunktet er at det ikke er mulig å velge vaksine selv, og det er ikke sikkert at man får velge seg Pfizer som andre vaksine selv om man sier at man heller vil vente i for eksempel fem uker ekstra (12 uker i stedet for 7) for å unngå å blande vaksiner. Det spørs hva kommunen får tilsendt av vaksiner, og om kommunen har et system på å tilrettelegge for dette. Min kommune har hittil kun fått tilsendt Pfizer. Gudene vet hva de gjør når/hvis de får tilsendt to ulike vaksinetyper. Det er slett ikke sikkert at kommuner har kapasitet til å tilrettelegge for «vil ikke». Men vi får se, ideelt sett tenker jeg jo som deg - at det beste hadde vært hvis det var mulig for folk å frivillig utsette vaksine nummer to noen uker for å få Pfizer (hvis det er det de ønsker). 

Skrevet

Ja, jeg har fått Moderna som nummer en og Pfizer som nummer to👍🏻

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Mmmwhatever said:

Vi får se hvordan det går. Men utgangspunktet er at det ikke er mulig å velge vaksine selv, og det er ikke sikkert at man får velge seg Pfizer som andre vaksine selv om man sier at man heller vil vente i for eksempel fem uker ekstra (12 uker i stedet for 7) for å unngå å blande vaksiner.

Når alle som står i kø har fått kan man få hva man vil. Grunnen til å blande er som sagt for å få unnagjort køen fortere enn man ellers kunne.

• Opprett ny...