Gå til innhold

Hvite biller på plante

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en medinilla plante. Da jeg kjøpte den hadde den en stor, fin rosa blomst som sakte men sikkert falt av i biter. Gleden var derfor stort da det for litt siden dukket det opp to-tre nye knopper, og jammen har den ikke begynte å få to nye blomster!

Men her en dag oppdaget jeg at det er noen fæle hvite insekter på plantene! Usj! De er ca 1-2 mm store og ser ut som små biller som har rullet seg i melis, og det ser slett ikke ut som om planten er noe glad for besøket. Hva kan jeg gjøre for å redde planten min?

Skrevet (endret)

Jeg antar at det er mellus, og da nytter det bare å spraye den med lusekverk.

Edit: Fjernet feilsitat

Endret av Paige
  • 2 måneder senere...
Skrevet

det er enten mellus eller ett ellers ganske vanligt ett på medinilla=ull-lus :sur:

mellusene setter seg på undersiden av bladene hvor de utskiller en klebrig honningdugg som tiltrekker maur. de formerer seg svært raskt. egg,larver og ferdig utviklede innsekter beskjempes med innsektsdrepende middel. du kan også prøve å dyppe en bomullsdott i metanol,etanol eller såpevann...

ull-lus=ser ut som ørsmå bomullsfnugg.prøv først med såpevann,metanol,etanol hvis ikke prøver du et insektsmiddel...kan også prøve å dype den ned i en bøtte med malathionpreparat....lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...