Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #1 Skrevet 12. september 2005 Hei Jeg giftet meg i august og har akkurat fått tilbake bildene fra fotografen... Inneholder ikke ETT eneste brukbart bilde Jeg er så sjokkert at jeg ikke finner ord. Heldigvis har familie og venner også tatt bilder fra vår store dag, og vi har iallefall funnet ett bilde som vi kan bruke som takkekort.... Jeg er så deppa på grunn av dette. Alle bildene fra fotografen ser så rare ut. På noen bilder jeg /mannen min helt vridd ut i ansiktet, andre bilder er altfor lyse/ mørke. Vi tok alle bildene ute, og de er preget av at vi har mye skygge i ansiktene bare en smiler osv... Føler jeg har vært utsatt for verdens dårligste fotograf... Har ikke solgt kjolen min ennå, og lurer på om jeg skal sette opp håret på nytt og få tatt nye bilder hos en annen fotograf... Men det blir liksom ikke det samme. Bor i Oslo og giftet meg på vestlandet. Sitter og gnisser tenner i frustrasjon. Noen som har opplevd lignende? Og hva gjorde dere??
Gjest Piper Skrevet 12. september 2005 #2 Skrevet 12. september 2005 helt alvorlig, har du planer på å bruke mange flere tusen, for å få ett bilde du kan bruke til takkekort? er sikkert flere bilder som er bra nok til takkekort, om du ikke krever at du og mannen din skal vre helt make på bildene. man behøver ikke smile begge to for at det skal bli bra, for helheten av bilde sier jo mye.
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #3 Skrevet 12. september 2005 Been there, done that. Vi valgte det minst mislykka bildet til takkekort, og stappa prøvebilda bakerst i skapet. Vi forklarte også hvorfor ingen fikk/kunne bestille forstørrelser av oss, og ble respektert for det. At svigermor mange år etter gikk hen og bestilte bilder bak vår rygg har jeg fortsatt problemer med å takle.
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #4 Skrevet 12. september 2005 Som du nok skjønner: For oss var det aldri noe alternativ å ta nye bilder.
Gjest gift Skrevet 12. september 2005 #5 Skrevet 12. september 2005 helt alvorlig, har du planer på å bruke mange flere tusen, for å få ett bilde du kan bruke til takkekort? er sikkert flere bilder som er bra nok til takkekort, om du ikke krever at du og mannen din skal vre helt make på bildene. man behøver ikke smile begge to for at det skal bli bra, for helheten av bilde sier jo mye. ← Unnskyld, men har du brukt en proff fotograf? Om du har det, så kan du klage og få tatt nye bilder. En proff fotograv vet hva som skaper skygger osv... Om han ikke er enig med dere, så kan du få en annen fotograf til å vrdere de. Nå vet eg at om du er misfornøyd, så er det et "utvalg" som tilhører fotografer som du kan sende inn bildene til. Husker ike navnet nå. har du brukt en privatperson, så kan du takke deg selv. Om det er en amatør du ar brukt.
Gjest Xavia Skrevet 12. september 2005 #6 Skrevet 12. september 2005 (endret) Jeg tror ærlig talt at jeg hadde tatt meg en prat med fotografen. Fortell hvor misfornøyde dere er. Kanskje han er villig til å ta nye bilder, for å slippe et dårlig rykte? Jeg hadde i hvert fall sagt i fra! Endret 12. september 2005 av Xavia
tommeline Skrevet 12. september 2005 #7 Skrevet 12. september 2005 Nå er ikke jeg noen ekspert på kjøpsloven, men er ikke produktet slik dere ønsker/har blitt forespeilet kan dere da ikke bli krevd for å betale og kjøpe disse bildene. Men det må selvsagt være fotografiske feil (skygger f.eks, som du skriver). Vanskeligere å klage på selve motivet... Er det tatt fine bilder av dere av noen av gjestene ville jeg brukt det i stedenfor.
linky Skrevet 12. september 2005 #8 Skrevet 12. september 2005 Uff så tragisk da, håper det ordner seg for dere. er jo ikke no særlig kjekt å ha bryllupsbilder som man er kjempemisfornøyd med..
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #9 Skrevet 12. september 2005 Uff så tragisk da, håper det ordner seg for dere. er jo ikke no særlig kjekt å ha bryllupsbilder som man er kjempemisfornøyd med.. ← Det kan jeg skrive under på. Våre bilder var fototeknisk sånn midt på treet, men komposisjon og linjeføring var helt på trynet. Fotografen hadde ikke en gang klart å stille kameraet sitt vannrett, og når bilda ble tatt i ei kirke, da blir slike ting veldig synlige. For vår del var det aldri aktuelt å klage, for vi måtte reist 180 mil hver vei for å gjøre det om igjen.
leela Skrevet 12. september 2005 #10 Skrevet 12. september 2005 Jeg tror jeg ville krevd avslag i prisen hos fotografen, og heller valgt et privat bilde til takkekortene.
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2005 #11 Skrevet 12. september 2005 Det er fullt mulig å klage! Dersom de ikkje ønsker å ta nye bilder har de i alle fall muligheten til å få ein del pengar tilbake!
Gjest Olava Skrevet 12. september 2005 #12 Skrevet 12. september 2005 Hva med å si til fotografen at dere umulig kan reise 180 mil for å få tatt nye, men forlange en annen kompensasjon? Har dere betalt?
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #13 Skrevet 12. september 2005 Obs, det er ikke jeg som er trådstarter, men bytt ut antall mil, så passer spørsmålet til trådstarter også.
Søta Skrevet 12. september 2005 #14 Skrevet 12. september 2005 Nå går da bryllupsfotografer ikke for å være de beste fotografene som finnes... Anbefaler selv å bruke pressefotografer... Men Jeg har ei venninne som var misfornøyd. Hun gikk ned for å klage - fikk se alle bildene - og der var det mange hun var fornøyd med! Gå til fotografen du og prat med de - så finner dere nok en løsning. (kanskje litt vanskelig.... når du bor på østlandet og bryllupet var på vestlandet.... få noen til å gå inn for deg / ring..) Mitt beste tips..
Grooo Skrevet 12. september 2005 #15 Skrevet 12. september 2005 Vi er heller ikke spes. fornøyde med våre bilder, men det å ta nye var for oss totalt uaktuelt. Bildene skal jo være fra den store dagen... Dere bør absolutt få avslag i prisen, og/eller få lov til å ta en ny bildeserie av dere senere feks. "Kjærestebilder" i vanlige klær kan da også være noe å henge på veggen feks? Hvis fotografen klarer å ta bedre bilder en annen gang da...
Gjest Tusen takk Skrevet 12. september 2005 #16 Skrevet 12. september 2005 Det var faktisk litt godt å se at det var flere enn meg som har vært misfornøyd med bryllupsfotografen. Jeg kommer nok ikke til å ta nye bilder. Som andre nevner her, så vil de jo ikke være fra selve dagen... dessuten vil det koste alt for mye. Jeg brukte en fotograf fra hjembygden som vi kjenner godt, og da er det ekstra vanskelig å klage. Men jeg kommer til å si i fra. Det var en god ide å be fotografen sende meg flere bilder, for jeg vet at han tok flere enn det vi har fått tilsendt til nå. Selve bildene er ikke hva jeg forventet i det hele tatt, de er veldig harde med mye sterkt lys. På enkelte bilder er vi så bleke at vi ser ut som om vi er syke... (enda vi var ganske brune begge to). I tillegg ba vi om mange bilder i svart hvitt, men kun ett av de jeg har fått tilsendt er i svart hvitt... det er så lyst og unaturlig det også. I tillegg satt vi mye på bildene, jeg mente jeg ikke satt helt bra, og rettet mange ganger på kjolen, på bildene ser stillingen vi sitter i helt unaturlig, og jeg angrer virkelig på at jeg ikke insisterte mer på å få stå og ta bilder i andre posisjoner.... Det ironiske i det hele er at jeg og forloveren min diskuterte forstørrelser av brudebilder, og jeg fortalte at jeg nok ikke kom til å henge opp et brudebilde over sofaen i stua....hehe... nå ser det ikke ut til at det blir et lite bilde ved nattbordet en gang
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2005 #17 Skrevet 12. september 2005 Syns det er frykteleg merkeleg at ein person som er utdanna fotograf (?) ikkje har tatt hensyn til ting som lyssetting og skugge. Utandørs-fotografering er svæt krevande, men dei som kan jobben sin skal ikkje ha problemer med dette. Eg vil tru fotografen dykkar vil bli glad for tilbakemeldingar på bildene uansett, så sei i frå på ein fin måte de, så skal de nok greie å komme til ei løysing!
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 12. september 2005 #18 Skrevet 12. september 2005 Jeg har hørt om folk før som var misfornøyde med bryllupsbildene sine, og klaget. Det resulterte i at fotografen tok nye bilder, betalte frisør, lokaler og for nye blomster. Den samme stemningen som på selve bryllupsdagen fikk han kanskje ikke tak i men.... Lykke til iallefall!
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #19 Skrevet 12. september 2005 Jeg var heller ikke kjempefornøyd med bildene fra fotografen. Både komposisjon og lyssetting var dårlig etter mitt skjønn...Men jeg orka ikke begynne å klage på det. Dagen får vi uansett ikke igjen, og det er jo bare bilder, prøver jeg å trøste meg med.
shi Skrevet 12. september 2005 #20 Skrevet 12. september 2005 Hvis bilder virker harde/ man får altfor hvit hud osv så legger fotografer film over for å jevne ut kontrastene. Dette husker jeg ble gjort på mine konfirmasjonsbilder, og takkekortbildene så helt forskjellig ut fra de bildene vi fikk å velge mellom, går utifra at de ikke legger film på for å minske arbeid/utgifter på bilder som ikke blir brukt videre. Uansett bør dere snakke med fotografen for å finne ut hva som kan gjøres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå