AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Var på jobbintervju for noen dager siden, og opplevde at arbeidsgiver så veldig på magen min samt spurte om jeg "hadde noe jeg burde fortelle". Jeg har nylig fått barn og har fortsatt ikke fått kroppen min tilbake, men jeg er ikke gravid (og er ferdig med den delen av livet), men jeg ønsket ikke å snakke om noen av tingene i tilfelle det skulle være negativt med barn på noe vis, så jeg svarte bare nei. Har en dårlig følelse på grunn av det. Hva tenker dere, burde jeg sagt noe? Anonymkode: 9e9c0...827
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 Ikke noe å gjøre med nå, så jeg ville ikke ha tenkt noe mer på det. Jeg har opplevd å få dette spørsmålet flere ganger, og opplever at det er et ganske standard spørsmål å stille. Jeg ville ikke ha lagt noe mer i det. Lykke til i prosessen. Anonymkode: 2fe65...23b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 Jeg fikk også «har du noe mer å fortelle? Noen skjelett i skapet?», men tolket det aldri til svangerskap. Jeg var gravid, da. Men sa nei, det var ikke noe jeg ønsket å fortelle. Anonymkode: a558b...21c 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 Greit å si ting som det er. Han tror vel du har skeletoner i skapet Anonymkode: b4975...af1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Useriøst å spørre om noe sånt på jobbintervju. Hadde ikke villet ha jobben da uansett. Anonymkode: 9f816...a70 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Synes det er frekt. Jeg har stor mage selv, men det er pga overvekt. Slike ting har de ingenting med. Anonymkode: 6bf4e...7bb 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 Er ikke det et ganske vanlig spørsmål, en eller annen variant av «har du noe mer du ønsker å fortelle oss» eller «er det noe mer vi bør vite om deg»?. Jeg har aldri opplevd det som en beskyldning eller mistanke, men mer som en åpning for å si noe jeg brenner inne med eller føler jeg ikke har fått sagt eller spurt om tidligere i intervjuet. Jeg var selvsagt ikke der og hørte tonefallet/sammenhengen, men jeg tror ikke jeg ville lagt så mye i det. Hvis vedkommende virkelig mistenkte graviditet og ikke gir deg jobben på grunn av det, så er det kanskje ikke et sted du ønsker å jobbe uansett. Anonymkode: 83dd0...e52 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 Arbeidsgiver har ikke lov å spørre om helsen din, graviditet etc. Så hadde bare takket for meg. Sånne arbeidsgivere har flere skjeletter i skapet Anonymkode: a01d3...69b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 Dere som ikke forteller at dere er gravide, forstår dere ikke at det er kjipt for arbeidsgiver når folk skal ut i permisjon? Jeg vet at vi har arbeidsmiljølov og ikke lov å diskrimenere osv, men som arbeidsgiver selv så foretrekker jeg å ansette folk som er ferdige med barn. Hvertfall ikke ansette noen som allerede er gravid å skal være borte i ett år nesten med en gang de starter... Anonymkode: 2698e...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 "Kaller du meg tjukk?" Anonymkode: 37506...aa3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #11 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som ikke forteller at dere er gravide, forstår dere ikke at det er kjipt for arbeidsgiver når folk skal ut i permisjon? Jeg vet at vi har arbeidsmiljølov og ikke lov å diskrimenere osv, men som arbeidsgiver selv så foretrekker jeg å ansette folk som er ferdige med barn. Hvertfall ikke ansette noen som allerede er gravid å skal være borte i ett år nesten med en gang de starter... Anonymkode: 2698e...7ea Du som arbeidsgiver forstår du ikke hvor kjipt det er for kvinner i fruktbar alder å bli diskriminert i arbeidslivet bare fordi man er kvinne i fruktbar alder? En ordentlig arbeidsgiver skal gi den ansatte en ordentlig sjanse, hva om den du ansetter blir den beste ansatte du har hatt med minimalt fravær og enorm arbeidsevne? Vet om flere som har blitt ansatt mens de var synlig gravide og som arbeidsgiver bare har positive ting å si om personen. Du har ikke lov til å diskriminere noen ved å ikke gi de jobben pga graviditet, dessverre er arbeidsgivere ofte så sleipe at de finner på andre unnskyldninger slik at de omgår loven. Anonymkode: c0370...90a 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #12 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere som ikke forteller at dere er gravide, forstår dere ikke at det er kjipt for arbeidsgiver når folk skal ut i permisjon? Jeg vet at vi har arbeidsmiljølov og ikke lov å diskrimenere osv, men som arbeidsgiver selv så foretrekker jeg å ansette folk som er ferdige med barn. Hvertfall ikke ansette noen som allerede er gravid å skal være borte i ett år nesten med en gang de starter... Anonymkode: 2698e...7ea Tror du ikke det er mer kjipt for den gravide å stå uten jobb? Permisjonen er vel strengt talt svært ubetydelig i den store sammenhengen, ettersom en alminnelig permisjon varer 7 mnd, og man er yrkesaktiv i 40-50 år. Hvis du ønsker å ansette de som er ferdig med barn, må du ansette menn og kvinner over fertil alder. Det sikreste med dagens hjelpemidler er vel å ansette folk med alder rundt 50. Anonymkode: a558b...21c 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #13 Skrevet 2. juli 2021 menn skal jo også ut i permisjon og må evt være hjemme med syke barn.......menn er jo fertil hele livet...... Anonymkode: 17d60...376 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå