AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Hei, Jeg skal prøve å kjøpe litt aksjer for første gang, men har et par spørsmål: Jeg ser man enten kan velge antall aksjer til venstre, eller skrive inn hvor mye man vil handle for nederst (Kurtasje og veksling?). Dersom man skriver inn en sum, vil antal aksjer tilpasses den summen man velger. Har jeg forstått riktig så langt? Men, man kan visst også justere prisen til høyre ved å trykke på pluss- og minustegnet, og der faller jeg litt av. For er ikke prisen "fast"? Dvs. jeg vet at det svinger fra dag til dag, men hvorfor har jeg muligheten til å justere den selv? Om noen kan forklare meg enkelt litt rundt kjøp av aksjer med Nordnet-appen, hadde jeg blitt veldig glad 😁 #69dudes Anonymkode: 0700d...6ea
Jr.Garcon Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Jeg skal prøve å kjøpe litt aksjer for første gang, men har et par spørsmål: Jeg ser man enten kan velge antall aksjer til venstre, eller skrive inn hvor mye man vil handle for nederst (Kurtasje og veksling?). Dersom man skriver inn en sum, vil antal aksjer tilpasses den summen man velger. Har jeg forstått riktig så langt? Men, man kan visst også justere prisen til høyre ved å trykke på pluss- og minustegnet, og der faller jeg litt av. For er ikke prisen "fast"? Dvs. jeg vet at det svinger fra dag til dag, men hvorfor har jeg muligheten til å justere den selv? Om noen kan forklare meg enkelt litt rundt kjøp av aksjer med Nordnet-appen, hadde jeg blitt veldig glad 😁 #69dudes Anonymkode: 0700d...6ea 27,40 summen som du har tatt ring rundt, ligger nok automatisk på 27,40 fordi akkurat nå er det den laveste summen noen er villig til å selge for. Men er ikke du interessert i å kjøpe for 27,40 så legger du inne en kjøpsordre på f.eks. 27,30 - justerer ned med minus knappen/skriver beløpet. Så legger den seg i systemet og hvis noen selger for 27,30 i løpet av børsdagen så vil handelen din bli gjennomført - hvis du har rett plass i køen og det er nok aksjer til salgs på den summen. Du ser i venstre kolonne at akkurat nå er det ingen som er villig til å kjøpe for høyere enn 26,80. Jeg fyller alltid inn antall aksjer , justerer prisen (eventuelt til den prisen noen er villig til å selge for akkurat nå) og bare dobbeltsjekker at f.eks. 2000 aksjer x 2 kr pr. Aksje = 4000+kurtasje stemmer 🤓 Endret 26. juni 2021 av Jr.Garcon
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 Jr.Garcon skrev (1 time siden): 27,40 summen som du har tatt ring rundt, ligger nok automatisk på 27,40 fordi akkurat nå er det den laveste summen noen er villig til å selge for. Men er ikke du interessert i å kjøpe for 27,40 så legger du inne en kjøpsordre på f.eks. 27,30 - justerer ned med minus knappen/skriver beløpet. Så legger den seg i systemet og hvis noen selger for 27,30 i løpet av børsdagen så vil handelen din bli gjennomført - hvis du har rett plass i køen og det er nok aksjer til salgs på den summen. Du ser i venstre kolonne at akkurat nå er det ingen som er villig til å kjøpe for høyere enn 26,80. Jeg fyller alltid inn antall aksjer , justerer prisen (eventuelt til den prisen noen er villig til å selge for akkurat nå) og bare dobbeltsjekker at f.eks. 2000 aksjer x 2 kr pr. Aksje = 4000+kurtasje stemmer 🤓 Aha, tusen takk for svar! Jeg var virkelig ikke klar over det, er helt fersk og ønsker bare å komme i gang med noen småkjøp. Blir alltid mer motivert til å læte når det står litt penger på spill 😀 Så om jeg f.eks. fyller inn 100 aksjer til 27,40 i aksjefeltet nå, kommer "Kurtasje og veksling" på 2740,-. Det er ikke noe mer jeg må gjøre da? Beklager kanskje litt dumme spørsmål, får også legge til at jeg er rimelig fyllesyk i dag og er kanskje ikke den rette dagen å sette seg inn i aksjer på. Men synes det er spennende. TS Anonymkode: 0700d...6ea
Jr.Garcon Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aha, tusen takk for svar! Jeg var virkelig ikke klar over det, er helt fersk og ønsker bare å komme i gang med noen småkjøp. Blir alltid mer motivert til å læte når det står litt penger på spill 😀 Så om jeg f.eks. fyller inn 100 aksjer til 27,40 i aksjefeltet nå, kommer "Kurtasje og veksling" på 2740,-. Det er ikke noe mer jeg må gjøre da? Beklager kanskje litt dumme spørsmål, får også legge til at jeg er rimelig fyllesyk i dag og er kanskje ikke den rette dagen å sette seg inn i aksjer på. Men synes det er spennende. TS Anonymkode: 0700d...6ea Nei, da skal alt være klart for å trykke på kjøp knappen - når du har dobbeltsjekket at "jepp, antall, pris og totalbeløpet stemmer". Men det står bra med info på Nordnet og det er også flere Nordnet videoer på YouTube, som raskt gir deg oversikt. Det er jo ulike type kontoer, så søk opp den du har valgt deg så får du en bra oversikt 🤓 Det er jo også f.eks. forskjell på å kjøpe en norsk aksje i NOK på Oslo børs, kontra å kjøpe en aksje i USA i dollar. I utgangspunktet skal alt regnes ut automatisk, og prosessen skal være den samme - hvilken pris vil du kjøpe for, antall aksjer, og at du ser at totalbeløpet er riktig ( inkludert kurtasje og f.eks veksling fra nok til USD). Jeg handler bare i Nok selv, men skal være helt ok oversiktlig med USD kjøp også, men du kan jo google litt for sikkerhets skyld. Det var litt stressende å handle i begynnelsen synes jeg, men du blir fort vant prosessen. Hehe ser den 😅
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #5 Skrevet 27. juni 2021 Jr.Garcon skrev (16 timer siden): Nei, da skal alt være klart for å trykke på kjøp knappen - når du har dobbeltsjekket at "jepp, antall, pris og totalbeløpet stemmer". Men det står bra med info på Nordnet og det er også flere Nordnet videoer på YouTube, som raskt gir deg oversikt. Det er jo ulike type kontoer, så søk opp den du har valgt deg så får du en bra oversikt 🤓 Det er jo også f.eks. forskjell på å kjøpe en norsk aksje i NOK på Oslo børs, kontra å kjøpe en aksje i USA i dollar. I utgangspunktet skal alt regnes ut automatisk, og prosessen skal være den samme - hvilken pris vil du kjøpe for, antall aksjer, og at du ser at totalbeløpet er riktig ( inkludert kurtasje og f.eks veksling fra nok til USD). Jeg handler bare i Nok selv, men skal være helt ok oversiktlig med USD kjøp også, men du kan jo google litt for sikkerhets skyld. Det var litt stressende å handle i begynnelsen synes jeg, men du blir fort vant prosessen. Hehe ser den 😅 Skal sjekke ut noen videoer i dag, nå som jeg er litt mer opplagt i hodet igjen 😉 Takk for tips! TS Anonymkode: 0700d...6ea
Jr.Garcon Skrevet 27. juni 2021 #6 Skrevet 27. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skal sjekke ut noen videoer i dag, nå som jeg er litt mer opplagt i hodet igjen 😉 Takk for tips! TS Anonymkode: 0700d...6ea Cool 👌 lykke til med aksjene🙌 Endret 27. juni 2021 av Jr.Garcon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå