Gå til innhold

Synes faren er litt for fin på ting...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette blir dyrt om det blir oss og flytter sammen. 

Alt fra økologisk mat, merkeklær, det dyreste her og det dyreste der. Ferie bestilt på sparket osv. Greit at han har pengene, men jeg synes ikke det er verdt det, egg til 20 kr er like bra som de til 60.

Anonymkode: 397db...c61

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mente DATEN, ikke faren. Autokorrekturen var på😅

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Den som vil ha luksus, får betale for luksusen. Jeg er ikke av typen som fjonger meg med merkeklær og dyre ferier. Samboer syns det er gøy å bruke ekstra penger på ferie, så det betaler han, mens jeg betaler hva som er «normalt» på en middels inntekt. 

Anonymkode: ab2e7...5d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den som vil ha luksus, får betale for luksusen. Jeg er ikke av typen som fjonger meg med merkeklær og dyre ferier. Samboer syns det er gøy å bruke ekstra penger på ferie, så det betaler han, mens jeg betaler hva som er «normalt» på en middels inntekt. 

Men tjener han mer da? Ellers blir det vel litt rart om han spanderer og dere har ca lik økonomi.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må si meg enig med dette, men samtidig så tror jeg at jeg hadde stresset litt over at man hadde så forskjellig syn på økonomien. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men tjener han mer da? Ellers blir det vel litt rart om han spanderer og dere har ca lik økonomi.

Han tjener mer. Men han er på ingen måte rik. Det er opp til han om han vil bruke mer penger enn meg på ferien. Å nei, selv om vi hadde tjent likt så kan ikke han kreve at jeg skal bruke penger på luksus bare fordi han ønsker å gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet
Blått skrev (4 minutter siden):

Jeg må si meg enig med dette, men samtidig så tror jeg at jeg hadde stresset litt over at man hadde så forskjellig syn på økonomien. 

Vi har fullstendig innsikt i hverandres økonomi, vi tar avgjørelser sammen, men når det kommer til at han feks vil bruke mer penger på ferien så er det opp til han. Ingen av oss har økonomiske problemer selv om vi har litt ulikt syn på hva pengene skal gå til. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke mat helt det samme ettersom pris. Egg fra frittgående høner er bedre enn egg fra de som er stua sammen. Samme gjelder andel tilsetningsstoffer. Kjøper man ukritisk det billigste i alle tilfeller, så øker man ofte sitt eget konsum av tilsetningsstoffer. Jeg veit ikke om dette er det som driver daten din, for her i gården blåser vi i merkeklær, men vi er opptatt av å lese på etikettene. Det er ikke nødvendigvis det dyreste som er best, men mye av det økologiske overgår glatt det ikke-økologiske hva angår gift- og tilsetningsstoffer. Men jeg veit også at de fleste blåser i det, så det burde være lett å finne en som er som deg. 

Anonymkode: 6bb66...6c2

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har fullstendig innsikt i hverandres økonomi, vi tar avgjørelser sammen, men når det kommer til at han feks vil bruke mer penger på ferien så er det opp til han. Ingen av oss har økonomiske problemer selv om vi har litt ulikt syn på hva pengene skal gå til. 

Jeg skjønte at det ikke stresset deg. :sjenert: Men for egen del så tror jeg nok det hadde stresset meg en del, men det er bare spekulasjoner fra min egen del. Har for det meste truffet folk som har veldig likt syn på økonomien som meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han tjener mer. Men han er på ingen måte rik. Det er opp til han om han vil bruke mer penger enn meg på ferien. Å nei, selv om vi hadde tjent likt så kan ikke han kreve at jeg skal bruke penger på luksus bare fordi han ønsker å gjøre det. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir vel mer problematisk om man gifter seg eller får felles økonomi da.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kan ikke leve sammen med noen som har et vesentlig annet syn på økonomi enn meg selv. Det spiler ingen rolle hvilken retning det er - jeg kan verken leve med en gnitalus (ikke at jeg kaller deg det, TS) eller en som tror at dyrt = kvalitet (noen ganger ja, men ikke nødvendigvis, og ikke nødvendigvis verdt pengene). Videre er jeg en planlegger - det betyr ikke at jeg ikke kan ta ting på sparket, men jeg blir sur dersom jeg må betale mer for noe bare fordi det ikke går an å se litt lenger frem.

Så med andre ord: i min verden er det et absolutt must at vi har likt (verdi) syn på økonomi.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (13 minutter siden):

Jeg kan ikke leve sammen med noen som har et vesentlig annet syn på økonomi enn meg selv. Det spiler ingen rolle hvilken retning det er - jeg kan verken leve med en gnitalus (ikke at jeg kaller deg det, TS) eller en som tror at dyrt = kvalitet (noen ganger ja, men ikke nødvendigvis, og ikke nødvendigvis verdt pengene). Videre er jeg en planlegger - det betyr ikke at jeg ikke kan ta ting på sparket, men jeg blir sur dersom jeg må betale mer for noe bare fordi det ikke går an å se litt lenger frem.

Så med andre ord: i min verden er det et absolutt must at vi har likt (verdi) syn på økonomi.

Da er du heldig som har så mange menn du passer med å velge mellom hvor til og med forbruksmønster stemmer. Mannfolka renner ikke inn her og jeg har da prioritert kjemi, omsorg, snillhet, humor og et par andre ting fremfor forbruksmønster. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er du heldig som har så mange menn du passer med å velge mellom hvor til og med forbruksmønster stemmer. Mannfolka renner ikke inn her og jeg har da prioritert kjemi, omsorg, snillhet, humor og et par andre ting fremfor forbruksmønster. 

Hvor har jeg skrevet at det er lett?

Jeg har derimot levd i et forhold med totalt ulikt verdisyn - blant annet på økonomi. Det er bedre å være alene enn å leve i et slikt forhold.

AnonymBruker
Skrevet

Dere får snakke om det og finne løsninger, dersom dere skal flytte sammen. Det er ikke alle som har helt felles økonomi. Finne kompromisser på hvor stort matbudsjettet og ferier skal være. Merkeklær kan han kjøpe for egne penger. Men her må nok du også strekke deg litt, og ikke bare ham. 

Anonymkode: 4cd07...974

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er lurt å være litt bevisst på dette med økonomi og synet på penger når man vurderer å bli sammen med noen i hvert fall. Det må jo ikke bli et problem, men kan fort bli utfordrende hvis man har veldig ulikt syn på det.

Jeg og samboer har ikke felles økonomi, men tjener omtrent det samme og er ganske enige om pengebruk når det gjelder hus, mat ferier og andre fellesting. Vi fører over faste beløp til felleskontoer, og resten bruker vi på det vi vil. Jeg bruker feks mer på klær enn han, men det merker ikke han noe til sånn sett. Veldig glad for at vi er på samme bølgelengde med fellestingene! 

Anonymkode: d648d...da0

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (7 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at det er lett?

Jeg har derimot levd i et forhold med totalt ulikt verdisyn - blant annet på økonomi. Det er bedre å være alene enn å leve i et slikt forhold.

Skjønner det men dette er ikke noe ekstremt tilfelle som Luksusfellen, tilbakeholdelse av info, gjeld osv. 

Man dumper ikke en ellers god match og person fordi vedkommende vil kjøpe Tropicana og ikke Eldorado liksom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det blir vel mer problematisk om man gifter seg eller får felles økonomi da.

Vi har fortsatt ikke så forskjellig syn på økonomi at det blir et problem. 

AnonymBruker
Skrevet

merkeklær kjøper jeg brukt eller på salg. Har helt gjennomsnittlig økonomi. Det er Villt å kjøpe bukse til 3000 kr på en gjennomsnittlig økonomi.

Anonymkode: a936d...f53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...