Fuckman1983 Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Innen neste pandemi (som garantert kommer før eller senere) bør det bli verneplikt for å bli intensivsykepleier, slik som det er for militæret. Nå er det riktignok mange som slipper unna militæret sammenliknet med noen tiår siden, rett og slett fordi trusselen fra fiender utenfra ikke anses å være så stor som før. Men den nye indre fienden, altså viruset, er en større trussel mot samfunnet. Og derfor er det helt legitimt å kreve at tusenvis 18 år gamle jenter og gutter skal tjenestegjøre for landets beste i 12-18 måneder. Med en intens opplæring der det eneste fokuset er å bekjempe en pandemi, bør det være god nok til til å ruste oss opp mot den neste pandemien. Vi har hatt kjempeflaks at Covid-19 kun har en dødelighet på rundt 0,1%, for hva gjør vi om dødeligheten er på f.eks. 10% neste gang? Å stenge ned et samfunn i over ett år er ikke bærekraftig på noen som helst måte, og hadde det ikke vært for vårt massive oljefond ville vi ha slitt langt mer enn vi gjør nå. Allerede har jo Covid-19 sørget for at Norge AS har gått med tidenes største milliardunderskudd. Så hva mener folket? Skal vi sørge for at vi er så godt forberedt som mulig ved neste pandemi, eller skal vi bare lukke øynene og la hele landet gå til helvete?
Betasuppe Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 (endret) Arbeidstjeneste hører fortiden og NS til. https://snl.no/arbeidstjeneste Intensivsykepleier er ikke bare å hoppe rett inn i heller. 3 år + fordypning. Endret 26. juni 2021 av Betasuppe 2
DanielDuppsko Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 Fuckman1983 skrev (50 minutter siden): Innen neste pandemi (som garantert kommer før eller senere) bør det bli verneplikt for å bli intensivsykepleier, slik som det er for militæret. Nå er det riktignok mange som slipper unna militæret sammenliknet med noen tiår siden, rett og slett fordi trusselen fra fiender utenfra ikke anses å være så stor som før. Men den nye indre fienden, altså viruset, er en større trussel mot samfunnet. Og derfor er det helt legitimt å kreve at tusenvis 18 år gamle jenter og gutter skal tjenestegjøre for landets beste i 12-18 måneder. Med en intens opplæring der det eneste fokuset er å bekjempe en pandemi, bør det være god nok til til å ruste oss opp mot den neste pandemien. Vi har hatt kjempeflaks at Covid-19 kun har en dødelighet på rundt 0,1%, for hva gjør vi om dødeligheten er på f.eks. 10% neste gang? Å stenge ned et samfunn i over ett år er ikke bærekraftig på noen som helst måte, og hadde det ikke vært for vårt massive oljefond ville vi ha slitt langt mer enn vi gjør nå. Allerede har jo Covid-19 sørget for at Norge AS har gått med tidenes største milliardunderskudd. Så hva mener folket? Skal vi sørge for at vi er så godt forberedt som mulig ved neste pandemi, eller skal vi bare lukke øynene og la hele landet gå til helvete? Vil tro dødeligheten til Covid-19 er nærmere enn 0.5 % enn 0.1 %. Husk også at nyere varianter av viruset er mer dødelige enn det opprinnelige. Når det er sagt, så ser problemet vårt likevel ut til å være at dødeligheten til viruset er for lav, ikke at den er for høy. Hadde dødeligheten vært ti prosent, ville vi aldri valgt den håpløse åpne, lukke, åpne-strategien med uendelige og langvarige tiltak. Da hadde vi utryddet viruset i løpet av noen måneder, slik vi gjorde med det opprinnelige SARS-viruset. Så er poenget mitt at når vi ser at et virus med en halv prosents dødelighet kan skape så mye kaos som koronaviruset, bør fremtidige virus med lignende pandemisk potensiale, utryddes med samme nidkjærhet og målrettethet som om det skulle vært tredve ganger mer dødelig. 1
Wilma89 Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 Du vet at for å bli intensivsykepleier må du første studere sykepleie som tar tre år. Så jobbe to år som sykepleier, før du kan søke deg inn på master i intensivsykepleie. Altså til sammen 7 år. Det kan du ikke lære 18-åringer på et år🤦♀️ 8
Fuckman1983 Skrevet 26. juni 2021 Forfatter #5 Skrevet 26. juni 2021 Wilma89 skrev (9 minutter siden): Du vet at for å bli intensivsykepleier må du første studere sykepleie som tar tre år. Så jobbe to år som sykepleier, før du kan søke deg inn på master i intensivsykepleie. Altså til sammen 7 år. Det kan du ikke lære 18-åringer på et år🤦♀️ Det vet jeg. Men jeg mener likevel at mye kan gjøres på 12-18 måneder med intens trening og kun fokus på pandemier. Noe "sutring" blir det nok, men det var det garantert under krigen også. Så trenger vi selvsagt erfarne overordnede som delegerer arbeid og hjelper til. Og ingen hadde heller trodd at vaksinene skulle komme på plass innen noen få måneder, men det viser bare at "alt" er mulig om man jobber hardt sammen. Jeg sitter åpenbart ikke på fasiten her og vet at "planen min" ikke er vanntett. Men én ting er helt sikkert, og det er at verden ikke økonomiske kollapser mange ganger. I tillegg til at myndighetene heller ikke kan bedrive grovt maktmisbruk mot sin egen befolkning slik de har gjort nå. Det er sikkert mange år til neste pandemi, men det er uansett viktig at vi handler nå!
Ukjent. Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Det er bare å sette opp lønnen kraftig så hadde der vært null problem å få mange nok til å ville blir intensivsykepleier. Lav lønn og ugunstige arbeidstider frister lite for bortskjemte nordmenn. 2
Gjest Sitronmelisse Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 Neste pandemi bringer ikke folk inn i respirator, så det blir ikke behov for intensivsykepleiere. Min frykt er en pandemi som rammer barn like mye som voksne. Jævli flaks at covid-19 først og fremst rammer de eldste. Kan du tenke deg skrekken i samfunnet dersom barn rammes like hardt som de voksne?
Marshmallow Skrevet 27. juni 2021 #8 Skrevet 27. juni 2021 Fuckman1983 skrev (15 timer siden): Det vet jeg. Men jeg mener likevel at mye kan gjøres på 12-18 måneder med intens trening og kun fokus på pandemier. Noe "sutring" blir det nok, men det var det garantert under krigen også. Så trenger vi selvsagt erfarne overordnede som delegerer arbeid og hjelper til. Og ingen hadde heller trodd at vaksinene skulle komme på plass innen noen få måneder, men det viser bare at "alt" er mulig om man jobber hardt sammen. Jeg sitter åpenbart ikke på fasiten her og vet at "planen min" ikke er vanntett. Men én ting er helt sikkert, og det er at verden ikke økonomiske kollapser mange ganger. I tillegg til at myndighetene heller ikke kan bedrive grovt maktmisbruk mot sin egen befolkning slik de har gjort nå. Det er sikkert mange år til neste pandemi, men det er uansett viktig at vi handler nå! Joda, men en bedre økonomisk strategi er at vi heller må fokusere på å holde folk ute av respiratorer. Respiratorbehandling i seg selv er økonomisk svært kostbart, samt at det er en enorm fysisk og psykisk belastning for pasienten uavhengig av årsak til behandlingen. En svært stor andel får PTSD, og samtlige vil trenge langvarige sykehusopphold og måneder med rehabilitering i ettertid. Mange blir langtidssykemeldte og i verste fall helt eller delvis uføre etter å ha vært så syke at de har behov for respirator. Det vil koste samfunnet enorme summer, så det er slett ikke sikkert at det vil lønne seg økonomisk å ha alt åpent så lenge det finnes nok respiratorer. De fleste er uansett smarte nok til ikke å benytte seg av underholdningstilbud hvis de forstår at det medfører en fare for å havne på intensiven.
Anbefalte innlegg