Gjest Gjesten Skrevet 12. september 2005 #1 Skrevet 12. september 2005 Er bedt i to disputasmiddager i høst og i begge er antrekket "festpyntet". Hva innebærer det tro, blir det veldig høytidelig og "stivt" da? Lang kjole, drakt e.l.? Noen som kan litt skikk og bruk her og kan tipse om hva man har på seg, og hva man IKKE har på seg..?
Gjest pulverheksa ii Skrevet 12. september 2005 #2 Skrevet 12. september 2005 Har vært i mange disputasmiddager, selve middagen pleier å være ganske høytidelig, med fest etterpå. Kommer selvsagt litt an på hvor det holdes. Alle bruker å komme pyntet, gutta i dress og damene i kjole/drakt, pyntet som til julebord ca. Det er høytidelig for den som disputerer og hans familie og nære venner, så det er heller ikke uvanlig at det kommer folk i bunad.
ashera Skrevet 12. september 2005 #3 Skrevet 12. september 2005 (endret) Har vært i mange disputasmiddager, selve middagen pleier å være ganske høytidelig, med fest etterpå. Kommer selvsagt litt an på hvor det holdes. Alle bruker å komme pyntet, gutta i dress og damene i kjole/drakt, pyntet som til julebord ca. Det er høytidelig for den som disputerer og hans familie og nære venner, så det er heller ikke uvanlig at det kommer folk i bunad. ← Signeres. Lang kjole og smoking er for mye, men ellers kan du ha alt fra bunad til lekre kjoler og drakter. Ellers er dresscodes som "festpyntet" og "pent antrekk" noe uklare kategorier, men jeg skjønner på en måte at folk bruker disse istedet for de klassiske kategoriene "daglig antrekk", "mørk dress", "smoking" og "galla", fordi man føler en slik anledning er midt mellom daglig antrekk og mørk dress. Likevel skaper nok disse hjemmesnekrede kategoriene mer usikkerhet (jfr. spørsmålet til trådstarter) enn trygghet. Er man usikker på hva den som inviterer egentlig mener, er det lett å komme enten under- eller overpyntet = forlegenhet. Så jeg heller til de klassiske kategoriene når det gjelder dresscodes på invitasjoner. Endret 12. september 2005 av hera
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #4 Skrevet 13. september 2005 Takk for svar, det hjalp litt tror jeg. Kjøpte meg en brun Tweed-drakt jeg. Med skjørt rett under kneet. Skal ha enten en brun eller hvir bluse inni. Blir det OK tro?
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2005 #5 Skrevet 13. september 2005 Ja, det blir sikkert kjempefint
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #6 Skrevet 13. september 2005 Litt på siden; men hva er en disputas?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #7 Skrevet 14. september 2005 Litt på siden; men hva er en disputas? ← En disputas er avslutningen av doktorgradstudiet, altså når kandidaten forsvarer avhandlingen sin. Får graden doktor eller PhD etter det nye systemet. Dette feires gjerne med en middag til slutt der de involverte blir invitert, samt familie osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå