Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med det?

Hvordan fungerer det?Må man ha må greie på det for å drive med det, eller kan alle gjøre det om de har penger? Kan man risikere å tape mye?

En dame fortalte meg engang at hun hadde investert arvede penger i fond og hadde ca 10 000 i avkastning på det i måneden. Hvor mye må hun ha investert da, ca? 

Kan man når som helst ta ut pengene man har investert?

AnonymBruker
Skrevet

Følger, dette lurer jeg også på.

Anonymkode: 9c2fb...a17

• Liker 1
Skrevet

Google, folkens: 

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/hvorfor-i-all-verden-skal-vanlige-folk-spare-i-fond-

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/fond/tips-til-fondssparing.html

https://www.nordnet.no/no/marked/fond

Alle banker tilbyr fondssparing. Det enkleste er å gå igjennom sin egen bank, men hvis man er litt interessert kan man handle det meste som finnes av fond hos Nordnet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har null peiling på fond, men valgte å gå for noen småfond med lav risiko som banken min tilbyr. Jeg sparer noen små summer (ikke mer enn jeg har råd til å tape) fast i måneden og anser det som en langsiktig måte å spare penger på istedet for vanlig sparekonto med dårlig/ikkeeksisterende rente.
Har ikke akkurat noen formue enda, men ingen tvil om at pengene har vokst mye mer enn de ville ha gjort på en vanlig sparekonto.

Sånn ellers er nok linkene til Knirke over her fine å sjekke ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (7 timer siden):

En dame fortalte meg engang at hun hadde investert arvede penger i fond og hadde ca 10 000 i avkastning på det i måneden. Hvor mye må hun ha investert da, ca? 

Kan man når som helst ta ut pengene man har investert?

Mange regner 6% årlig avkastning som snitt på indeksfond (selv om det kan svinge mye underveis), hvis vi tar utgangspunkt i det hadde damen 2 000 000,- i fond.

Ja, man kan ta dem ut når som helst, men det tar noen dager før pengene kommer til kontoen din. Og man vil heller ikke tvinges til å ta ut pengene når fondene står i minus.

Anonymkode: c1752...6b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mange regner 6% årlig avkastning som snitt på indeksfond (selv om det kan svinge mye underveis), hvis vi tar utgangspunkt i det hadde damen 2 000 000,- i fond.

Ja, man kan ta dem ut når som helst, men det tar noen dager før pengene kommer til kontoen din. Og man vil heller ikke tvinges til å ta ut pengene når fondene står i minus.

Anonymkode: c1752...6b5

Så om man hadde en 4-5 millioner investert i fond, kunne man fint leve av overskuddet?

Om man vinner noen millioner i LOTTO, så vil det lønne seg å investere i fond, framfor å sette pengene på sparekonto/plasseringskonto?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Thyra said:

Så om man hadde en 4-5 millioner investert i fond, kunne man fint leve av overskuddet?

Om man vinner noen millioner i LOTTO, så vil det lønne seg å investere i fond, framfor å sette pengene på sparekonto/plasseringskonto?

Ja, man kan selge ut profitt man har hatt når som helst. Dersom verdien har økt fra 5 mill til 5 100 000 i løpet av et år, så kan du selge verdier for 100 000 og la resten stå

Og ja, det betyr at når du kommer over en viss formuegrense, så kan du leve på fondet resten av livet, uten å jobbe. Du vil alltid ha, si, 10 millioner i fond, og selger avkastning på 300 000 hvert år. Formuen din blir ikke mindre, og du kan leve på gevinsten

Så dersom man klarer å komme opp i noen millioner i formue, så kan man leve av det. De som arver store forumer trenger ikke jobbe en dag i sitt liv, om de ikke vil

(Man må ta hensyn til inflasjon også, det har jeg ikke gjort i eksempel over)

Anonymkode: 53bc9...7b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du setter pengene på sparekonto, mister som regel pengene verdi. Renten på sparekonto er som regel lavere enn inflasjon. Så pengene dine blir mindre verdt ettersom årene går, selv om du får tilbake penger i renter. Så man taper penger hvert eneste år man har de på sparekonto... Det er egentlig ikke sparing, man taper penger

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, man kan selge ut profitt man har hatt når som helst. Dersom verdien har økt fra 5 mill til 5 100 000 i løpet av et år, så kan du selge verdier for 100 000 og la resten stå

Og ja, det betyr at når du kommer over en viss formuegrense, så kan du leve på fondet resten av livet, uten å jobbe. Du vil alltid ha, si, 10 millioner i fond, og selger avkastning på 300 000 hvert år. Formuen din blir ikke mindre, og du kan leve på gevinsten

Så dersom man klarer å komme opp i noen millioner i formue, så kan man leve av det. De som arver store forumer trenger ikke jobbe en dag i sitt liv, om de ikke vil

(Man må ta hensyn til inflasjon også, det har jeg ikke gjort i eksempel over)

Er avkastning fra fond skattefritt?

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke fullt så enkelt, man må også ta hensyn til skatt og inflasjon. Hvis vi sier 6% avkastning brutto så har man 600 000 i inntekt. Fra dette må man trekke inflasjon som i snitt antas å være 2,5% = 250 000, formueskatt på 42 500 (blir mer hvis de rødgrønne vinner) og skatt på avkastning (600 000 * 0,3168 = 190 080). Reell netto avkastning blir dermed 600 000 - 250 000 - 42 500 - 190 080 = 117 420 kr. Det kan bli litt mer hvis man utnyttet fullt skjermingsfradrag, men det er svært lavt om dagen.

Anonymkode: 30038...d03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke fullt så enkelt, man må også ta hensyn til skatt og inflasjon. Hvis vi sier 6% avkastning brutto så har man 600 000 i inntekt. Fra dette må man trekke inflasjon som i snitt antas å være 2,5% = 250 000, formueskatt på 42 500 (blir mer hvis de rødgrønne vinner) og skatt på avkastning (600 000 * 0,3168 = 190 080). Reell netto avkastning blir dermed 600 000 - 250 000 - 42 500 - 190 080 = 117 420 kr. Det kan bli litt mer hvis man utnyttet fullt skjermingsfradrag, men det er svært lavt om dagen.

Anonymkode: 30038...d03

På aksjesparekonto er det innskuddet du tar ut først.. det vil si at du ikke skatter av de " 600 000" du tar ut  før det er gått ganske mange år. Innen man har tatt ut hele innskuddet har man også rukket å få med seg litt skjermingsfradrag.

Anonymkode: 30cbc...ded

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...