Gå til innhold

Psykiske problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver et innlegg her i håp om å komme over noen som har vært borte i en lignende situasjon.

Min lillesøster (17) sliter med tunge depresjoner. Tidligere i år, så prøvde hun å ta sitt eget liv og en stund så det faktisk ut til at hun klarte det også. Hun lå lenge å svevde mellom liv og død. 2 uker i koma hvor vi i nærmeste familie gikk rundt i en tåke. Vi trodde at et slikt tilfelle ville i etterkant få god oppfølging, evt innleggelse på psyk. klinikk. Men nei. Etter at hun ble utskrevet fra sykehuset (april) så har det eneste tilbudet vært psykolog 1 gang i uken.

Et av hovedproblemene er kjæresten hennes. Han er kriminell og driver med narkotika. Han er mye eldre en henne (25) og vi som står utenfor ser at han bare utnytter henne. Han har flere "kjærester" og bruker dem bare som han føler for - et sted han kan gå for å få seg noe... Men søsteren min ser ikke dette selv. Nå sitter han inne (varetekt) i påvente av rettsak skal komme opp. Og det ser ut til at han kan få opp til 2 år for narkotika salg. Hun er helt fast bestemt på å vente på han og det er ikke noe vi rundt kan si eller gjøre for å få hun på andre tanker.

Mens tiden går blir det vanskeligere og vanskeligere å nå inn til hun. Hun er aggressiv, hissig og destruktiv. Uansett hvilke tilbud hun får, så sier hun nei. Hun går opp igjen et skoleår, men gidder knapt å møte opp, så det ender vel med at hun ikke får godkjent dette året heller.

Hun driver å kutter seg, så faren er at hun en gang kommer til å gå for langt med dette. (var ikke slik hun prøvde å ta livet sitt)

Vi i familien vi er skikkelig fortvilet. Vi vet ikke hva vi skal gjøre. Vi står nå bare på sidelinjen og ser at hun ødelegger alt for seg selv. Om ikke så lenge så er jenten 18 år .. og da har vi ikke noe vi skulle sagt.

Finnes det noe man kan gjøre? Noen som vet? Er det noen i dette landet som vet om noen "eksperter" på ungdommer som ikke har det helt bra med seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er Bupa inne på banen? Burde iallfall det siden hun er under 18 år.

Har selv en datter som sliter, men ikke så mye som du forteller om. Jeg snakket med skolen og klasseforstander. Tok kontakt med uteteamet i byen. De kjenner ungdom og deres reaksjonsmåter og de har kjennskap til hjelpeapparatet. Datteren min gikk der ukentlig til samtale. I tillegg så bestilte jeg time hos fastlegen og ble med henne.

Skrevet
Jeg skriver et innlegg her i håp om å komme over noen som har vært borte i en lignende situasjon.

Min lillesøster (17) sliter med tunge depresjoner. Tidligere i år, så prøvde hun å ta sitt eget liv og en stund så det faktisk ut til at hun klarte det også. Hun lå lenge å svevde mellom liv og død. 2 uker i koma hvor vi i nærmeste familie gikk rundt i en tåke. Vi trodde at et slikt tilfelle ville i etterkant få god oppfølging, evt innleggelse på psyk. klinikk. Men nei. Etter at hun ble utskrevet fra sykehuset (april) så har det eneste tilbudet vært psykolog 1 gang i uken.

Et av hovedproblemene er kjæresten hennes. Han er kriminell og driver med narkotika. Han er mye eldre en henne (25) og vi som står utenfor ser at han bare utnytter henne. Han har flere "kjærester" og bruker dem bare som han føler for - et sted han kan gå for å få seg noe... Men søsteren min ser ikke dette selv. Nå sitter han inne (varetekt) i påvente av rettsak skal komme opp. Og det ser ut til at han kan få opp til 2 år for narkotika salg. Hun er helt fast bestemt på å vente på han og det er ikke noe vi rundt kan si eller gjøre for å få hun på andre tanker.

Mens tiden går blir det vanskeligere og vanskeligere å nå inn til hun. Hun er aggressiv, hissig og destruktiv. Uansett hvilke tilbud hun får, så sier hun nei. Hun går opp igjen et skoleår, men gidder knapt å møte opp, så det ender vel med at hun ikke får godkjent dette året heller.

Hun driver å kutter seg, så faren er at hun en gang kommer til å gå for langt med dette. (var ikke slik hun prøvde å ta livet sitt)

Vi i familien vi er skikkelig fortvilet. Vi vet ikke hva vi skal gjøre. Vi står nå bare på sidelinjen og ser at hun ødelegger alt for seg selv. Om ikke så lenge så er jenten 18 år .. og da har vi ikke noe vi skulle sagt.

Finnes det noe man kan gjøre? Noen som vet? Er det noen i dette landet som vet om noen "eksperter" på ungdommer som ikke har det helt bra med seg selv?

har ikke så mane råd til deg,men få help til henne før hun fyller 18. da er hun myndig og bestemmer selv. Da ka de rote vekk mange år.

Hva vil hun selv egentlig?

Skrevet

BUP er inne i bildet. Vi har kontakt med helsesøster og klasseforstander på skolen, men det er til lite hjelp alt sammen. En time i uken eller en time annen hver uke til psyk (BUP) hjelper ikke. Hun har gått sånn i 4 mnd nå og vi merker ingen forbedring, snarere forverring.

Etter selvmordsforsøket så ønsket hun en periode at hun ikke hadde våknet opp. Så trodde vi at vi klarte å overbevise hun om at livet er verdt å leve, men nå er hun tilbake igjen der hun var før selvmordsforsøket. Hun ser ikke noen mening med noe, har ikke lyst å leve.

Hvis vi spør hun hva hun vil her i livet, så får vi hissige og sure svar tilbake. "Jeg skal gå på sosialen" .. og så sier vi at "jammen det er ikke noe å ettertrakte, man kan ikke leve sånn i lengden" .. Så får vi "nei, jeg gidder ikke å leve mer" ...

Det er veldig fortvilende for oss alle. Vi skulle ønske at BUP kunne stille opp med mer ressurser. Vi har spurt om muligheter for innleggelse, men psyk mener at det ikke er noen god ide, fordi psykriatisk avdeling er et tungt og belastende miljø. (!?!)

Hun kan ikke settes på antidepressive medisiner pga selvmordsforsøket (skadet indre organer) og hun er ikke "syk nok" for elektrosjokk behandling ..

Men hva F... skal vi gjøre da??? Bare se på at hun ødelegger seg selv?

*sukk* Det tærer på dette. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...