Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har termin om 3 uker og fødeangsten har satt inn :( dette er min første baby, og jeg føler jeg har null kontroll på noe. Bare å skrive fødebrev er utfordrende, for jeg vet jo ikke hva valgene er! Er livredd for sprøyter så epidural har vært utelukket, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli så nervøs for smertene at jeg vurderer epidural uansett. I tillegg har jeg GBS, så må ha veneflon og antibiotika ved fødsel. Friker ut snart! Noen som har tips mot fødeangst? Har sett mange «positivr birth»-videoer på youtube men synes til og med disse historiene høres forferdelige ut!

Dessuten har jeg aldri holdt en baby engang! Er livredd for den nye hverdagen og om jeg kommer til å bli en god mor :( 

Anonymkode: 3931f...22b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg på positiv fødsel sitt fødselsforberedende kurs asap. Se alle videoene. Du må vite hva du går til. Det hjelper.

Anonymkode: 0d163...63d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som deg syntes også at "fine fødehistorier" høres helt forferdelig ut så det hjalp ingenting å lese de 🙈 Jeg er generelt en type som liker å lese meg godt opp, men følte at akkurat fødsel var håpløst å skulle forberede meg på. Tror det er veldig vanlig føle det sånn for førstegangsfødende. 

Jeg var ikke på noe kurs, skrev ikke noe fødebrev og gjorde meg egentlig ingen spesielle forventinger før jeg skulle føde. Det er jeg egentlig glad for, for ting går jo sjelden etter planen. Jeg endte med styrtfødsel og hadde uansett ikke tid til epidural eller noe sånt. Alt gikk fint! 

Beste tips er egentlig bare å tenke på at 1, dette er kroppen din skapt for å få til og 2, du vil få god hjelp av jordmor underveis og 3, man må bare ta ting som de kommer 

Det kan også være veldig lurt å prate med jordmor om det du tenker på :)

Anonymkode: 7568b...407

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det underliggende problemet her er overveldende følelser om morsrollen. Meld deg på positivfødsels kurs og prat med noen som kjenner deg godt og med erfaring om morsrollen. 
tror også det er lurt å prøve å tillate kroppen og hodet å godta at du må ta alt som det kommer. Det er en naturlig smerte og en naturlig krevende rolle, men alt skjer så automatisk. Riene kommer, de må du puste deg igjennom. Babyen kommer, den må du mate. Man trenger ikke føle på noe mer enn overveldethet den første tiden. Sleit selv med morsfølelsen i nesten ett år. Den kommer!

Anonymkode: 1dc3c...c6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...