Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nyoppusset leilighet, eller er vel ca 3 år gammel. Kjøkkenbenken ble kjøpt ny. Det er en sånn trebenk. Denne må oljes innimellom så vi spurte leieboerne for 2-3 måneder siden hvordan denne var. De sa den kanskje var litt tørr, men ikke så veldig. Nå har de flyttet og kjøkkenbenken har fått sprekker flere steder. Står i kontrakten at de skal si ifra om det er noe som helst. Trekker jeg dette fra depositumet? 

Anonymkode: 7acf1...606

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne syns jeg du bør ta på din egen kappe, hvis det gikk nesten 3 år før du spurte leietaker hvordan den så ut. 

Anonymkode: a9959...da7

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Har du i det hele tatt sagt at den må oljes jevnlig? Ikke alle som vet at slike ting må behandles 

Anonymkode: de0ee...5db

• Liker 16
Skrevet

Tror ikke du kommer så langt med denne. Åpenbar dårlig kvalitet også. Normalt sprekker ikke benken. De blir stygge uten olje, med det holder som oftest å pusse ned og olje for at den skal bli «ny» igjen.

• Liker 13
Skrevet

Denne hadde jeg tatt på egen kappe. På utleie prøver jeg å gjøre det lettstelt. Litt sprekker i kjøkkenbenk går vel under normal slitasje?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Veldig sært valg av kjøkkenbenk til en utleieleilighet. Dette kan du ta på egen regning og legge inn som en dyr erfaring lært.

Anonymkode: c9d15...6b3

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Har de fått beskjed om å olje den da?

Anonymkode: 0b28f...69b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Denne syns jeg du bør ta på din egen kappe, hvis det gikk nesten 3 år før du spurte leietaker hvordan den så ut. 

Anonymkode: a9959...da7

Nei.. den ble oljet før de flyttet inn for ca 1 år siden, sa ifra til de at de måtte gi beskjed 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har de fått beskjed om å olje den da?

Anonymkode: 0b28f...69b

Ja, eller de har fått beskjed om å si ifra når den må oljes 

• Liker 1
Skrevet

Sier som de andre - å velge noe som krever såpass mye vedlikehold og spesialbehandling i en utleiebolig er et dårlig valg, og da må du hvertfall sørge for å informere skikkelig om det når leietakere flytter inn. Jeg leide et sted med en sånn  kjøkkenbenk - da jeg flyttet ut 4 år senere var det fortsatt ukjent for meg at den burde ha vært oljet, men jeg hadde erfart ved flere overraskende anledninger hvor fort den fikk stygge merker og hvor mye mindre den tålte enn laminatbenkene jeg er vant til. Hadde utleier prøvd å trekke meg i depositum pga det hadde jeg protestert høylydt, man må kunne anta at inventaret tåler vanlig bruk med mindre det spesifikt opplyses om noe annet.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei.. den ble oljet før de flyttet inn for ca 1 år siden, sa ifra til de at de måtte gi beskjed 

Dersom den da sprekker i løpet av et år er det elendig kvalitet. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, eller de har fått beskjed om å si ifra når den må oljes 

Men akkurat når et slik benk må/bør oljes er ikke noen eksakt vitenskap så hvis du forventer at din standard skal overholdes så må du selv inspisere den jevnlig. Derfor er heltre benkeplater på kjøkken ikke noe man installerer med mindre man skal bo der selv og knapt nok da. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (19 minutter siden):

Dersom den da sprekker i løpet av et år er det elendig kvalitet. 

Eller dårlig behandlet.

jeg syntes absolutt du kan trekke det av depositum ja. 

Anonymkode: 37802...7ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være en dårlig benk. For selv om den ikke oljes skal den ikke sprekke. Olje gjør du får å mette den for å lettere holde den fin og at søl ikke skal trekke inn.

Denne må du ta på egen kappe.

Anonymkode: 446b2...b9c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Å hvordan skal de vite når den må oljes? Det er du som har valgt å skaffe en sånn benk, du kan ikke forvente at leietakere skal lese seg opp på det når du bare har gitt en «si ifra når det trengs» beskjed, da må du si at «når benken ser slik og slik ut så si ifra, for da tar jeg meg en tur for å olje den». 

Anonymkode: de0ee...5db

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er heltre kan du vel pusse og olje den på nytt? 🤷‍♀️
Har selv heltre kjøkkenbenk og har ikke oljet den på 6 år. Den ser helt fin ut (med unntak av merkene fra diverse, så vi bør pusse den ned og olje den på nytt)

Anonymkode: a44a6...865

• Liker 1
Skrevet

Hva som er juridisk rett vet jeg ikke, men det ville vært særdeles dårlig stil å trekke dette fra depositum. En leilighet og dens innredning må tåle å eksistere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Regnes ikke den som vanlig slitasje da? 

Jeg hadde latt det gå og heller ta det som en dyrebar erfaring. Om du er så bekymret for ting i utleieboligen, så unngå å kjøpe noe dyrt eller la være å leie ut. 

Hilsen utleier.

Anonymkode: 18e40...c0b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller dårlig behandlet.

jeg syntes absolutt du kan trekke det av depositum ja. 

Anonymkode: 37802...7ea

Om dårlig behandlet betyr aktivt gått inn for å ødelegge ved hærverk er jeg enig. Men ikke manglende olje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...