Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men har ikke relevant utdannelse. Har en  naturvitenskapelig mastergrad, men mangler PPU. Tror dere at jeg kan få jobben som kontaktlærer i en kommune langt nord? (Jeg tenker ikke på Tromsø, men en kommune langt oppi gokk...). 

Er det vits i å søke på stillingen selv om de søker etter lærere? Grunnen til at jeg spør er at jeg godt kan tenke meg å flytte fra Oslo et år for å oppleve noe nytt. Synes absolutt at Nord Norge høres spennende ut! Hvor mange er det egentlig som søker på slike stillinger? Kan det hende at jeg får den dersom jeg søker? 

Anonymkode: 6f497...72e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gang vært i gokk i Troms eller Finnmark i vintermånedene? Tror du at du takler å bo langt unna venner og familie under mørketiden, når det er kaldt, mørkt og jævlig?

Anonymkode: 2c147...7ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Go for it. Et år i Finnmark er nydelig, og det er en artig erfaring å ha med seg. Du får garantert jobb på en liten, fådelt skole. Det er lærermangel så mange steder, så det bør gå. Jeg er vokst opp på et slikt sted, og det kom nye «lærere» hvert år. Klassen min dro på leirskole med en 20 år gammel dropout fra videregående. Tror nok du kommer før henne i køen med mastergraden din 😆

Anonymkode: 3489b...6bf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men har ikke relevant utdannelse. Har en  naturvitenskapelig mastergrad, men mangler PPU. Tror dere at jeg kan få jobben som kontaktlærer i en kommune langt nord? (Jeg tenker ikke på Tromsø, men en kommune langt oppi gokk...). 

Er det vits i å søke på stillingen selv om de søker etter lærere? Grunnen til at jeg spør er at jeg godt kan tenke meg å flytte fra Oslo et år for å oppleve noe nytt. Synes absolutt at Nord Norge høres spennende ut! Hvor mange er det egentlig som søker på slike stillinger? Kan det hende at jeg får den dersom jeg søker? 

Det skader ikke å søke, det verste du får er et nei. Kjenner flere som har endt opp med å trives å bli i flere år. På små plasser er det ofte få søkere, så det er gode muligheter. Jeg bor selv i en liten kommune langt oppi gokk i nord og arbeider på fådelt skole, og jeg synes det er herlig. Er da fra området, så jeg har det inn med morsmelka, men har også bodd andre steder i landet (og utlandet). Slike erfaringer er gull verd for framtida. 

Anonymkode: a93fc...dc5

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du vet at Nord Norge er ganske svært, og at det er stor forskjell på de forskjellige stedene? Du bør kanskje si litt mer om hva du mener med "oppi gokk"?

Endret av Knirke
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tenker eventuelt å søke på en fulltidsstilling i Gamvik kommune i Finnmark. Helt øverst i Norge. Har tenkt litt på å søke slike stillinger en stund. Jeg sliter med å komme meg på arbeidsmarkedet og synes det hadde vært artig med et annerledes år :)

Joda mørketiden ville sikkert blitt utfordrene, men jeg vet jo at jeg alltids kan si opp eller sykemelde meg for en kort periode dersom det blir fullstendig mental kollaps. Altså, folk bor jo i Gamvik året rundt! Jeg burde kunne fikse en mørketid? 

venner og familie? Joda familien i Oslo ville jeg selvsagt savne, men jeg kan jo dra hjem i julen? Dessuten kan jeg skaffe meg venner blant kolleger eller lignende i bygda? Som sagt: jeg kan jo si opp å reise hjem dersom ting låser seg...?🙄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Go for it. Et år i Finnmark er nydelig, og det er en artig erfaring å ha med seg. Du får garantert jobb på en liten, fådelt skole. Det er lærermangel så mange steder, så det bør gå. Jeg er vokst opp på et slikt sted, og det kom nye «lærere» hvert år. Klassen min dro på leirskole med en 20 år gammel dropout fra videregående. Tror nok du kommer før henne i køen med mastergraden din 😆

Anonymkode: 3489b...6bf

Greit å vite 👍 Kjenner du eventuelt til Gamvik? 

Skrevet

Det er jo bare å søke, kommer det en annen person som faktisk fyller de formelle kravene til stillingen så er du jo utelukket, men det er klart at du kan ha flaks. Er det en veldig liten plass så er det godt mulig at du kan få en slik stilling. Du trenger jo strengt tatt ikke å bestemme deg for om du vil flytte dit før et jobbtilbud kommer på bordet. Jeg har selv erfaring med å starte arbeidslivet i Nord-Norge. Dette var riktig nok i en by av litt størrelse, men jeg hadde ingen problemer med mørketid og trivdes veldig godt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn umiddelbart tenker jeg jo at du kanskje ikke er den aller mest attraktive søkeren hvis du mangler pedagogikk. Du er jo heller ikke drømmesøkeren hvis du tenker du bare skal bli ett år. Du skriver også at du sliter med å komme deg inn på arbeidsmarkedet, betyr det at du har lite arbeidserfaring generelt sett? Hvis det er tilfelle, så trekker heller ikke det opp. Dessverre. 

MEN alt kommer jo an på hvem andre som søker. Du får den hvert fall ikke hvis du ikke prøver! Det er nok generelt færre søkere i en del utkantkommuner enn det er i byene. Jeg kjenner ikke Gamvik altså, så snakker selvsagt på generell basis. 

Anonymkode: 6ae82...302

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du, uten pedagogikk, ikke er kvalifisert til å være kontaktlærer for barn og ungdom.  Er det snakk om ungdomsskole,  så vil du trolig være den voksenpersonen noen av disse ungdommene tilbringer mest tid med. 

Når det er sagt,  så er sjansen stor for at du kan få jobben. 

Anonymkode: 85915...aa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du noen gang vært i gokk i Troms eller Finnmark i vintermånedene? Tror du at du takler å bo langt unna venner og familie under mørketiden, når det er kaldt, mørkt og jævlig?

Anonymkode: 2c147...7ac

Jeg flytta fra Oslo til Finnmark. 1års vikariat i ‘gokk’. Det er 10 år siden 😍

Anonymkode: 0f5ab...3b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å ikke bruke uttrykket "oppi gokk" om du kommer deg så langt. Gamvik er et fint sted, men ser du skriver Gamvik kommune, så da kan det være en stilling på en av de andre skolene også. Alt er ikke det samme. Vet at trivselnivået varierer veldig fra sted til sted, miljøet også. Men er det i selve Gamvik, anbefaler jeg det. Veldig fint lokalmiljø, et godt museum og ålreite folk. 

Anonymkode: 7820b...a24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det!! Jeg er fra Oslo og flyttet til Tromsø i høst. Det er kaldt hele tiden og mørkt halve året. Gleder meg noe jævlig til jeg kan flytte til Oslo igjen. 

Anonymkode: 5823c...0b8

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å prøve.
Men PPU blir mer og mer viktig, så sjansen er stor for at du heller ender opp som vikar eller lærerassistent når du ikke har PPUen i orden. Tror ikke du får jobben som kontaktlærer.

I min kommune (i nord-Norge) har det nå vært nedskjæringer, og lærere som har jobbet i kulturskolen i 10-20 år, med musikkutdannelse med litt pedagogikk, har fått beskjed om at de ikke kan tilbys jobb (endringsoppsigelse) i skolen fordi de ikke har PPU. Dette gjelder nok flere kommuner i nord også.

Anonymkode: d70c6...fc5

AnonymBruker
Skrevet

Oppi gokk? Bare å si opp og flytte? Ellers takk, vil ikke ha deg som lærer til barnet mitt her. 

Anonymkode: 5fff3...9ea

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bygd? Er det snakk om gamvik i gamvik kommune eller Mehamn? Sjånes er vel også i gamvik kommune? 

Er veldig fint der. Kan være lurt å ha bil for å komme seg litt rundt. Skal du på shopping utover matbutikken må du kjøre i alt fra 40 minutter til 3 timer unna. 

Anonymkode: 1ff89...ad4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke gjør det!! Jeg er fra Oslo og flyttet til Tromsø i høst. Det er kaldt hele tiden og mørkt halve året. Gleder meg noe jævlig til jeg kan flytte til Oslo igjen. 

Jeg bodde hele livet i Oslo og flyttet ut av det blå til Tromsø for 3 år tilbake. Angrer ikke et eneste sekund. Tvert imot. 

Og hva er greia med at folk klager over været her oppe? Det er ikke alle som foretrekker sol og varme. For meg så er mørketiden den beste tiden noensinne og gleder meg til den kommer. Tenk å ha mulighet til å se himmelen full av stjerner og Nordlys så ofte. Magisk!

