Gå til innhold

Dere som har barn på 3-4 år, hva har dere på sparekontoen? (Gjelder også dere som husker tilbake til hva barna hadde på sparekontoen)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mine foreldre sparte i eget navn, til familien, gjennom nedbetalt boliglån og fond. Og betalte heller samme sum til hver av oss da vi trengte egenkapital til bolig. I tillegg hadde vi egne sparekonti der bursdagsgaver, konfirmasjonspenger og penger fra sommerjobber ble satt inn. Ikke god avkastning på disse, som nevnt, men veldig givende å forstå konseptet sparing tidlig. 

Ved å gjøre det på denne måten slipper man også avkortet stipend som student, eller at overformynderiet må inn om noe skjer. 

Anonymkode: 75111...915

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har en på 2,5 år og han har vel rundt 15 000 på sparekonto foreløpig. Har også en på 15 år som har rundt 250 000, men er ikke konfirmert enda så kommer vel inn litt mer i løpet av året. 

Har ikke fått opprettet en sparekonto til yngste på 2 mnd enda, men skal gjøre det i løpet av sommeren. 

Vi er så heldig å ha besteforeldre som gir litt til ungene på sparekonto hver mnd, i tillegg til oss selv. 

Anonymkode: 20f10...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har spart i minner, reiser ut i verden fra barnet var liten.

Nå er barnet stort og er blitt klok, verdensvant og selvstendig. Sparing  i penger er ikke alt.

Anonymkode: fb3f5...fcc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har ikke noen sparekontoer til barna. Hva er poenget? Vil man "spare" så er det ikke spesielt lurt å bruke sparekontoer da de har veldig dårlig rente. Man bare mister penger. I tillegg har jeg hørt så mange historier om barn som bruker alle sparingene på partying på et par måneder etter å ha fylt 18 år. Nei, jeg vil heller hjelpe barna mine når de trenger det, f.eks. med boligkjøp og liknende når det tiden kommer.

Anonymkode: 64b7c...0b4

De pengene vi har spart i fond til barnet vårt, skal hen få lov til å bruke på opplevelser som reise, turer med venner eller det barnet har lyst til når hen fyller 18 eller i studietiden. 

Jeg har levd i fattigdom hele livet og husket hvor trist det var å ikke kunne bli med noen steder. Leilighet skal hen få i gave når hen flytter hjemmefra. 

Anonymkode: 95ad4...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var noen som skrev at man ikke burde motta barnetrygd dersom man sparer den til barna.

Er det da bedre at man bruker masse penger på shopping, alkohol, snus, middag ute, konserter osv? Jeg har vært lengre hjemme med barna, og i de periodene har jeg ikke hatt mulighet til å spare, men når jeg har vært i jobb så sparer jeg til barna. Men jeg kunne fint ha brukt dem på andre ting, det er jo bare snakk om prioriteringer. Jeg tenker at pengene skal bli brukt til barna. I perioder jeg ikke har jobbet, så har jeg brukt barnetrygden så de kan være med på babysvømming / svømmekurs, idrett osv. Man skal absolutt ikke spare pengene og ikke la barna få være med på aktiviteter, ha nok klær og mat. Men for de aller fleste i Norge så handler det ikke om at man er så fattig, barna har det de trenger og litt til, så er det heller om man er flinke til å unngå middager ute, shopping mm.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ja jeg og, når man ser noen av de summene som folk har på konto. Jeg sparer 1300 kr hver mnd til min treåring. Har spart opp ca 20 000. Vi får ingenting av familie og jeg er eneforsørger. Lavtlønnet og har kredittkort gjeld på ca 30 000 som jeg sliter med å få i null. Så rent økonomisk er det et idiotisk valg siden kredittkortrenta er høyere enn renta på fondet.  Men mitt sterkeste motiv er at barnet mitt skal få Ek til egen bolig og ikke skal måtte bo i kummerlige kollektiv med seksuell trakassering, utrivelige folk etc hvis hun ikke vil. Hun skal slippe det livet jeg har hatt. 

