Gå til innhold

Har jeg rett til bostøtte om jeg oppholder meg 6 måneder i utlandet og 6 måneder i Norge hvert år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg da er beregnet som fastboer i Norge. Har leie og annet utgifter. 

Anonymkode: 95c61...713

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har du ikke. 

Anonymkode: fd1cd...a97

Skrevet

Det kan du.

Får å få bostøtte må du anses som bosatt i Norge, og være omfattet av folketrygdloven. Du er ikke fullverdig medlem av folketrygden om du oppholder deg utenfor Norge i 6 mnd eller mer to år på rad. Ergo, bør du, for å beholde et fullverdig medlemsskap på alle plan, oppholde deg i Norge 7 mnd hvert år, også kan du være i Thailand, Spania eller hvor du ønsker i 5 måneder. 

AnonymBruker
Skrevet

Så man trenger bostøtte for å bo i Norge, men har råd til å reise og leie seg annen bolig i flere måneder?
Jeg regner jo med man beholder sin bolig i Norge selv de mnd man ikke bor der.
Er det reelt? Hvordan klarer man seg økonomisk med slikt?

Anonymkode: 5d8a2...cfc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så man trenger bostøtte for å bo i Norge, men har råd til å reise og leie seg annen bolig i flere måneder?
Jeg regner jo med man beholder sin bolig i Norge selv de mnd man ikke bor der.
Er det reelt? Hvordan klarer man seg økonomisk med slikt?

Anonymkode: 5d8a2...cfc

TS. 

Nei 

Jeg har bolig til en annen venn som jeg får lov til å bruke gratis i utlandet. Betaler kun strøm der, men det er billig. Livsoppholdet generelt er langt billigere enn det det er i Norge.  Reiser pga helse årsaker. 

AnonymBruker
Skrevet
Baktusen skrev (48 minutter siden):

Det kan du.

Får å få bostøtte må du anses som bosatt i Norge, og være omfattet av folketrygdloven. Du er ikke fullverdig medlem av folketrygden om du oppholder deg utenfor Norge i 6 mnd eller mer to år på rad. Ergo, bør du, for å beholde et fullverdig medlemsskap på alle plan, oppholde deg i Norge 7 mnd hvert år, også kan du være i Thailand, Spania eller hvor du ønsker i 5 måneder. 

Takk :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...