Anonymkode: 8256e...03b

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenker eventuelt å søke på en fulltidsstilling i Gamvik kommune i Finnmark. Helt øverst i Norge. Har tenkt litt på å søke slike stillinger en stund. Jeg sliter med å komme meg på arbeidsmarkedet og synes det hadde vært artig med et annerledes år :)

Joda mørketiden ville sikkert blitt utfordrene, men jeg vet jo at jeg alltids kan si opp eller sykemelde meg for en kort periode dersom det blir fullstendig mental kollaps. Altså, folk bor jo i Gamvik året rundt! Jeg burde kunne fikse en mørketid? 

venner og familie? Joda familien i Oslo ville jeg selvsagt savne, men jeg kan jo dra hjem i julen? Dessuten kan jeg skaffe meg venner blant kolleger eller lignende i bygda? Som sagt: jeg kan jo si opp å reise hjem dersom ting låser seg...?🙄

Tror ikke du blir spesielt godt mottatt i lokalmiljøet med den innstillingen... Sorry. 

Hvis du vil oppleve noe nytt, reis på ferie isteden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bodde hele livet i Oslo og flyttet ut av det blå til Tromsø for 3 år tilbake. Angrer ikke et eneste sekund. Tvert imot. 

Og hva er greia med at folk klager over været her oppe? Det er ikke alle som foretrekker sol og varme. For meg så er mørketiden den beste tiden noensinne og gleder meg til den kommer. Tenk å ha mulighet til å se himmelen full av stjerner og Nordlys så ofte. Magisk!

Jeg beundrer innstillingen din :) Skulle ønske jeg også trivdes her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du, uten pedagogikk, ikke er kvalifisert til å være kontaktlærer for barn og ungdom.  Er det snakk om ungdomsskole,  så vil du trolig være den voksenpersonen noen av disse ungdommene tilbringer mest tid med. 

Når det er sagt,  så er sjansen stor for at du kan få jobben. 

Anonymkode: 85915...aa0

Jeg har jo høyere grads utdannelse? Du får det til å høres ut som om jeg kommer rett fra "gata"? Anyways, jeg er enig med deg! Jeg mener også at barn/ ungdom fortjener lærere med Ped. Hvis jeg søker og taper konkurransen pga mer kvalifisert personell så er jo det bare fint. Dersom jeg er den best kvalifiserte så er vel jeg bedre enn en hvemsomhelst? 

Vil anbefale deg å ikke bruke uttrykket "oppi gokk" om du kommer deg så langt. Gamvik er et fint sted, men ser du skriver Gamvik kommune, så da kan det være en stilling på en av de andre skolene også. Alt er ikke det samme. Vet at trivselnivået varierer veldig fra sted til sted, miljøet også. Men er det i selve Gamvik, anbefaler jeg det. Veldig fint lokalmiljø, et godt museum og ålreite folk. 

Anonymkode: 7820b...a24

Jeg formulerer meg selvsagt ikke sånn dersom jeg faktisk søker ;)

Har litt sosiale antenner, hehe 😄

Så trist at du opplevde det sånn :(

Kom deg hjem igjen dersom du er ulykkelig :klemmer:

Oppi gokk? Bare å si opp og flytte? Ellers takk, vil ikke ha deg som lærer til barnet mitt her. 

Anonymkode: 5fff3...9ea

Hva er problemet ditt? Jeg omtaler det som oppi gokk fordi det er det for oss oslofolk?! Poenget mitt var at jeg selvsagt kan flytte nedover igjen dersom jeg blir suicidal av vinteren eller lignende. Tenker du at jeg ville være en bedre lærer dersom jeg valgte å bli der, men opptre umotivert og trist? 

Jeg forstår faktisk ikke hvor du vil hen med dette innspillet ditt?

Hvilken bygd? Er det snakk om gamvik i gamvik kommune eller Mehamn? Sjånes er vel også i gamvik kommune? 

Er veldig fint der. Kan være lurt å ha bil for å komme seg litt rundt. Skal du på shopping utover matbutikken må du kjøre i alt fra 40 minutter til 3 timer unna. 

Anonymkode: 1ff89...ad4

Det er snakk om Mehamn :) Måtte nok skaffet meg bil ja. Har selvsagt førerkort og liker å kjøre så akkurat det ville bare vært et pluss ;)

Nettopp! Det kan jo hende at jeg faller for stedet. Jeg utelukker ihvertfall ikke at jeg kan gjøre det 👍

Knirke skrev (1 time siden):

Tror ikke du blir spesielt godt mottatt i lokalmiljøet med den innstillingen... Sorry. 

Hvis du vil oppleve noe nytt, reis på ferie isteden. 

Som jeg skrev til hun ovenfor: jeg ordlegger meg selvsagt ikke sånn dersom jeg får et intervju :)

Jeg tenker bare høyt i en tidlig fase her inne. Jeg unner også barn og unge undervisning av kvalifiserte lærere, men jeg tenker at en person med mastergrad likevel bør anses som en bedre lærer enn hvemsomhelst. 

- ts

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...