AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Folk snakker annerledes og drikker hjemmebrent. Anonymkode: e4364...d67
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 Alle steder i landet vil du møte kulturforskjeller. Anonymkode: 51a63...e0b 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle steder i landet vil du møte kulturforskjeller. Anonymkode: 51a63...e0b Jo men kontakten mellom Østlandet ig Vestlandet er større. Vi skjønner hverandre selvom vi er ulike. Anonymkode: e4364...d67
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 Det er faktisk Oslo som er i ferd med å bli et annet land, oslofolk har veldig lite kunnskap om hvordan resten av landet fungerer og henger sammen. Anonymkode: 80049...453 22
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er faktisk Oslo som er i ferd med å bli et annet land, oslofolk har veldig lite kunnskap om hvordan resten av landet fungerer og henger sammen. Anonymkode: 80049...453 Signerer denne. Oslo er generisk storby. Det er resten av Norge som er Norge.
cassio Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Det kan være større kulturforskjeller mellom to som bor i samme oppgang i en bygård i Oslo, enn det er mellom en som bor i Oslo og en som bor i Tromsø. 2
Gjest TheCatLady Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 I Nord Norge er de annerledes enn resten av landet fordi de snakker annerledes og drikker hjemmebrent. Javel? Hjemmebrent drikker de over hele landet og er ikke noe nordnorsk fenomen. Om man har bodd på bygda så er det normalt over hele landet.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo men kontakten mellom Østlandet ig Vestlandet er større. Vi skjønner hverandre selvom vi er ulike. Anonymkode: e4364...d67 Tradisjonelt sett har vel kontakten mellom Vestlandet og nord-Norge vært stor. Kystbefolkninger og sånt vettu. Salg av fisk, tørrfisk og frakt av andre varer opp og ned landet. Mye felles forståelse og kultur der ennå, som kanskje ikke er så synlig for byfolk i sentrale østlands-områder. Anonymkode: 7dfa7...565 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 Ja, det er nesten et annet land, men de har fått Vinmonopol der oppe, så hjemmebrenten står nok for fall. 😅 Litt mer seriøst, så synes jeg personlig at det er en stor kulturforskjell mellom nord og sør. Nordpå er det mye mer uformelt og gjestfritt. Du kan snakke med vilt fremmede uten at noen prøver å få deg tvangsinnlagt etterpå. Gå på døra til folk og spørre om hjelp til noe og du blir stort sett møtt med et smil. Nordlendinger er langt mer laidback enn folk her sør, og jeg elsker det hver eneste gang jeg drar nordover, men jeg er nok noe mer ekstrovert enn etniske nordmenn 😉 Anonymkode: afe5c...4da 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er faktisk Oslo som er i ferd med å bli et annet land, oslofolk har veldig lite kunnskap om hvordan resten av landet fungerer og henger sammen. Anonymkode: 80049...453 For folk på bygda vet så veldig mye om andre bygder i en helt annen landsdel mener du? Anonymkode: e4364...d67
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #11 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tradisjonelt sett har vel kontakten mellom Vestlandet og nord-Norge vært stor. Kystbefolkninger og sånt vettu. Salg av fisk, tørrfisk og frakt av andre varer opp og ned landet. Mye felles forståelse og kultur der ennå, som kanskje ikke er så synlig for byfolk i sentrale østlands-områder. Anonymkode: 7dfa7...565 Vi snakker om nåtid , ikke 1700-tallet. Anonymkode: e4364...d67 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #12 Skrevet 26. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det er nesten et annet land, men de har fått Vinmonopol der oppe, så hjemmebrenten står nok for fall. 😅 Litt mer seriøst, så synes jeg personlig at det er en stor kulturforskjell mellom nord og sør. Nordpå er det mye mer uformelt og gjestfritt. Du kan snakke med vilt fremmede uten at noen prøver å få deg tvangsinnlagt etterpå. Gå på døra til folk og spørre om hjelp til noe og du blir stort sett møtt med et smil. Nordlendinger er langt mer laidback enn folk her sør, og jeg elsker det hver eneste gang jeg drar nordover, men jeg er nok noe mer ekstrovert enn etniske nordmenn 😉 Anonymkode: afe5c...4da Jeg er nordlending bosatt i Oslo. Opplever ofte at innvandrere kommenterer at jeg ikke oppfører meg "typisk norsk", men at jeg er så lett å prate med. jeg sier jeg bare oppfører meg slik det er vanlig på hjemtraktene mine, og de som kjenner til Nord-Norge fra før blir begeistret når de hører jeg er derfra. Har bare hørt fine ting om nordlendinger, nettopp det å være uformell og gjestfri. Anonymkode: 491d2...504 6
Gjest Niek79 Skrevet 26. juni 2021 #13 Skrevet 26. juni 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jo men kontakten mellom Østlandet ig Vestlandet er større. Vi skjønner hverandre selvom vi er ulike. Anonymkode: e4364...d67 Selvgode mennesker uten humor, selv om det også finnes forskjeller mellom øst og vest.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #14 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Folk snakker annerledes og drikker hjemmebrent. Anonymkode: e4364...d67 Annerledes enn hva? Uansett hvor man bor, vil jo andre snakke annerledes. Jeg er født og oppvokst i ei lita bygd i Nord-Norge, men har aldri drukket hjemmebrent. Men så er jeg jo ganske introvert (ikke så glad i å snakke med fremmede) og generelt skeptisk til andre mennesker, så kanskje jeg er i slekt med TS langt bak i slekta? Anonymkode: e80c0...db7 1
true aspie Skrevet 26. juni 2021 #15 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er faktisk Oslo som er i ferd med å bli et annet land, oslofolk har veldig lite kunnskap om hvordan resten av landet fungerer og henger sammen. Anonymkode: 80049...453 Oslo er snart utenlandsk. 1
Chantielle Skrevet 26. juni 2021 #16 Skrevet 26. juni 2021 Ryddet for nedsettende innlegg og svar til det. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #17 Skrevet 26. juni 2021 Er nordfra, men bodde mange år i Oslo før jeg flyttet nordover igjen. Har derfor mange venner fra Oslo og andre plasser i landet. Jeg har også reist Norge på kryss og tvers noen ganger For meg er folk folk uansett hvor de kommer fra. Jeg er en sånn som kommer lett i prat med folk. Snakket selvfølgelig med naboer i div blokker i Oslo, og i arbeidslivet. Er dårlig med hjemmebrent i bygda mi 😀. Vi har Pol, og de fleste har til og med ganske eksklusiv smak 🙂. Det som skiller meg og venner her fra venner i Oslo, er at vi i min bygd i nord bor i flotte hus og kjører finere biler. Det er lett å få jobber her som krever god utdannelse. Men en ting er jeg enig med en over her om. Oslo-folk har ofte helt ekstremt dårlig kunnskap om Nord-Norge. Kanskje om andre landsdeler også. Det kan virke som om mange av dem ikke har reist rundt i Norge eller studert andre plasser. Anonymkode: be2b8...e5a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #18 Skrevet 26. juni 2021 Min far bodde på en av de første drabantbyene tidlig på 70-tallet. Han og en nabo brente hjemmebrent nede i kjellerboden. Anonymkode: c5fa6...01c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå