Xora Skrevet 12. september 2005 #1 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg har nå fått meg linser da omsider. De er ment å være et supplement til brillene. Altså; brillene blir brukt mesteparten av tiden. Men kjekt med linser når man skal ut i friluft, eller på byen etc. Tenkte jeg!! Har nå prøvd 5 ganger (inkl. opplæringen hos optikeren) og jeg føler meg ikke komfortabel med de. Jeg sliter med å få de på meg, har en tendens å blunke for tidlig blant annet. Og så skjelver jeg når skal putte linsa inn på øyet. Og så er det vanskelig å holde øyet oppe når jeg blunker på refleks. Har sikkert 10 forsøk på hvert øyet før jeg har FLAKS å får den på! Videre syns jeg det blir veldig tørt og ubehagelig å gå med linsene. Idag har jeg faktisk klart 7 timer men nå måtte jeg ta de av meg, begynte å svi. Har en sånn flaske med komfortdråper jeg kan ta på øya da. Er det jeg som er for utålmodig? Skal til optiker igjen i neste uke, innen da skulle jeg ha brukt linsene 15 ganger, men det rekker jeg nok ikke. Fy søren så deilig det var å få på meg brillene mine. Til info så har jeg fått dagslinser! Noen gode råd eller tips mottas med stor takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #2 Del Skrevet 12. september 2005 Kanskje du kan prøve en annen linsetype? Jeg har testet flere ulike, både dags- og månedslinser, og det tok litt tid før jeg fant de som passet best. Men gi det hele litt tid. Spesielt isetting og uttaking vil gå MYE lettere etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #3 Del Skrevet 12. september 2005 Tilvenning tar tid. Etterhvert så setter du inn og tar av linser i løpet av noen sekunder. Regner med at optikeren også har fortalt deg at du må venne øyet til å bruke linser. Begynn f.eks. med bare tre timer daglig også øk med en time eller to hver dag helt til du greier å bruke dem en hel dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xora Skrevet 12. september 2005 Forfatter #4 Del Skrevet 12. september 2005 Jada, optikeren sa ifra om tilvenningen og antall timer, øke gradvis med to timer pr dag. Men jeg bruker ikke linsene hver dag. Burde jeg det under tilvenningen? Brukte linser i 4-5 timer på fredag og så idag. Har prøvd å ikke bruke de så lenge av gangen, idag var vel rekord. Det er veldig tørr luft her på jobben sånn at dette er i utgangspunktet heller ikke det perfekte stedet for linser. Så det finnes ulike typer dagslinser også altså. Håper at det bare er tilvenningen eller linseslaget som er grunnen til ubehaget da. Når det gjelder å sette de på så kan jeg ikke skjønne at det skal bli enklere, jeg sliter og blir nærmest irritert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #5 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg hadde det på samme måte selv, hata å sette de på de første ukene og vurderte å gi opp, men syntes briller var enda verre å bruke. Etter en stund så skjønner du ikke hva som var problemet Finn din egen teknikk og ikke gi opp. Jeg bruker Dailies, men måtte en periode bruker noen andre etter optikers anbefaling, husker ikke merket nå (softlens kanskje), men synes de var tykke og ubehagelige å bruke. Er vel en vanesak, men etter noen tester hos optiker så mente de at det var samme hva jeg brukte, så da ble det Dailies igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. september 2005 #6 Del Skrevet 12. september 2005 Noen trenger lengre tid enn andre. Sambo brukte flere mnd før han ble komfortabel med å ta linsene inn og ut. Jeg derimot trengte ikke mer enn et par ganger. Øvelse gjør mester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #7 Del Skrevet 12. september 2005 Jada, optikeren sa ifra om tilvenningen og antall timer, øke gradvis med to timer pr dag. Men jeg bruker ikke linsene hver dag. Burde jeg det under tilvenningen? Brukte linser i 4-5 timer på fredag og så idag. Har prøvd å ikke bruke de så lenge av gangen, idag var vel rekord. Det er veldig tørr luft her på jobben sånn at dette er i utgangspunktet heller ikke det perfekte stedet for linser. Så det finnes ulike typer dagslinser også altså. Håper at det bare er tilvenningen eller linseslaget som er grunnen til ubehaget da. Når det gjelder å sette de på så kan jeg ikke skjønne at det skal bli enklere, jeg sliter og blir nærmest irritert. ← Det finnes ørten forskjellige typer linser ja. Tørr luft og linser er ikke noe særlig nei. Om du er veldig plaget så kan du kjøpe sånne små flasker med kunstig tåreveske til å dryppe på øyet når linsene irriterer. Koster flesk, men det fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 12. september 2005 #8 Del Skrevet 12. september 2005 Du burde nok bruke linsene hver dag i tilvenningen ja, poenget er jo at du skal tilbake til optikeren og han/hun skal se hvordan øynene dine tålte linser. Innser at jeg selv var ufattelig heldig som klarte det helt greit fra første gang jeg satte på en linse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2005 #9 Del Skrevet 13. september 2005 Du sier ingenting om hvilket merke du bruker.. Jeg er veldig fornøyd med Focus dailies, og har egentlig vært det fra første dag. Det å sette inn og ta ut linser er en øvingssak. For meg var det et mareritt å ta ut linsene, men det gikk bedre når jeg klipte neglene korte i noen uker. Prøv å bruke linsene en tid, er du ikke fornøyd så er du jo fornøyd med brillene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 13. september 2005 #10 Del Skrevet 13. september 2005 Linser er en vane- og tilvenningssak. Tørr luft er ikke bra, og det kan være lurt å bruke dem utendørs til å begynne med. Har brukt linser i flere år og er godt fornøyd. Men blir av og til irritert på øynene når jeg tar fly eller er på kino (så unngå det i tilvenningsperioden). Optikeren din kan sikkert hjelpe deg må å finne rette merket for deg. Kan være litt forskjell på de ulike typene. Dagslinser er forresten ganske tynne, så kanskje skulle du prøve månedslinser? Litt mer jobb, men lettere å håndtere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå