AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Hei dere, Jeg har begynt i jobb som regnskapsfører i et større byrå, som nyutdannet med en portefølje av små selskaper som jeg har fullt ansvar for. Ikke autorisert. Jeg synes jobben virker litt kjip på noen områder, feks: - lite sosialt/kaffepauser o.l., tror det kan være pga den konstante dokumenteringen av hvert minutt man jobber + stor arbeidsbelastning. Føler det ikke er noe fokus på trivsel, bare å være en arbeidsrobot/inntjening. - lite oppfølging/opplæring, ingen kursing - svært lav lønn (448', er det normalt??) - veldig stor arbeidsmenge og tidspress - utrolig bråkete kontorlandskap (masse telefonsamtaler, mange har lyd som plinger når de får meldinger) - inntrykk av at jeg aldri egentlig kan ta ferie mer enn 3 uker i strekk, pga rapporteringskunder og arbeid som ikke gjøres av noen andre mens man er borte Jeg lurer på hva som er deres erfaringer fra regnskapsbyrå, for å få et bilde av om det vil hjelpe å bytte kontor i fremtiden. Hva slags andre jobber (som er mer trivelig og bedre betalt) kan man få senere, med denne typen erfaring? Om noen vil si hva deres karrierevei har vært og hva de tjener før/nå så er det også topp. Takker for alle råd/erfaringer som måtte komme. Anonymkode: cd5e5...b94
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 448 er god startlønn, hva forventer du som nyutdannet? 600 K? Dårlig opplæring og oppfølging er ett ledelsesproblem. Har du gitt beskjed om at du ikke har fått nok? I forhold til kurs. Hvor lenge har du jobbet? Har du selv tatt initiativ til å ta kurs? Det sosiale avhenger nok av arbeidsplass, men når all tid skal registreres på kunde er det vanskelig å ta jatte pauser. Men jeg arbeider mye samme med andre ansatte og er som regel hver andre time ca inne på kontoret til andre ansatte for å diskutere problemstillinger o.l. da blir jeg kanskje stående ett par minutter ekstra. Arbeids mengde og tidspress avhenger av hvor gode ledere du har, men jeg tviler på at det finnes mange yrker hvor du ikke må forholde det til frister o.l.. Igjen lurer jeg på hvor lenge du har jobbet, de første gangen jeg rapporterte på en stor kunde brukte jeg 3 dager å få i orden alt, nå bruker jeg rundt 1. Kortere tid på arbeidsoppgaver gir lavere arbeidsmengde. Nå har det også nylig vert årsregnskap, det skaper alltid mer arbeid. Angående ferie så har jeg som regel med PC slik at jeg kan gjøre småting hvis jeg er borte lenge (som regel kun lønn). Det er ikke noe som kreves, men jeg klarer ikke å slappe av hvis jeg ikke er sikker på at personen som skal kjøre lønn for meg vet hvordan det skal gjøres. De færreste kunder ønsker rapport i juli så da er det som regel ikke noe problem å ha lang ferie. Anonymkode: f19df...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hei dere, Jeg har begynt i jobb som regnskapsfører i et større byrå, som nyutdannet med en portefølje av små selskaper som jeg har fullt ansvar for. Ikke autorisert. Jeg synes jobben virker litt kjip på noen områder, feks: - lite sosialt/kaffepauser o.l., tror det kan være pga den konstante dokumenteringen av hvert minutt man jobber + stor arbeidsbelastning. Føler det ikke er noe fokus på trivsel, bare å være en arbeidsrobot/inntjening. - lite oppfølging/opplæring, ingen kursing - svært lav lønn (448', er det normalt??) - veldig stor arbeidsmenge og tidspress - utrolig bråkete kontorlandskap (masse telefonsamtaler, mange har lyd som plinger når de får meldinger) - inntrykk av at jeg aldri egentlig kan ta ferie mer enn 3 uker i strekk, pga rapporteringskunder og arbeid som ikke gjøres av noen andre mens man er borte Jeg lurer på hva som er deres erfaringer fra regnskapsbyrå, for å få et bilde av om det vil hjelpe å bytte kontor i fremtiden. Hva slags andre jobber (som er mer trivelig og bedre betalt) kan man få senere, med denne typen erfaring? Om noen vil si hva deres karrierevei har vært og hva de tjener før/nå så er det også topp. Takker for alle råd/erfaringer som måtte komme. Anonymkode: cd5e5...b94 Siden jeg er autorisert må jeg ta mange timer kurs ila året. Jeg begynte med en lønn på 390, så det du skriver er jo bra synes jeg da.. Jeg liker presset som du tydeligvis ikke liker. Det gjør at jeg føler meg skjerpet og på hele veien. Jeg har eget kontor. Jeg må alltid jobbe litt i ferien min, det er enklere enn å forklare noen hva og hvordan de skal gjøre jobben min. Vi tar kaffepause når vi vil. Anonymkode: f07c6...4f0
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 Jeg er revisor, så på andre siden av bordet, men vi har jo en god del kontakt med regnskapskontor. For det første lurer jeg jo på hvordan du kan ha ansvar for egen portefølje når du ikke er autorisert? Ja, jeg ser at flere av regnskapskontorene vi har kunder hos har det mere sosialt enn det du beskriver. Jeg har heller ikke inntrykk av at det å ta ferie er et problem. Noen har medarbeidere som gjør all lønnskjøring slik at de som bokfører og avstemmer slipper det. Jeg ser også at de fleste jobber i team slik at noen andre kan overlappe ved behov. Opplæring i form av kurs har jeg inntrykk av at er ganske vanlig, de som har autorisasjon har jo krav om en viss mengde etterutdanning over 3 år. Annen opplæring tror jeg nok vil variere, men det er også viktig at du formidler ditt behov da alle er ulike. Kontorlandskap, høres ut som slik jeg har det på jobb. Jeg er sensitiv for lyder, men ser at de færreste andre jeg jobber med er det, så de skjønner rett og slett ikke at de forstyrrer 😬 Viktig å ha et bra headset da, så man kan stenge ut noe av lyden Lønnen er kanskje grei for en nybegynner, avhengig av ansvar. Men når du får autorisasjon bør den hoppe litt. Andre jobbalternativer er regnskapsfører internt i selskap som ikke har satt bort regnskapsføringen. Da slipper du å skrive timer. Selvfølgelig kan andre administrative stillinger være aktuelle, alt etter hva du ønsker. Anonymkode: 23fda...432
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Jeg er også autorisert. Fokus på faktureringsgrad er det selvsagt, og det har vært folk som har sluttet på grunn av at de ikke orker å jobbe på tid. Jeg plages ikke av det, og jobber i tillegg et sted der jeg vet det er lavere krav til utfaktureringsgrad enn mange andre steder. Tid til litt prat her og der er det stadig, men man må selvsagt passe tida. Jeg foretrekker større kunder som følges opp på ukentlig basis, da jeg føler det gjør at jeg blir kjent med dem på en helt annen måte. I tillegg til a-å på egne kunder, har jeg også lønn for en del andre. Foretrekker også å ta det mest kritiske selv i løpet av ferien, og setter heller derfor opp litt lenger ferie for å kompensere for den jobben jeg må ta (enkelte lønninger som ikke lar seg utsette + remittering/fakturering en gang i blant for de største). Anonymkode: 57e72...303
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er også autorisert. Fokus på faktureringsgrad er det selvsagt, og det har vært folk som har sluttet på grunn av at de ikke orker å jobbe på tid. Jeg plages ikke av det, og jobber i tillegg et sted der jeg vet det er lavere krav til utfaktureringsgrad enn mange andre steder. Tid til litt prat her og der er det stadig, men man må selvsagt passe tida. Jeg foretrekker større kunder som følges opp på ukentlig basis, da jeg føler det gjør at jeg blir kjent med dem på en helt annen måte. I tillegg til a-å på egne kunder, har jeg også lønn for en del andre. Foretrekker også å ta det mest kritiske selv i løpet av ferien, og setter heller derfor opp litt lenger ferie for å kompensere for den jobben jeg må ta (enkelte lønninger som ikke lar seg utsette + remittering/fakturering en gang i blant for de største). Anonymkode: 57e72...303 Siterer meg selv for å svare på det med opplæring og kurs: jeg har også opplevd ganske slapp opplæring enkelte steder, så er nok ikke uvanlig. Kursing hos nåværende arbeidsgiver er opp til den enkelte (men man må selvsagt passe på etterutdanningskravet for de autoriserte). Har aldri opplevd å få nei til et ønske om kurs, men man må være litt oppsøkende selv for å finne de som er interessante/nødvendige. Anonymkode: 57e72...303
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå