Gå til innhold

Dere som har barn på 3-4 år, hva har dere på sparekontoen? (Gjelder også dere som husker tilbake til hva barna hadde på sparekontoen)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tærer også på øvre middelklassens økonomi å ha barn. Selvsagt skal vi også få ta del i velferdsgodene vi er med på å finansiere.

Anonymkode: 9b37f...ef7

Når de fleste sparer pengene, er det ingen ting som tilsier at behovet er der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som sparer i fond, hvilket fond sparer dere i?

Blir så forvirret! Og det er jo en risiko?

Hvordan er det da bedre enn sparekonto for barn? 
2åringen har ca 4000,- på sparekontoen.

Anonymkode: fddec...0ba

Du velger et lavrisikofond. Det er veldig sjelden man taper på fond på lang sikt. Men du må beregne risiko ut ifra tid. 

Anonymkode: ac045...fef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnetrygdens opprinnelse var å utjevne forskjeller mellom familier med og uten barn.

Det betyr ikke nødvendigvis at jeg mener vi bør fortsette med det. Som du sier kan det være bedre å øke barnehagesubsidiene. Behovsprøving tror jeg ikke på, det vil koste mer enn man sparer og antagelig gi uønskede utslag mht mødre i arbeid.

Anonymkode: 3d455...44b

Behovsprøving er bare tull. Man må forholde seg til absolutte terskelverdier. Et alternativ er selvsagt skattefradrag som gir desidert størst utslag for lavtlønnte. Fordelen ved å koble opp mot barnehagepriser er at da er terskelen lavere for å benytte barnehage for en del uføre og andre grupper som er hjemme på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da var det 0,- på sparekonto. Jobbet nok med å få unna faste utgifter og kunne dra på litt ferie.

Anonymkode: 688ac...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har spart i minner, reiser ut i verden fra barnet var liten.

Nå er barnet stort og er blitt klok, verdensvant og selvstendig. Sparing  i penger er ikke alt.

Anonymkode: fb3f5...fcc

Vi gjør begge deler: sparer og reiser.

Anonymkode: 77985...1da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer barnetrygd og samboer sparer 200kr i måneden. I tillegg til dåpsgaver, bursdag, jul osv. Barnet vårt er 2 og har straks 70k på sparekonto 😊 Vi vurderer å sette det over i fond. 

Anonymkode: 999a7...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere som sparer mye i barnas navn bør i det minste sette dere inn i overformynderiet. Og som andre sier her vil de som studenter ikke få innvilget studielån blant annet.... det lønner seg ikke å spare mest i barnets navn. Det bør være forbeholdt pengegaver fra familie i forbindelse med dåp, konfirmasjon  bursdag osv. Ved 18 års alder har de full dispensasjon på denne kontoen. En 18åring er ikke moden nok til å ta fornuftige avgjørelser og i den alderen ville vel flere bare sløst bort pengene på russetid og moro uten omtanke for fremtiden... 

Anonymkode: f89c3...dd6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 åringen har 20 000. Dette er penger som har kommet i forbindelse med dåp, bursdag og julegaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør dere med dåpspenger, pengegaver, konfirmasjonspenger, med mer? 

Mine foreldre sparte jo også til meg, i sitt eget navn, slik at jeg fikk egenkapital. Men penger gitt direkte til meg visste jeg alltid at var mine, og det lærte meg å spare. 

Anonymkode: 75111...915

De er ikke så gamle enda at de kan bli konfirmert. Og de er ikke døpt. Ikke alle er kristne, vet du. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (6 timer siden):

Når de fleste sparer pengene, er det ingen ting som tilsier at behovet er der.

De fleste på KG sparer kanskje pengene. Men jeg har aldri sett noe statistikk på at dette er vanlig blant foreldre flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn på 7 og 8. De har ca 40k hver på sparekonto. setter de i fond snart og planlegger å sette inn 1000 kr i mnd.,Føler vi har spart veldig lite… hører jo om barn på samme alder med over 100k på konto…

Anonymkode: e1cff...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har god økonomi, men sparer ikke til barna, da mannen mener vi har penger og råd til å hjelpe de når de trenger. 

Anonymkode: b2329...492

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vår 2 print har ca 170.000 på sparekonto, 100.000 kommer fra en meget generøs dåpsgave fra min mor på 100.000, resten er sparing i fond + avkastningen av dette. Min far gav også en generøs dåpsgave + 500kr i måneden i fond, hver måned frem til barnet er 18 år. Glad barnet vil ha en solid egenkapital den dagen det blir aktuelt å kjøpe bolig. Siden mine foreldre har vært generøst med sparingen til barnebarn velger vi selv å ikke spare mer enn 500 kr i måneden til hen og bruke penger på opplevelser :)

Anonymkode: f0b44...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt barn på 3 år har ca 25.000 på sparekonto. Dette er kun barnetrygden som jeg setter på konto hver måned, men jeg bruker av den til å handle klær til han. Handler dresser, nye klær, sko og utstyr han trenger fra denne kontoen. Vi prioriterer først og fremst boliglån og buffer da jeg er lærling og ikke tjener full lønn enda. 
når jeg en dag er ferdig utdannet med mye høyere lønn, kommer vi til å spare mer aktivt til barnet vårt, men først og fremst er det boliglån som gjelder. 

Anonymkode: 2b8ac...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har spart i minner, reiser ut i verden fra barnet var liten.

Nå er barnet stort og er blitt klok, verdensvant og selvstendig. Sparing  i penger er ikke alt.

Anonymkode: fb3f5...fcc

Ja takk begge deler

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

3 år. Stund siden jeg sjekket. Er vel rundt 30-40000 på sparekonto. Konfirmasjonskonto vet jeg ikke, men sparer 250kr der hver mnd også setter jeg inn ekstra hvis jeg har mulighet til det. Sparer jeg kun 250kr så er jeg oppi 50000 til konfirmasjon, hjelper godt på det.

Anonymkode: d1522...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.6.2021 den 16.14):

Nå er min unge 6 år, men hun har 410 000 i fond pr dags dato og 60 000 på sparekonto. 

Fondsparing er genialt, har vokst med 110 000 på 1,5 år 😱 

Anonymkode: 8a0ff...2e7

Hvilket fond bruker du?

Anonymkode: d1522...e4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 3-åring har 8000 på sparekonto. Jeg er student, og sparer 1500 kr i året til han + gaver fra besteforeldre. I tillegg sparer jeg selv i fond, men det føles litt risikabelt. 

Anonymkode: bdc4b...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De er ikke så gamle enda at de kan bli konfirmert. Og de er ikke døpt. Ikke alle er kristne, vet du. 

Jeg viste til pengegaver, ikke vær så opphengt i at konfirmasjon ble nevnt...  Finnes det barn som aldri har fått pengegave fra familie? 

Anonymkode: 75111...915

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...