Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe jeg må være oppmerksom på dersom jeg vurderer å kjøpe meg trådløst nettverk?

Noen anbefalinger av type og pris?

Er dette vanskelig å sette opp selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)

Jeg har ikke særlig peiling på dette, men... Jeg kjøpte for en tid tilbake en Belkin trådløs router og Belkin trådløst nettverkskort, og dette har fungert helt problemfritt. Husker ikke priser... Har satt opp et nettverk med 3 pc'er, der 2 har trådløs tilkobling mens den 3. er koblet til med kabler. Det er ikke vanskelig å sette opp. Bare til å følge bruksanvisninga, så bør det gå greit ;)

Edit: Den ene pc'en står i naboleiligheten, så der måtte jeg kjøpe en ekstra antenne for å få bra forbindelse.

Endret av Fairy
Skrevet

Hvis man skal sette det opp nogenlunde trygt bør du lese i manualen hvordan du setter opp en WEP/WPA-kryptering og MAC-kontroll.

Skrevet
Er det noe jeg må være oppmerksom på dersom jeg vurderer å kjøpe meg trådløst nettverk?

Noen anbefalinger av type og pris?

Er dette vanskelig å sette opp selv?

Jeg har lagt merke til at de fleste trådløse løsninger koster omtrent det samme. Jeg har belkin trådløst kort og router og jeg er veldig førnøyd. Det som er litt viktig, er å se på tallet som står på kortet. Det er som regel 11g og 54g. 54g er den med høyest hastighet og jeg er den jeg bruker nå. Kjæresten min har 11g på sitt kort, men jeg kan ikke se noen forskjell. Jeg klarte å sette opp alt selv og synes det var ganske så enkelt. Det er også viktig å kode nettverket sitt for å hindre eventuelt misbruk. Det er ganske så enkelt å gjøre også. Lykke til!

Skrevet

11b er det.

B-standard= 11 Mbps

G-standard= 54 Mbps

Skrevet

Hey!

Å sette opp ett wlan (wireless Local Area Network) er ikke så vanskelig.

Det er som regel bare å følge manualen som følger med.

Det man må være obs på er at man da ikke plutselig deler internettlinjen

sin med resten av nabolaget.

Det er her access lister og eventuelt mac-adresse rettigheter kommer inn.

(De paranoide bruker mac, de fleste andre bruker en access liste / kryptering).

Mac = identnummeret til selve nettverkskortet ditt (hardware'n) og er

unikt for det kortet.

For ett par websider å lese når det gjelder dette emnet så sjekk ut følgende

(kjapt søk på nettet):

http://www.wkmn.com/newsite/wireless.html

http://www.butikksiden.no/troadlost.asp

http://www.dinside.no/php/art.php?id=108098

Enkel generell info:

http://infoweb.ntnu.no/internettjenester/o...traadloest.html

Ellers gir de fleste søkemotorer god info når man bruker en søkestreng om emnet.

.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

.........men jeg har måttet for ganske mange nå installere nettverk med kabler i stedet for trådløst for folk som bruker nettet til heavy spilling. Da fungerer trådløse nettverk dårlig. For det meste annet går det meget bra.

Skrevet

Du kan jo sjekke prisene på www.elkjop.no, varierer kanskje i forhold til butikk hvis du skal kjøpe der. De har bl.a Netgear, Belkin, Topcom, Dlink og Philips. Jeg har også sett de har hatt noen gode pakketilbud. (Husk å ta vare på kvitteringa når du kjøper slik at du har garanti på det). Og hvis alt skjerer seg når du skal sette det opp så har jo du muligheten å bare gå å levere "dritten" tilbake :P

(innen 30dg)

Du trenger enten en router eller et aksesspunkt, avhengig av hva utstyr du har fra før. Og et trådløst kort i hver pc, enten innebygd eller usb. Du har som regel ledig plass i pc, for bærbar sjekk om du har ledig pcmcia port, hvis ikke må du kjøpe usb løsning. Hvis du har ny pc så har du kanskje allerede innebygd trådløst.(Det finnes også routere som skal ha større rekkevidde og andre ting hvis slike ting spiller inn.)

Man trenger som regel ikke kjøpe det dyreste og beste, hørt noen sier de billigste er litt ustabile. Når det gjelder hastighet så blir jo det begrensa av adsl-linja di.

Husk også å sikre nettet ditt, hvis du ikke er blant de som tilbyr naboene gratis nett da.....

Skrevet

Jeg var gjest foran her også. Hvis du skal ha flere pc-er og føre over mye data så er det selvfølgelig greitt å ha beste hastighet....

Skrevet

Takker for mange gode svar.

Slik jeg forstår det så trenger jeg altså bare en trådløs PCI adapter (f.eks D-LINK til 299 hos Elkjøp) samt at jeg kan bruke den routeren jeg har??? (den er ikke trådløs???)

Litt forvirra er jeg ja..... :sjenert:

Har USB-port ledig!

Eneste grunnen til at jeg vurderer denne løsningen er at jeg er drittlei alle kablene, samt at jeg ønsker mulighet til å flytte litt om i leiligheten min iblant - uten at det blir et sinnsykt haraball med kabler. :sjarmor:

Skrevet

Routeren må være istand til å sende signalene til ditt trådløse nettverkskort.

Skrevet

Nei, du kan ikke ha kun det trådløse dlink adapteret du nevnte. I tillegg må du enten ha en trådløs router eller siden du har en router fra før kan du bruke et trådløst aksesspunkt. Men sjekk litt nærmere om du bør ha trådløs router eller trådløst aksesspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...