Gå til innhold

Hvordan reagerer du når noen er usikre på om de vil ta Corona vaksinen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier du dersom en venn/kollega/familiemedlem sier at de er usikre på om de vil ta vaksinen, at de ønsker å snakke med legen først/få mer informasjon/finne statistikker før de bestemmer seg?

Anonymkode: e390c...c4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min søster klikket på meg fordi jeg sa at jeg vet ikke om jeg tør å ta den siden jeg har hørt unge friske personer som tok den og døde. Dette var nok astra vaksinen. Jeg sa aldri til henne at jeg ikke skulle ta den, før jeg fikk fullført setningen la hun på. Noen reagerer veldig merkelig på det. Klart jeg skal ta vaksinen . 

Anonymkode: 1348c...19f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jo at de er litt engstelige, det er mye å ta innover seg og mye falsk anti vax propaganda. Fint at de ikke bare sier nei, men vil høre litt om den før de bestemmer seg :) 

Anonymkode: cd8ba...f02

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet

Blir glad for at de har en skepsis. Det viser at de tenker seg om. Samtidig er jeg redd for at de lar seg presse av andre.

Er da selv klar på at jeg ikke skal ta den, og merker at folk da slapper mer av :) 

Skrevet

Foreldrene mine var skeptiske.  De var redde for bivirkningene. Hva som kunne oppstå om noen år. Da måtte jeg le. De er snart 80 år gamle! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke møtt noen som er sånn fy-fy til det. Skal ikke ha vaksine. 

Jeg har donert vaksinedosen min til en heldig person. ❤️ 

Anonymkode: dc15b...d97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår dem veldig godt. Syns det er klokt å avvente å se an. Man må få lov å si at man gjerne ønsker å være mer sikker før man tar vaksinen. Uten at folk blir sure. Men jeg mistenker at de som blir sure innerst inne selv skulle ønske de ventet litt. 

Anonymkode: 1bbaf...83c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forstår dem veldig godt. Syns det er klokt å avvente å se an. Man må få lov å si at man gjerne ønsker å være mer sikker før man tar vaksinen. Uten at folk blir sure. Men jeg mistenker at de som blir sure innerst inne selv skulle ønske de ventet litt. 

Anonymkode: 1bbaf...83c

Hvorfor skulle de ønsket at de hadde ventet? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om andre vil ta vaksine eller ikke bryr jeg meg fint lite om. Det er helt og holdent deres valg.

Anonymkode: b1b17...63a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dette er en no-brainer for å være helt ærlig. Det dør for eksempel rundt 42 gravide i uka i Brasil. Det graves massegraver for koronadøde flere steder i verden. 3,9 millioner har mistet livet så langt. Å ha tid til å være skeptisk for vaksinen er et privilegium som ikke ligner noe annet. 

Anonymkode: f78ff...59c

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at man kan være skeptisk, men jeg er skeptisk til å få korona også jeg. Hvis det blir for mange som ikke vil ta den så blir vi jo aldri kvitt dritet.

Det sier jeg…

Endret av Tone83
Skrevet (endret)

Syns det er helt innafor å være skeptisk. Men samtidig være klar over at en vaksine er noe av det tryggeste de kan gjøre. Er mange farligere ting folk gjør til tross for at det kan være farlig, fordi det er verdt det. Som å være ute i naturen, kjøre bil, gå på p-piller, gå gravid, farge håret, etc. Og der veies risikoen som verdt det. Og at noen syns den lille risikoen som følger med å farge håret er mere verdt den lille risikoen det er å ta en vaksine, så er det småspesielt, syns jeg. At å slippe grå hår i en måned er viktigere enn å slippe å bli dausjuk av korona selv eller smitte noen som ikke kan vaksineres. 

Endret av Saph
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen sier at de vil avvente eller er usikre tenker jeg at det er et personlig valg, og har ingen problemer med å akseptere det valget.

Men hvis de begrunner det med ulike konspirasjonsteorier trekker jeg meg unna. 

Anonymkode: ec760...d04

• Liker 1
Skrevet

Det er da helt greit det. Er mange som har underliggende tilstander som har utsatt vaksine til de har hatt en prat med legen.

Og det ender jo opp med at legen anbefaler vaksine i de aller fleste tilfeller. 

Men jeg innrømmer at jeg stusser voldsomt på folk som ikke tar den. At de heller vil ta sjansen på en runde med covid og eventuelle konsekvenser av det er meget spesielt. 

Skrevet

Jeg var ikke begeistret for å ta vaksinen selv, fordi den er blitt utviklet på kort tid, og jeg ikke føler meg helt sikker på at alle mulige bivirkninger er kartlagt godt nok. 

Jeg tok den likevel, fordi vi har en pandemi som dreper mange på gang, og dersom mange ikke tar vaksinen vil det også få store konsekvenser for mange. Jeg anså det derfor som et samfunnsansvar å bidra til å få bukt med pandemien. 

Jeg har flere i omgivelsene som ikke vil ta vaksinen. Om det blir veldig mange som nekter vil vi ikke klare å få bukt med corona. Da vil vi som tok vaksinen mest på grunn av følelser av samfunnsansvar, selv om vi gjerne skulle latt være å ta den, ha utsatt oss for mulige bivirkninger helt meningsløst. 

Av og til må man ta en for laget. Dette burde være en slik situasjon. Dere som ikke tar vaksinen står i veien for å få bukt med en pandemi som beviselig har større risiko for mange enn vaksinen har det. 

Jeg må si at jeg er litt forbanna på dem som nekter. Om det blir for mange til å få bukt med pandemien har jeg og mange helt meningsløst tatt en for laget, til tross for at vi var noe skeptisk vi også. Ikke jublende glade for stikkene, men også litt redde for bivirkninger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier «åja, håper du finner en beslutning du føler deg komfortabel med😅»

Også tenker jeg mitt i stillhet... 

Anonymkode: a1068...fac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner bare én person som har utrykt  skepsis til å ta vaksinen. Vedkommende har noen spesifikke sykdommer som gjør at det var veldig usikkert om hun ville tåle vaksinen eller hvordan hun ville reagere på den. Vedkommende kan ikke ta vanlig influensavaksine heller, på grunn av det. 

Så det er jo helsemessige årsaker til at noen ikke kan/vil ta vaksinen og. Hun jeg snakker om endte opp med å ønske å ta sjansen, og det gikk heldigvis bra. Men hadde hatt like stor respekt for henne om hun hadde valgt det motsatte. Det er jo derfor det er så viktig med flokkimmunitet, for det er noen få som ikke KAN få vaksinen. Disse er ofte samtidig i risikogruppa for alvorlig sykdom av korona. 

Anonymkode: 1b3b6...207

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De eneste jeg vet om som er usikre er gravide, og det skjønner jeg 

Anonymkode: 1a0fb...4ee

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva sier du dersom en venn/kollega/familiemedlem sier at de er usikre på om de vil ta vaksinen, at de ønsker å snakke med legen først/få mer informasjon/finne statistikker før de bestemmer seg?

Anonymkode: e390c...c4f

Det er helt tullete å reagere på at noen er skeptiske. Det er et sunnhetstegn at vi ikke kaster oss ut i ting uten å tenke. Vi ressonerer hele tiden, både bevisst og ubevisst, men nå er det plutselig ikke lov? Det blir for dumt. 

Vi tenker over utløpsdato på mat, vi tenker over det når vi kjører bil, vi tenker over det før vi tar så mye som en paracet, vi tenker over potensielle hindringer selv når vi kjører akebrett.  En helt naturlig tankeprosess som nå blir skambelagt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De eneste jeg vet om som er usikre er gravide, og det skjønner jeg 

Anonymkode: 1a0fb...4ee

Jeg er gravid og veldig usikker på om jeg skal ta vaksinen. De anbefaler jo å vente med å bli gravid til etter at man har fått vaksinen. Når ungen er født tar jeg gjerne vaksinen :)

• Opprett ny...