ops2 Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Jeg har tenkt fram og tilbake i flere år, om jeg skulle kjøpe gassgrill. Jeg tenkte på om jeg kom til å kjøpe en grill og angre etterpå. 😧 Men når Coop hadde medlemsrabatt på en grill, så bestemte jeg meg endelig. https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/griller/gassgrill/2166909?v=ObsBygg-7072806000433 Denne hadde ingen omtaler, men gassgriller av samme merke og størrelse (4 brennere) hadde god omtale. Coop er en så anerkjent butikkkjede, jeg trodde de solgte et godt produkt når det kostet 5000 i utgangspunktet. Problemet er at den blir ikke skikkelig varm. Jeg hadde forventet at når jeg skrudde brennere på full styrke og lot brenneren varme rista i 10 minutter, så skulle det frese og lage brunt mønster av rista på koteletter og biff? Det skjedde ikke. Jeg lurer på, må en gassgrill brenne i en halvtime for å bli varm nok til å brukes? Det var ikke det jeg så for meg.... Det var bare såvidt at jeg fikk litt striper på maten etter hvert. Når lokket ble lagt på, så ble temperaturen inne i grillen bare 100 grader. Jeg hadde på 2, ikke 4 brennere. Men skulle ikke det gi litt mer varme enn 100 grader for ettersteking likevel? Jeg er klar over at 4 brennere er en i overkant stor grill. Men griller med 3 brennere kostet like mye, og kjentes ut som om det var tynnere materiale, slark og ustødighet når jeg prøde å løfte lokket og rugge litt på grillene. Hvis dere som har stor grill skal lage middag til færre personer, bruker dere alle fire brennere for å få grillen varm nok? Selv om dere bare bruker halvparten av rista?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 Nå har vi bare tre brennere på vår, og setter på alle tre når vi varmer den opp. Det tar ikke mange minuttene før den er varm nok til å grille. Så prøv igjen, sett på alle brennere når du varmer opp. Full volum på alle. Anonymkode: 33a6e...057 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 Jeg har 4 brennere, grillen er også kjøpt på Coop. Dersom jeg skal lage bare til meg selv, så holder det med to brennere. Det blir ikke like varmt inni som om alle 4 brukes, men rista blir absolutt varm nok, og det blir striper på kjøttet innen det er tid for å snu (snur bare en gang). Også viktig at endel griller står i le, ellers kan varmen fort ‘blåse igjennom’. Vet ikke med din, men det kan være lurt å tenke over. Anonymkode: ad6e0...97d
Baktusen Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 Dette høres veldig merkelig ut. Dette er et anerkjent merke, og som har hatt svært gode griller. Sto grillen helt i le? Brukte du en gammel regulator/slange? Kan det ha vært lekkasje fra regulator/slange? Var regulator/slange festet ordentlig ? Har du prøvd flere en denne ene ganga? Sikker på at det var nok gass på flaska? Begynner den å nærme seg tom? Jeg kjøpte en dårlig regulator her nylig på netonnet. Jeg fikk grillen til første gang, men lite futt. Helt ok. Men var skuffa. Etter det fikk jeg bare ikke grillen til. Prøvde alt.... så i fortvilelse kjøpte jeg ny regulator hvor du kan se trykket på jula. Og nå funker det som bare juling! 1
elien Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Hadde gass tidligere, ble litt mer varmt med 4 bluss. Ble mønster, men lokket måtte være nede. Jeg har gått helt vekk ifra gass, liker mye bedre kull. Bedre varme, smak og lettere å rengjøre ristene! 1
ops2 Skrevet 26. juni 2021 Forfatter #6 Skrevet 26. juni 2021 (endret) On 6/26/2021 at 6:26 PM, AnonymBruker said: Jeg har 4 brennere, grillen er også kjøpt på Coop. Dersom jeg skal lage bare til meg selv, så holder det med to brennere. Det blir ikke like varmt inni som om alle 4 brukes, men rista blir absolutt varm nok, og det blir striper på kjøttet innen det er tid for å snu (snur bare en gang). Også viktig at endel griller står i le, ellers kan varmen fort ‘blåse igjennom’. Vet ikke med din, men det kan være lurt å tenke over. Anonymkode: ad6e0...97d On 6/26/2021 at 6:39 PM, Baktusen said: Dette høres veldig merkelig ut. Dette er et anerkjent merke, og som har hatt svært gode griller. Sto grillen helt i le? Brukte du en gammel regulator/slange? Kan det ha vært lekkasje fra regulator/slange? Var regulator/slange festet ordentlig ? Har du prøvd flere en denne ene ganga? Sikker på at det var nok gass på flaska? Begynner den å nærme seg tom? Jeg kjøpte en dårlig regulator her nylig på netonnet. Jeg fikk grillen til første gang, men lite futt. Helt ok. Men var skuffa. Etter det fikk jeg bare ikke grillen til. Prøvde alt.... så i fortvilelse kjøpte jeg ny regulator hvor du kan se trykket på jula. Og nå funker det som bare juling! Jeg siterer dere to, siden begge spør om grillen sto i le. I monteringsanvisningen sto det at grillen skulle stå 1,5 meter fra husvegg. Og siden vi var litt stresset etter timesvis med montering, satte vi den 1,5 meter unna terrasserekkverket også. Nå skal jeg sette den så baksiden står mot rekkverket. Vi har tett rekkverk på terrassen. Det vil vel hindre at vinden blåser inn bak. Slange, regulator og gassflaske ble kjøpt inn helt nytt samtidig med grillen, på Obs Bygg. Og han som kobla på har gjort det før. Jeg tror det blir bedre når jeg får stoppet gjennomtrekken. Det var overskyet og noe vind da jeg prøvde. Været skiftet straks grillen var montert, er ikke det typisk. Jeg ventet to dager på bedre vær, og så orket jeg ikke å vente lenger. Jeg skal grille i morgen, men da blir det ørret som skal stekes i aluminumsform. Da blir ikke grillskorpe noe poeng. Jeg har hatt rund kullgrill hele livet. Men når ungene ble tenåringer og spiser like mye som voksne (og ikke bare pølser lenger) så ble den for liten. For ikke å snakke om å ha gjester, det var virkelig en utfordring å få alt på plass i den lille grillen. Valget sto mellom å kjøpe en stor, avlang kullgrill, eller en gassgrill nå. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- EDIT: Etter å ha fått satt grillen i le, ble opplevelsen en helt annen. 😍😁 Endret 28. juni 2021 av ops2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå