Gå til innhold

Dere som har barn på 3-4 år, hva har dere på sparekontoen? (Gjelder også dere som husker tilbake til hva barna hadde på sparekontoen)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4åringen har vel bare 15 000 på sparekonto nå. Det er bare gaver og sånt som er satt inn der. Så penger hun har fått fra andre.

Vi har vel 150 000 på vår sparekonto. 

Vi bruker pengene vi har til å investere i "familien as". Det vil lønne seg mye mer å spare opp til å kjøpe en ekstra bolig som kan leies ut frem til barna blir studenter enn å sette penger til dem på konto. Vi har nok ek om noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når jeg leser svarene her om folk som sparer hele barnetrygden til barna rett inn på fond blir jeg så provosert ! Barnetrygd burde så absloutt vært behovsprøvd ! Har man råd til å spare hele barnetrygden så trenger man ikke barnetrygden. De rike blir Rikere. Det er de rika barna som da sitter med ein god slump penger til å kjøpe seg hus av når den tid kommer osv. 

Anonymkode: 75fa4...116

Er helt uenig. Det handler også om prioriteringer. Jeg er alene med mitt barn og kommunalt ansatt, og da blir man aldri rik. Klarer likevel å spare barnetrygd. Jeg er ikke rik, men flink med penger. Så de som har skaffet seg en utdanning og har en sunn økonomi skal straffes? 

Hvorfor andre surrer det til økonomisk med f.eks lån opp til pipa skal ikke jeg straffes for ved å ikke få barnetrygd som mitt barn har like stor rett på som andres. 

Anonymkode: 3c514...3ac

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min baby på 5mnd har 30.000kr på sparekonto. Jeg ser i denne tråden at jeg kanskje burde la være å sette inn så hinsides mye.

Jeg er selv konstant blakk, og satt inn 10.000kr da jeg fikk igjen på skatten.

Tror jeg skal la være å sette noe inn der på en stund.

Anonymkode: f1ec2...dbb

Du trenger en bufferkonto. En baby trenger ikke penger. Det er langt mer fornuftig å spare et par hundre kroner i fond hver måned hele livet. Disse pengene ender du med å ta av.

Endret av MapleSirup
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 2,5åring har ca 9000kr på sparekonto. 

Anonymkode: 3510b...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når jeg leser svarene her om folk som sparer hele barnetrygden til barna rett inn på fond blir jeg så provosert ! Barnetrygd burde så absloutt vært behovsprøvd ! Har man råd til å spare hele barnetrygden så trenger man ikke barnetrygden. De rike blir Rikere. Det er de rika barna som da sitter med ein god slump penger til å kjøpe seg hus av når den tid kommer osv. 

Anonymkode: 75fa4...116

Ja jeg og, når man ser noen av de summene som folk har på konto. Jeg sparer 1300 kr hver mnd til min treåring. Har spart opp ca 20 000. Vi får ingenting av familie og jeg er eneforsørger. Lavtlønnet og har kredittkort gjeld på ca 30 000 som jeg sliter med å få i null. Så rent økonomisk er det et idiotisk valg siden kredittkortrenta er høyere enn renta på fondet.  Men mitt sterkeste motiv er at barnet mitt skal få Ek til egen bolig og ikke skal måtte bo i kummerlige kollektiv med seksuell trakassering, utrivelige folk etc hvis hun ikke vil. Hun skal slippe det livet jeg har hatt. 

Anonymkode: bca2d...366

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer 500kr pr mnd i fond for hvert barnebarn, tenker de får overta når de blir 18. ingen av dem vet noe om det. 

Anonymkode: dbc42...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja jeg og, når man ser noen av de summene som folk har på konto. Jeg sparer 1300 kr hver mnd til min treåring. Har spart opp ca 20 000. Vi får ingenting av familie og jeg er eneforsørger. Lavtlønnet og har kredittkort gjeld på ca 30 000 som jeg sliter med å få i null. Så rent økonomisk er det et idiotisk valg siden kredittkortrenta er høyere enn renta på fondet.  Men mitt sterkeste motiv er at barnet mitt skal få Ek til egen bolig og ikke skal måtte bo i kummerlige kollektiv med seksuell trakassering, utrivelige folk etc hvis hun ikke vil. Hun skal slippe det livet jeg har hatt. 

Ikke vår feil at du har tatt idiotiske valg i livet.