Anonymkode: bca2d...366

Du er enig i om man kan spare barnetrygden, så trenger man den ikke. Likevel sparer du mer enn barnetrygden til barnet ditt. Da har vel heller ikke du behov for den. Lite tips, betal ned kredittkort før du sparer. Og når den tid kommer, push heller på barnet ditt tidlig for å få deltidsjobb og gi hun bedre økonomisk opplæring enn det ser ut som du har fått. 

Anonymkode: 17114...a87

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså, vi har helt grei råd. Men ungene har ikke mer enn cirka 10.000,- på konto hver. 

Jeg bruker pengene på forsikringer på dem, til å betale ned på deres fremtidige arv og på å ha en ok livssituasjon i dag.

Jeg kommer til å prioritere å gi dem husvære når de er voksne, hjelpe dem inn på boligmarkedet og så videre, heller enn å skulle spare opp penger som de bare plutselig skal bruke på ny PC eller backpacker-tur. Får sikkert økt livskvalitet av det altså, men da får de betale det selv. 

Faktisk så håper jeg at de bor hjemme så lenge som de bare kan orke, og sparer pengene selv på den måten. 

Anonymkode: 5d25d...096

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487

5 åringen har 47.000 på sparekonto. I tillegg vil han få farsarven sin etter mannen min døde. Den dagen har blir 18 har han jo tilgang til 1,2 millioner. Det synes jeg er skummelt da jeg er redd for at det vil gå til andre ting en bolig. Jeg må jobbe hardt for å lære han til å bli økonomisk fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som sparer i fond, hvilket fond sparer dere i?

Blir så forvirret! Og det er jo en risiko?

Hvordan er det da bedre enn sparekonto for barn? 
2åringen har ca 4000,- på sparekontoen.

Anonymkode: fddec...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja jeg og, når man ser noen av de summene som folk har på konto. Jeg sparer 1300 kr hver mnd til min treåring. Har spart opp ca 20 000. Vi får ingenting av familie og jeg er eneforsørger. Lavtlønnet og har kredittkort gjeld på ca 30 000 som jeg sliter med å få i null. Så rent økonomisk er det et idiotisk valg siden kredittkortrenta er høyere enn renta på fondet.  Men mitt sterkeste motiv er at barnet mitt skal få Ek til egen bolig og ikke skal måtte bo i kummerlige kollektiv med seksuell trakassering, utrivelige folk etc hvis hun ikke vil. Hun skal slippe det livet jeg har hatt. 

Anonymkode: bca2d...366

Jeg skjønner tankegangen din, men hvis du sliter med å få kredittkortgjelden din i null, hadde jeg heller betalt ned mer på det, fremfor 1300,- til sparing for barnet ditt i måneden. Det går jo fort hvis du heller velger å prioritere den i noen måneder, så kan du heller spare litt mer når kredittkortet ditt er betalt. 

Anonymkode: d38f3...845

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dere som sparer i fond, hvilket fond sparer dere i?

Blir så forvirret! Og det er jo en risiko?

Hvordan er det da bedre enn sparekonto for barn? 
2åringen har ca 4000,- på sparekontoen.

Anonymkode: fddec...0ba

Globalt indeksfond. Har i snitt gitt meg 10-15% avkastning de siste årene. Også får man jo rentes-rente, så pengene vokser eksponensielt. I tillegg leker jeg meg litt med aktivt forvaltede fond, og høyrisikofond, men da skal man ha litt interesse, og råd til å tape innimellom. 

På høyrentekontoen min er det vel nærmest 0-rente nå. Så her sparer jeg kun for ting som skal kjøpes de neste 1-3 årene. Da man alltid risikerer at fond går litt ned, og da aldri må være i en situasjon der man trenger pengene der og da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På den alderen hadde mitt barn ca 80.000. Sparer 2000 i måneden. 

Anonymkode: a6d8c...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer ikke barnetrygden, men sparer 1000 kr i mnd. Er det en bedre ting å si enn at man sparer barnetrygden? Jeg er alene, med en gjennomsnittlig inntekt. 

Jeg setter av litt penger til barnet hver måned, i mitt navn. Både sparekonto og fond. Nå er barnet 2 år da, men har ca. 60.000. Ca. halvparten i fond og andre halvparten på en konto som er en slags barnebuffert, dersom noe skulle skje har jeg penger i backup. 

Jeg har bare et barn og regner med å kunne hjelpe barnet å komme inn på boligmarkedet når den tid kommer. 

Anonymkode: 8519b...7f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en sperret konto i mitt navn med en slump penger på som er øremerket til barna. 

Det må bli slik fordi overformynderiet kommer inn å tar over styringen her hvis de står i barnas navn samt mor til barna prøver noen skitne triks for å få tak i de pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 åringen har ca 100.000,- til sammen, fordelt på sin egen sparekonto, sparekonto i mitt navn og fondsparing.
De to sistnevnte får barnet ikke vite om før hn skal få pengene, trolig rundt 20 års alder.

Anonymkode: 3d0c1...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når jeg leser svaret ditt her, blur jeg sp provosert!

Barnetrygd burde så absolutt ikke være utslagsgivende på om økonomien går rundt eller ikke når man får et barn.

Vi hadde orden på økonomien, egen bolig og bil, når vi fikk barn. At vi får barnetrygd på lik linje med alle andre her i landet, skal vi vell ikke "straffes" for? 

Vi sparer barnetrygden i fond, og dette er penger barna ikke vet om. Kommer til å bruke av fondet til eventuelt bunad og førerkort når den tid kommer. Pengene vil de få når de skal etablere seg. Dette er den beste starten man kan få i voksenlivet, ser jo det nå at det blir vanskeligere og vanskeligere å etablere seg. 

Anonymkode: 3b1af...77a

Barnetrygdens opprinnelse var at småbarnsfamilier trengte penger i det daglige. Ikke for at man skulle spare. Det er helt idiotisk å gi folk penger fordi de har barn. Det hadde vært mye bedre å øke subsidiene for barnehageplassene for de med lavest inntekt. I tillegg øke innslagspunktet fra det det er i dag.

At vi med mest får spart barnetrygden til fremtidig boligkjøp øker bare forskjellene i samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Brunello skrev (58 minutter siden):

Barnetrygdens opprinnelse var at småbarnsfamilier trengte penger i det daglige. Ikke for at man skulle spare. Det er helt idiotisk å gi folk penger fordi de har barn. Det hadde vært mye bedre å øke subsidiene for barnehageplassene for de med lavest inntekt. I tillegg øke innslagspunktet fra det det er i dag.

At vi med mest får spart barnetrygden til fremtidig boligkjøp øker bare forskjellene i samfunnet.

Barnetrygdens opprinnelse var å utjevne forskjeller mellom familier med og uten barn.

Det betyr ikke nødvendigvis at jeg mener vi bør fortsette med det. Som du sier kan det være bedre å øke barnehagesubsidiene. Behovsprøving tror jeg ikke på, det vil koste mer enn man sparer og antagelig gi uønskede utslag mht mødre i arbeid.

Anonymkode: 3d455...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn har ikke sparekonto. Vi har god råd - mulig det er derfor vi ikke ser behovet for å spare til barna.

Anonymkode: 9b37f...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (1 time siden):

Det tærer også på øvre middelklassens økonomi å ha barn. Selvsagt skal vi også få ta del i velferdsgodene vi er med på å finansiere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine barn har ikke sparekonto. Vi har god råd - mulig det er derfor vi ikke ser behovet for å spare til barna.

Hva gjør dere med dåpspenger, pengegaver, konfirmasjonspenger, med mer? 

Mine foreldre sparte jo også til meg, i sitt eget navn, slik at jeg fikk egenkapital. Men penger gitt direkte til meg visste jeg alltid at var mine, og det lærte meg å spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...