Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye pepsi max anbefales det max å drikke i svangerskapet per dag? 
Det inneholder en del koffein, og det bør man jo ikke ha for mye av. Noen som vet?

Anonymkode: 66ff2...ab2

AnonymBruker
Skrevet

Søtstoffer i Pepsi Max kan påvirke tarmfloraen til barnet om du drikker det mens du er gravid. Mange som ikke anbefaler å innta kunstig søtningsstoffer under graviditeten. Marit kolby zinocker har skrevet om det på sin Instagramkonto.

D21A682A-BE9B-4B62-A95F-EA5649A1B4DD.jpeg

Anonymkode: dfa28...3a9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

"I 0,5L flasker med Pepsi Max er det 100 mg koffein, omtrent like mye som i en kopp med sort kaffe" Kilde: https://forklarmeg.com/koffein-pepsi-max/

Gravide som får i seg mer enn 300 milligram koffein per dag, det vil si mer enn tre kopper kaffe, har opptil 60 prosents økt risiko for at barnet veier for lite i forhold til lengden på svangerskapet. Kilde: https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-svangerskap/gravide-bor-drikke-sa-lite-kaffe-som-mulig/650322

Jeg ville derfor ikke drukket mer enn to 0.5 liter flasker om dagen :)

Anonymkode: bc6fd...a2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"I 0,5L flasker med Pepsi Max er det 100 mg koffein, omtrent like mye som i en kopp med sort kaffe" Kilde: https://forklarmeg.com/koffein-pepsi-max/

Gravide som får i seg mer enn 300 milligram koffein per dag, det vil si mer enn tre kopper kaffe, har opptil 60 prosents økt risiko for at barnet veier for lite i forhold til lengden på svangerskapet. Kilde: https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-svangerskap/gravide-bor-drikke-sa-lite-kaffe-som-mulig/650322

Jeg ville derfor ikke drukket mer enn to 0.5 liter flasker om dagen :)

Veldig interessant, er nok ikke mange som tenker at det ikke er bra å drikke for mye pepsi max i svangerskapet. Det gjorde i hvertfall ikke jeg. 
Takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søtstoffer i Pepsi Max kan påvirke tarmfloraen til barnet om du drikker det mens du er gravid. Mange som ikke anbefaler å innta kunstig søtningsstoffer under graviditeten. Marit kolby zinocker har skrevet om det på sin Instagramkonto.

D21A682A-BE9B-4B62-A95F-EA5649A1B4DD.jpeg

Gjelder det alle typer søtstoffer eller det spesielt for aspartam? 
Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Pepsi inneholder ikke så mye koffein, mye mindre enn kaffe f.eks. Mener å ha lest at det er greit med nesten 1 liter Cola om dagen, sånn i forhold til koffein-mengde. Så er jo noen redde for de kunstige søtningsstoffene i Pepsi max, selv om det meste av seriøs forskning på feltet fortsatt ikke har klart å finne noen negative virkninger av et moderat inntak. Jeg holdt meg på den sikre siden og koste meg med et lite glass i ny og ne, mens nå som ammende drikker jeg to gode glass om dagen😃😁

Anonymkode: 0dfbc...916

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med foreksempel sukkerfri saft som funlight og zeroh? Er det like «farlig» som pepsi max? Det inneholder jo selvsagt ikke koffein, men det er jo søtstoffer i disse også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjelder det alle typer søtstoffer eller det spesielt for aspartam? 
Takk for svar!

Jeg har forstått det sånn at det gjelder all type kunstig søtning, men jeg har ikke satt meg grundig nok inn i det. Sjekk opp Instagramkontoen jeg la ved bilde fra, hun har en bildeserie om ernæring under graviditet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, stemmer det at Pepsi Max inneholder 200mg koffein per liter? Jeg drikker ikke det selv så har ingen flaske å se på - men vanlig Coca-cola inneholder bare 32 mg koffein på en 330ml boks, så rundt 100mg per liter, altså halvparten. 

Det eneste jeg liker å drikke som inneholder koffein er cola og battery, drikker ikke det hver dag og vet hva de inneholder av koffein, så jeg syntes ikke det er noe problem å holde meg meg under 100mg per dag :) Kunstig søtning liker jeg ikke smaken av, så drikker kun brus med vanlig sukker. 

Anonymkode: 689eb...88f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt altså, drikk vann! Nå vet jeg at jeg er et fordømmende hespetre her, men ÆRLIG TALT!

People are dying. Du klarer deg uten brus.

Å i det hele tatt gå å helle i seg en væske full av syre, kunstige tilsetningsstoffer og koffein til vanlig synes jeg er helt uforståelig, men når man i tillegg er gravid??? 

Anonymkode: e48cf...f48

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ærlig talt altså, drikk vann! Nå vet jeg at jeg er et fordømmende hespetre her, men ÆRLIG TALT!

Å i det hele tatt gå å helle i seg en væske full av syre, kunstige tilsetningsstoffer og koffein til vanlig synes jeg er helt uforståelig, men når man i tillegg er gravid??? 

Haha,hva i alle dager 😂 La nå folk få drikke og spise  det de vil uten å dømme :) Man kan fint være flink og drikke vann og spise sunt, men allikevel kose seg med en deilig cola med isbiter og sitron i sola, som jeg gjør nå 😎

Anonymkode: 689eb...88f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hahahaha. What, det var et spørsmål bare. Sitter ikke her å griner for jeg ikke kan drikke 100 liter brus hver dag. Men er veldig interessant å vite hva man kan forholde seg til. Er mye å passe på i et svangerskap, og siden dette er første svangerskapet mitt vil jeg bare være på den sikre siden av alt. 

Og uansett så er det smak og behag, vann er digg det, og det er klart det aller beste å drikke, men man må da kunne få lov til å kose seg med et glass brus, eller en væske full av syre, kunstige tilsetningsstoffer og koffein som du kaller det, når man ønsker. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mtp. koffein går det fint, men kunstig søtning er ikke anbefalt.

Anonymkode: b08a6...ed0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor står det i de offisielle rådene for kosthold i svangerskapet? 

Anonymkode: f760e...1e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor står det i de offisielle rådene for kosthold i svangerskapet? 

Anonymkode: f760e...1e2

https://www.nrk.no/livsstil/--lettbrus-kan-gi-tidlig-fodsel-1.7212363

I offisielle råd er det vel bare å «begrense inntaket» det står. De er vel forsiktige mtp at risikoen er lavere ved kunstig søtning enn sukker for de som har svdia.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig interessant, er nok ikke mange som tenker at det ikke er bra å drikke for mye pepsi max i svangerskapet. Det gjorde i hvertfall ikke jeg. 
Takk for svar! 

Er gravid selv, med to uker til termin og har heller ikke tenkt på dette.. Drikker Pepsi Max nesten hver dag, men tror ikke jeg har drikket mer enn ca 1 liter, og baby har normal vekst, så går vel bra denne gangen.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er gravid selv, med to uker til termin og har heller ikke tenkt på dette.. Drikker Pepsi Max nesten hver dag, men tror ikke jeg har drikket mer enn ca 1 liter, og baby har normal vekst, så går vel bra denne gangen.. 

Ja ikke sant! Ser ut som det går greit ja, du har jo ikke galdrukket👍🏻
Masse lykke til med fødsel🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så det du sier er at for mye kunstige søtstoffer er verre enn for mye koffein???

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ca 2 bokser hver dag, har svangerskapskvalme og er eneste, sammen med Bris som holder unna de værste toppene.. har gjort det samme i mine 2 forrige svangerskap , friske unger med normal vekt på 3100 og 3200. Men jeg spiser ikke noe annet med kunstigsøtning og har kuttet kaffe helt.

Anonymkode: 267b3...981

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye svada og udokumenterte påstander (referanser dere viser til er dårlige studier/ikkestudier). Hvorfor skal gravide holde seg unna god mat og drikke så lenge det ikke er dokumentert skadelig for fosteret? Jeg tar meg et glass sukkerfri saft og spiser gjerne en yoplait dobbelt 0 uten at det kommer til å gå utover baby.

Anonymkode: 1d025...4d1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...