Anonymkode: a6f12...185

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja det med kredittkortet er idiotisk. Har aldri klandret kg for mine valg så ser ikke helt hvorfor du hisser seg opp. Men vi sitter i nedbetalt tomannsbolig med hage i en storby så jeg har ikke vært SÅ idiotisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er fire år. Rundt 250.000. Vi sparer noen tusen til ham hver måned, i tillegg får han 10.000 i bursdagsgave og 10.000 i julegave fra mine foreldre. 

Anonymkode: 8fc41...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det med kredittkortet er idiotisk. Har aldri klandret kg for mine valg så ser ikke helt hvorfor du hisser seg opp. Men vi sitter i nedbetalt tomannsbolig med hage i en storby så jeg har ikke vært SÅ idiotisk. 

Hvorfor i alle dager får du da ikke et lån med bedre rente, om du har nedbetalt bolig? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det med at jeg er provosert over at noen også får barnetrygd, er feks de advokatene jeg har jobbet for. Som feks skryter i DN over at de nå selger villaen på Frogner som de arvet av mora si, verd 50 Mill.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle dager får du da ikke et lån med bedre rente, om du har nedbetalt bolig? 

Oi ja jeg har ikke tenkt på det 😬 Type låne opp på huset da feks? For å cashe ut kredittkortet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det med at jeg er provosert over at noen også får barnetrygd, er feks de advokatene jeg har jobbet for. Som feks skryter i DN over at de nå selger villaen på Frogner som de arvet av mora si, verd 50 Mill.  

Det er nettopp det, de er advokater og har jobbet hardt for å komme seg dit. Ja, kanskje de er heldige å være født rike, eller arver, men de tar valg de også. Man kan velge å kaste bort rikdommen eller forvalte det ordentlig sånn at man holder seg rik. Folk tar sine valg med økonomien, noen legger barnetrygden til ungene til senere bruk, mens andre igjen bruker det på kos og kaos. Ingen grunn til å provosere seg over det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så er det vel også greit å lære barna litt om forventninger, og at det EIE bolig ikke er noen selvfølge? Og hvertfall ikke eie bolig i en alder av 20. 

Anonymkode: 7c04e...2ae

Er jo ikke snakk om å eie bolig i en alder av 20. Det er snakk om å klare å komme inn på boligmarkedet før man er 35! 

Det kommer bare til å bli verre og verre....  Ønsker du ikke at barna dine skal ha di beste forutsetninger?

Anonymkode: 37f73...2d4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi ja jeg har ikke tenkt på det 😬 Type låne opp på huset da feks? For å cashe ut kredittkortet?

Ja? Må jo være mye bedre med f.eks 3% rente enn skyhøy kredittrente? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnetrygd burde virkelig være behovsprøvd! Går ikke an å være uenig i det , når man ser enkelte svar her

Anonymkode: fed6d...1a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnetrygd burde virkelig være behovsprøvd! Går ikke an å være uenig i det , når man ser enkelte svar her

Anonymkode: fed6d...1a8

Selfølgelig går det an å være uenig!

Anonymkode: b73e6...699

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Barn med sparekonto?! Er dette normalt?

Anonymkode: 53abd...ca8

Ja.

Anonymkode: ac045...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke noen sparekontoer til barna. Hva er poenget? Vil man "spare" så er det ikke spesielt lurt å bruke sparekontoer da de har veldig dårlig rente. Man bare mister penger. I tillegg har jeg hørt så mange historier om barn som bruker alle sparingene på partying på et par måneder etter å ha fylt 18 år. Nei, jeg vil heller hjelpe barna mine når de trenger det, f.eks. med boligkjøp og liknende når det tiden kommer.

Anonymkode: 64b7c...0b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er nettopp det, de er advokater og har jobbet hardt for å komme seg dit. Ja, kanskje de er heldige å være født rike, eller arver, men de tar valg de også. Man kan velge å kaste bort rikdommen eller forvalte det ordentlig sånn at man holder seg rik. Folk tar sine valg med økonomien, noen legger barnetrygden til ungene til senere bruk, mens andre igjen bruker det på kos og kaos. Ingen grunn til å provosere seg over det. 

Å kaste bort rikdommen? Med et arvet hus på 50 millioner må man være skikkelig dum å kunne bare kaste det bort altså.

Anonymkode: 64b7c...0b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...