Gå til innhold

Dere som har barn på 3-4 år, hva har dere på sparekontoen? (Gjelder også dere som husker tilbake til hva barna hadde på sparekontoen)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg leser svarene her om folk som sparer hele barnetrygden til barna rett inn på fond blir jeg så provosert ! Barnetrygd burde så absloutt vært behovsprøvd ! Har man råd til å spare hele barnetrygden så trenger man ikke barnetrygden. De rike blir Rikere. Det er de rika barna som da sitter med ein god slump penger til å kjøpe seg hus av når den tid kommer osv. 

Anonymkode: 75fa4...116

Selvsagt burde barnetrygd vært behovsprøvd. Og like selvsagt burde familier som påstår seg ha «dårlig råd» blitt satt under tvungen økonomisk veiledning til de selv evnet finansiere eget liv. 
Da hadde vi nemlig sluppet utbetale barnetrygd i det hele. :) 

Anonymkode: e303a...a26

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Når jeg leser svarene her om folk som sparer hele barnetrygden til barna rett inn på fond blir jeg så provosert ! Barnetrygd burde så absloutt vært behovsprøvd ! Har man råd til å spare hele barnetrygden så trenger man ikke barnetrygden. De rike blir Rikere. Det er de rika barna som da sitter med ein god slump penger til å kjøpe seg hus av når den tid kommer osv. 

100% enig.

Ingen med over medianlønn burde få barnetrygd. Tjener du over 431.000 i året burde du ikke få lov til å få barnetrygd.

Det er galskap at folk som er fattige skal betale trygden til rike mennesker.

Anonymkode: 53abd...ca8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de «rike» ikke får NOE ut av velferdsstaten, hvorfor skulle de da gidde å bo i en velferdsstat? Det er nødvendig fir at det skal gå rundt at ALLE føler de får noe utgav å bo i en velferdsstat, også de rike.

Anonymkode: 618c9...a57

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke helt god har jeg blitt fortalt 😂 men jeg startet en sparekonto for 5 år siden da jeg og samboer begynte å prøve. Den har nå 200 000 på seg. Enda ikke klart å bli gravid. Planen er å spare barnetrygden der hvis vi noensinne klarer å bli gravide. 

Vi har ikke god råd, men er flink til å prioritere. Vi har inntekt på 350 000 og 310 000, så vi er lavlønnet begge to. 

Jeg syntes faktisk det er helt ok at barnetrygden er som den er. Det er ikke rett hvis barnetrygden skal behovsprøves. Da er det typisk at sparepenger blir utslagsgivende for et avslag. Igjen vil folk med god økonomisk sans bli straffet. Syntes det er flott med en ordning som ikke favoriserer dem som ikke evner å prioritere.

Anonymkode: d0876...2e6

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har spart barnetrygd i alle år, så blir vel en slump. Pluss 1000 kr i mnd på bsu fra 12 års alderen. 

Anonymkode: 3c514...3ac

Oooh, dårlig ide!!! Bsu er gullkantet fordi du får skattefradrag på inntekten til kontoeier for det. Barnet har ikke inntekt i den alderen, og du fyller kontoen og bruker opp det potensielle skattefradraget!

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opprettet sparekonto i barnets navn hvor pengegaver fra dåp, bursdag og jul fra familie er satt inn. Utover dette har jeg opprettet en sparekonto i min bank som står i mitt navn, men som jeg har kalt navnet til barnet. Denne setter jeg 500 på hver mnd til kjøp av fond. Tanken med denne kontoen er å sette av penger til alt av ekstrautgifter og eventuelt andre bidrag til barnet i fremtiden. Om det er regulering, konfirmasjon, studier, førerkort. Vi får se det litt an, men det er ikke en konto barnet bare "får" når det blir 18 som med egen sparekonto. 

Anonymkode: f89c3...dd6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har aldri spart til barna. Jeg har betalt ned lån. Nå er jeg gjeldfri, og ser at når barna nå snart skal kjøpe bolig har jeg god mulighet til å hjelpe dem. Heller det enn at de har en sparekonto de får tilgang på når de er 18 og vil ha russebuss…

Anonymkode: 3d455...44b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

100% enig.

Ingen med over medianlønn burde få barnetrygd. Tjener du over 431.000 i året burde du ikke få lov til å få barnetrygd.

Det er galskap at folk som er fattige skal betale trygden til rike mennesker.

Anonymkode: 53abd...ca8

Like mye som at de "rike" betaler for de som er ufør? 

Anonymkode: 7123c...a97

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer ikke i barnas navn. Vi betaler hardt på boliglånet og sparer til vår egen pensjon. Trygt hjem og mulighet til å hjelpe/greie oss økonomisk dersom noe skulle skje med noen av barna våre eller en av oss voksne. Det betyr også at dersom forholdet vårt tar slutt så er vi begge i posisjon til å stå på egne ben

Endret av Summeer
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri spart til barna. Jeg har betalt ned lån. Nå er jeg gjeldfri, og ser at når barna nå snart skal kjøpe bolig har jeg god mulighet til å hjelpe dem. Heller det enn at de har en sparekonto de får tilgang på når de er 18 og vil ha russebuss…

Anonymkode: 3d455...44b

Sparer i mitt navn😗😗😗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er min unge 6 år, men hun har 410 000 i fond pr dags dato og 60 000 på sparekonto. 

Fondsparing er genialt, har vokst med 110 000 på 1,5 år 😱 

Anonymkode: 8a0ff...2e7

Hvilket fond sparer du i?

spør fordi jeg akkurat har begynt å spare til meg og skal spare til junior. Men jeg er veldig forvirret 

Anonymkode: fddec...0ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke en krone. Sparer heller i eget navn i fond. Når dagen kommer at jeg ser at de har et reellt behov for noe, skal jeg vurdere å dele ut av fondet.

Anonymkode: 16ca3...0bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg betaler ned på lån. Og kommer ikke til å bare gi barna penger når de når en viss alder. De skal faktisk få jobbe for pengene selv, også skal jeg heller hjelpe OM det blir nødvendig. Og da mener jeg ikke kjøpe hus/bil/luksus. 

Jeg har foreldre som har penger, men alltid klart meg selv når jeg ble voksen. Studerte ferdig, fikk meg jobb og kjøpte bolig osv. 

Jeg vil heller lære barna å stå på egne ben, ikke forvente hjelp og få penger rett i hendene. Skader de ikke å jobbe og kjempe litt, for deretter å oppnå noe de har jobbet mot og føle stolthet for det. 

De får penger som står på konto etter dåp/bursdager/jul og lignende, ellers håper og tror jeg at jeg har oppdratt barn som finner sin vei i livet, også økonomisk.

Anonymkode: 7c04e...2ae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Like mye som at de "rike" betaler for de som er ufør? 

De rike betaler ikke for de uføre. Så vidt jeg vet er ikke skattepengene øremerket uføretrygd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min baby på 5mnd har 30.000kr på sparekonto. Jeg ser i denne tråden at jeg kanskje burde la være å sette inn så hinsides mye.

Jeg er selv konstant blakk, og satt inn 10.000kr da jeg fikk igjen på skatten.

Tror jeg skal la være å sette noe inn der på en stund.

Anonymkode: f1ec2...dbb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo helt an på situasjonen ellers. Det er ikke ett svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min baby på 5mnd har 30.000kr på sparekonto. Jeg ser i denne tråden at jeg kanskje burde la være å sette inn så hinsides mye.

Jeg er selv konstant blakk, og satt inn 10.000kr da jeg fikk igjen på skatten.

Tror jeg skal la være å sette noe inn der på en stund.

Anonymkode: f1ec2...dbb

Hvorfor skal du spare til barnet, når du selv er blakk? Jeg tenker å gi barna en god, trygg oppvekst, med opplevelser, ferier osv er mye mer verdifullt enn en full sparekonto? Bruk heller pengene på deg og din familie nå, lever bare en gang. Tenker barnet ditt setter mere pris på gode minner fra oppveksten, enn penger. En blakk mamma gir ofte en stresset mamma også. Jeg velger å bruke penger på der jeg ønsker nå, som kino, badeland, god mat og drikke, fornøyelsesparker, ferier osv. Så betyr det at jeg ikke kan spare like mye, men det er det absolutt verdt! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvilket fond sparer du i?

spør fordi jeg akkurat har begynt å spare til meg og skal spare til junior. Men jeg er veldig forvirret 

Anonymkode: fddec...0ba

Jeg har heller ingen kunnskap når det kommer til fond, så var en i banken som plasserte pengene for oss 😀 det ble satt inn en engangssum på 300 000 som var erstatning i en forsikringssak. Ville kontaktet banken du har og bedt de om å hjelpe deg med å komme igang 😊

Anonymkode: 8a0ff...2e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til info så vil ikke ungene deres få stipend av Lånekassen hvis de har en formue som er over rundt 500k (husker ikke i farten hvs grensen er). Det er lurere å spare i eget navn eller betale ned på lånet. 

Vi har spart til ungene, men det skal gå til bunad og førerkort. Jeg er snart gjeldsfri og ungene kommer til å sitte godt i det selv om vi ikke har satt av penger til de hver mnd. 

Anonymkode: b2845...adf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...