Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ventet i mange år på overgangsalderen. Kanskje migrenen forsvinner, den kom i puberteten. Jeg har frosset, fryst hele livet. Kan jeg endelig bli varm?  Jeg har mistet mensen. Savner den ikke. 

Men varm. Det kommer en hete. Som jeg ikke var forberedt på. Det varer i 10 minutter. Så går det over. Da er jeg svett og klam i hele kroppen. Etter disse 10 minuttene, så fryser jeg, hakker tenner. Jeg dusjer sånn 3 ganger daglig nå. Vet at jeg bare må igjennom det. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Når mistet du mensen? Jeg er 52 og venter fortsatt.

Anonymkode: 5d38f...0ba

Skrevet

Opplevde hetetoktene som noe helt annet enn «vanlige» hetetokter. De kom innenfra på en måte, gjorde det tungt å puste, og opplevdes klaustrofobisk, var helt grusomt. Samtidig satt jeg i truse og singlet i stua med verandadøren på vidt gap og det var -20 ute. Kom brått på etter en operasjon dette, men fikk activelle, og har nå ingen plager

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjer det alltid med overgangsalder at man får hetetokter? Moren min hadde ikke hetetokter før hun var i 60 årene, men mensen hennes sluttet i slutten av 40-årene. Jeg er i andre halvdel av 40-årene og har fremdeles mensen. 

Anonymkode: 17607...290

Skrevet
Fjugur skrev (3 minutter siden):

Opplevde hetetoktene som noe helt annet enn «vanlige» hetetokter. De kom innenfra på en måte, gjorde det tungt å puste, og opplevdes klaustrofobisk, var helt grusomt. Samtidig satt jeg i truse og singlet i stua med verandadøren på vidt gap og det var -20 ute. Kom brått på etter en operasjon dette, men fikk activelle, og har nå ingen plager

Får man tilbake mensen når man går på hormoner? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjer det alltid med overgangsalder at man får hetetokter? Moren min hadde ikke hetetokter før hun var i 60 årene, men mensen hennes sluttet i slutten av 40-årene. Jeg er i andre halvdel av 40-årene og har fremdeles mensen. 

Anonymkode: 17607...290

Nei, bare noen blir plaget med dette.

Anonymkode: ea613...9ed

Skrevet

Jeg er 52. Hadde forstyrrelser i i 2 år før mensen ble borte. Var hos gynekolog. Tåler ikke medisiner. Får migrene. Til slutt sa gynekologen, prøv helsekost. Siste utvei. Tenker at det var et bra råd, siden jeg ikke kan ta medisiner. Tenker, vi damer kommer ikke unna det. Hvordan gjøre det beste ut av situasjonen?  

Jeg har en sambo. Men selv han vil ikke ha sex med meg. Jeg svetter. Dusjer 3 ganger pr dag. Vet at han ikke går ifra meg pga overgansalder. Men jeg savner sex  

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Helene said:

Jeg er 52. Hadde forstyrrelser i i 2 år før mensen ble borte. Var hos gynekolog. Tåler ikke medisiner. Får migrene. Til slutt sa gynekologen, prøv helsekost. Siste utvei. Tenker at det var et bra råd, siden jeg ikke kan ta medisiner. Tenker, vi damer kommer ikke unna det. Hvordan gjøre det beste ut av situasjonen?  

Jeg har en sambo. Men selv han vil ikke ha sex med meg. Jeg svetter. Dusjer 3 ganger pr dag. Vet at han ikke går ifra meg pga overgansalder. Men jeg savner sex  

Bruk klorofyll mot kroppslukt. Fås på helsekosteb

Anonymkode: af510...22f

Skrevet

Hvilken helsekost produkt er bra da? Noen som vet? 

• Liker 1
Skrevet

Det er tøffe tak. Min mor har aldri delt noe. Ikke når jeg fikk mensen i tenåringe. Ikke når hun kom i overgangsalder. Jeg har lest alt på nett. 

jeg har derimot vært skikkelig åpen med min datter. Får du mensen, ja, det er en fin ting. Jeg forteller og at jeg har kommet i overgangsalderen. Åpenhet. Har lært. Min mor delte ingenting. Jeg deler. Åpenhet. 

Men jeg vet lite selv. Jeg har en kjempegod venninne. 10 år eldre enn meg. Jeg har lært av henne. Hun er bestandig varm. Men også fyllt av liv. Hun svetter, og er åpen om det. Tenker, jeg er også der i dag. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Siden jeg ikke tåler hormoner, medisin. Legen anbefalte Femarelle. Kosttilskudd. 

Skrevet
Hmmmmmm skrev (16 minutter siden):

Får man tilbake mensen når man går på hormoner? 

Tror ikke det… jeg har fjernet alt som fjernes kan, så får den uansett ikke tilbake 

AnonymBruker
Skrevet

Får bare et lite flash av hetetokter jeg, ikke nok til å svette, men blir bare varm tvers igjennom en liten stund. Ellers er det andre symptomet at mensen er borte, alt annet inkl sexlysten er like bra som før. Jeg har vært heldig forstår jeg :)

Anonymkode: 344ac...4a6

Skrevet

Ja, jeg har også sexlysten. Men sliter. Er varm. Ikke bare litt. Mye. Men har like mye lyst på sex. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (14 minutter siden):

Siden jeg ikke tåler hormoner, medisin. Legen anbefalte Femarelle. Kosttilskudd. 

Har god erfaring med Femarelle når det gjelder humørsvingninger, men det er så dyrt at jeg sluttet. 

Jeg kom i overgangsalderen i midten av 40-åra, jeg er straks 50 nå. Har ikke hatt mensen siden januar 2020 tror jeg. 

Husker godt at moren min hadde hetetokter, men har ikke merket noe til det selv. Håper jeg slipper det. Ellers har kroppen alltid vært rar ift kulde og varme. Jeg blir for varm når det er varm og for kald når det blir kaldt, jeg har ikke termostat som klarer å balansere. Kan sitte og være iskald på hendene når det er 23 grader den ene kvelden men dagen etter kan jeg være god og varm i 23 grader. 

Anonymkode: 48a37...a9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 og var 35 da jeg kom i overgangsalder, pga fjerning av begge eggstokkene. 

Jeg har hetetokter i gjerne en time, så et par timer uten, så en time igjen.. ( varierer med 30-45-60-75 minutter altså) 

Jeg startet på østrogen etter 6 mnd, da klarte jeg ikke mer. Humørsvingninger og hetetokter var grusomt. Det tok bare 14 dager så sluttet det. Men man skal jo ikke gå på dette for mange år heller, så måtte slutte nå. ( Har brca2 genfeil med økt risiko for brystkreft) 

Og nå er det tilbake. Lurer på hvor lenge det tar 😅 

Ville bare si.. jeg føler med deg. ❤️

Anonymkode: 7a780...00a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok Gevita She Overgangsalder mot hetetoktene i et år. Reseptfritt fra apotek. De forsvant helt 14 dager etter at jeg startet med pillene. Hadde trøbbel med å sove pga hetetokter. Sluttet å ta pillene etter et år, og da var hetetoktene borte 🙂

Anonymkode: 677f5...556

Skrevet

Jeg sliter skikkelig.. blir varm,, i 10 min. Så går det over. Da fryser jeg. Skikkelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom i veldig tidlig overgangsalder, startet da jeg var 29. Hadde min siste mens da jeg var 35. Var ille plaget med hetetokter og nattesvette i 8-10 år, men det ga seg, heldigvis. Ble dog mer varmblodig av meg, rent generelt, etter at jeg var helt ferdig med menopausen. 

Har ikke brukt verken hormoner eller naturmedikamenter, men etter siste GU, fikk jeg streng beskjed om å benytte vaginale stikkpiller - altså lokal hormonbehandling. Hadde visst fått skjøre slimhinner, og det resulterte i småblødninger. Fikk jo panikk, og trodde jeg hadde celleforandringer - igjen! Ble konisert for fire år siden.

Anonymkode: f060f...a36

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flere typer naturpreparater, du kan prøve å bytte ut det du har i dag med et annet. Det kan bli litt prøving og feiling før du finner noe som passer for deg men ikke gi opp!  Jeg bruker hormoner pga samme problem som deg, voldsomme hetetokter hele døgnet, avløst av frostrier der jeg ligger og skjelver. Det er heldigvis ingen tilfeller av brystkreft i slekta og med tanke på at hormontilskudd beskytter mot andre, farligere krefttyper hadde jeg ingen betenkeligheter. 

Anonymkode: 84da7...a7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...