Gå til innhold

Er damer avhengig av menn for å klare seg økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet hardt hele livet mitt og ønsker å kunne kjøpe leilighet en gang i fremtiden. Ønsker å kunne leve alene noen år før jeg hopper på mann og barn karusellen.

Nå ser jeg at de eneste som kommer seg inn på boligmarkedet er damer med menn

Er vi avhengig av menn for å kunne bo?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ser ikke veldig godt hvis du bare ser damer med menn som kommer seg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: 6c9de...004

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte min første leilighet uten hjelp fra mann og foreldre. Riktignok i Bergen i 2014. En koselig loftsleilighet 15 minutter unna sentrum. Kjæresten flyttet inn etterhvert og vi bodde der i 5 år. 

Støtter absolutt tanken på å leve selvstendig et par år (minst) når man er ung. Jeg var singel i hele studietiden, og det var kjempegøy. 

Anonymkode: b4f9b...447

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har i mitt liv eid tre leiligheter. Den første sammen med min mann. Det var ikke på grunn av han, snarere på tross av han. 

Ja, det er enklere når man er to. Men det er ikke umulig selv om man er alene. Kanskje må man gjøre noen prioriteringer - kanskje må man bo litt mindre sentralt og trangere for å få glede av prisvekst som gjør det mulig å kjøpe bedre i neste trinn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøpte min første leilighet uten hjelp fra mann og foreldre. Riktignok i Bergen i 2014. En koselig loftsleilighet 15 minutter unna sentrum. Kjæresten flyttet inn etterhvert og vi bodde der i 5 år. 

Støtter absolutt tanken på å leve selvstendig et par år (minst) når man er ung. Jeg var singel i hele studietiden, og det var kjempegøy. 

Hvordan i all verden fikk du råd til det?

Høres hyggelig ut

AnonymBruker
Skrevet
bondeibyen skrev (19 minutter siden):

Jeg har jobbet hardt hele livet mitt og ønsker å kunne kjøpe leilighet en gang i fremtiden. Ønsker å kunne leve alene noen år før jeg hopper på mann og barn karusellen.

Hvis du har jobbet så hardt hele livet... Hvordan har det seg at du ikke har råd til å betale mer enn 4000,- pr mnd i husleie som student nå? 

Anonymkode: 0c16b...168

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, bondeibyen said:

Hvordan i all verden fikk du råd til det?

Høres hyggelig ut

Sparte penger fra sommerjobber og deltidsjobber fra jeg var tenåring. Det ble ikke mye hvert år, men hadde over 200 000 på BSU da jeg søkte om lån. Det var ikke nok for 15% egenandel, men jeg hadde så bra betalt jobb at banken godkjente det. 

Skrevet

Det er sikkert enklere når man er to, men jeg er aleneboer og bor i egen nedbetalt leilighet, betalt med 100% egne midler. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sparte penger fra sommerjobber og deltidsjobber fra jeg var tenåring. Det ble ikke mye hvert år, men hadde over 200 000 på BSU da jeg søkte om lån. Det var ikke nok for 15% egenandel, men jeg hadde så bra betalt jobb at banken godkjente det. 

Sparte også litt av det jeg tjente under studiene. Hadde både deltidsjobb og full sommerjobb hvert år.

Skrevet (endret)

Nei. Jeg kjøpte min første leilighet i Oslo alene, uten hjelp fra foreldre eller noen mann. Etter å ha bodd der ett år valgte samboer og jeg å kjøpe noe sammen, og da fikk vi naturlig nok råd til å kjøpe noe større sammen. 

Så nei, dette er ikke noe jeg kjenner meg igjen i.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha nei. Jeg har rekkehus i Trondheim, helt uten mann.

Bodde med en mann i forrige hus, men da var det jeg som hadde all egenkapitalen, han hadde ingenting. 

Anonymkode: c86f3...f29

Skrevet

Vi har kjøpt hus sammen og er gjensidig avhengig av hverandre økonomisk for å klare det. Ingen av oss hadde klart å kjøpe det alene. Jeg hadde fint klart å kjøpe et sted alene, men da til et annet kostnadsnivå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes da damer som bor sammen og. 

Anonymkode: 6c89a...b76

• Liker 3
Skrevet (endret)
bondeibyen skrev (1 time siden):

Tanken har ikke slått deg at menn er like avhengig av damer for å kunne etablere seg for første gang i boligmarkedet? Det du forsøker å spørre om, er om man må være to?

Endret av klondrik
  • Liker 14
Skrevet

Skal aldri gjøre meg avhengig av noen, eier i dag egen leilighet uten hjelp fra noen, ei heller egenkapital. Er fulltidsstudent og alene med 3 barn. Det går fint 😊

• Liker 2
Skrevet

Hadde nok ikke klart å kjøpe huset vårt til 6 mill uten samboer. Men hadde glatt klart å kjøpe en leilighet til 3 mill alene. Og hadde forsåvidt klart glatt å betjene lånet vårt nå alene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg ikke er godt observert. Jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 21 (er 29 nå). Har flere venner som har kjøpt leilighet alene både nå og tidligere.. men jeg har også venner som har kjøpt to stykker. 

Anonymkode: 6bbcd...5e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sophie-Ann skrev (4 minutter siden):

Skal aldri gjøre meg avhengig av noen, eier i dag egen leilighet uten hjelp fra noen, ei heller egenkapital. Er fulltidsstudent og alene med 3 barn. Det går fint 😊

Hvordan går det da? Du får kanskje mye barnebidrag og penger fra barnefar? 

Anonymkode: 6bbcd...5e3

AnonymBruker
Skrevet
bondeibyen skrev (1 time siden):

Ikke avhengig nei, men samfunnet legger opp til at det skal være enklere å leve i par ja. 

Anonymkode: 3e08d...b81

Skrevet

For å kjøpe bolig er en avhengig av:

1) Egenkapital

2) inntekt for å betjene eventuell gjeld

Det sier seg selv at det da er enklest om man er to. 
Tjener man dårlig og ikke har egenkapital er det veldig vanskelig å kjøpe bolig i Oslo. Også om man er to. Har man egenkapital og tjener bra er det ikke noe problem selv om man er alene,

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...