tussi84 Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Venninnene mine maser om at jeg må komme meg mer ut, og kan ta å være sammen med de etter baby er lagt. Mannen min er hjemme og kan passe barnet, så det skulle ikke være noen problem for meg å komme meg ut mener dem siden jeg ikke ammer heller. Jeg kjenner bare at jeg ikke har noe særlig overskudd til å være sosial. Hverdagen består av baby fra rundt kl 0630/0700 til kl 1930/2000 ca. Etter baby er lagt så gjør jeg noe husarbeid og etter det så er jeg så sliten at det eneste jeg orker er å sette meg ned foran tv. I helgene når mannen er mer hjemme, så har jeg litt mer overskudd til å skulle finne på noe, men på hverdagene hører det til sjeldenhetene at jeg har overskudd til å være sammen med venninner. Jeg har prøvd å få til å treffe venner på egenhånd ca 2 ganger i mnd siden baby ble født (bortsett fra da baby var nyfødt). De forventer derimot mer av meg, at jeg gjerne burde ha tid 1-2 ganger i uka. Mange av de har barn også, men det er eldre barn, men de har jo selv hatt baby engang. Så hvor sosiale er dere andre mødre her inne?
Harepucifer Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 På en god måned, like ofte som deg. Møter oftere venner sammen med baby siden jeg ammer. Har ingen jeg treffer ukentlig, men det hadde jeg nesten ikke før jeg gikk barn heller 🙃
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 Helt likt som deg og slik har det vært i 4 år nå:) Barna mine er 4 og 2 år gamle. Med første kom jeg meg ut ca 3-4 ganger i halvåret etter han fylte 1 år. Men syntes egentlig det bare var stress. Ihvertfall om jeg skulle drikke litt alkohol. Fælt å være redusert dagen derpå med små barn. Da nr 2 kom ble det ekstremt lite søvn det første året pga hun sov lite om nettene. Det har såvidt bedret seg noe nå, men nå er jeg helt ut av det sosialt. Ikke minst pga coronaen. Kun besøk ei venninne 1 gang siste året. Frister ikke nevneverdig heller🙈 Men kjenner på dårlig samvittighet nå etterhvert. Vet jeg kanskje kommer til å angre en dag på at jeg kikke pleiet og vedlikeholdt vennskapene mine bedre😕 Anonymkode: eeb3e...f68
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 tussi84 skrev (4 timer siden): Venninnene mine maser om at jeg må komme meg mer ut, og kan ta å være sammen med de etter baby er lagt. Mannen min er hjemme og kan passe barnet, så det skulle ikke være noen problem for meg å komme meg ut mener dem siden jeg ikke ammer heller. Jeg kjenner bare at jeg ikke har noe særlig overskudd til å være sosial. Hverdagen består av baby fra rundt kl 0630/0700 til kl 1930/2000 ca. Etter baby er lagt så gjør jeg noe husarbeid og etter det så er jeg så sliten at det eneste jeg orker er å sette meg ned foran tv. I helgene når mannen er mer hjemme, så har jeg litt mer overskudd til å skulle finne på noe, men på hverdagene hører det til sjeldenhetene at jeg har overskudd til å være sammen med venninner. Jeg har prøvd å få til å treffe venner på egenhånd ca 2 ganger i mnd siden baby ble født (bortsett fra da baby var nyfødt). De forventer derimot mer av meg, at jeg gjerne burde ha tid 1-2 ganger i uka. Mange av de har barn også, men det er eldre barn, men de har jo selv hatt baby engang. Så hvor sosiale er dere andre mødre her inne? Har vært på noen vennebesøk og familiebesøk. Egentid to ganger i uken. Anonymkode: 28ccc...c65
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Jeg er mer sosial på sommeren, har også da mer energi. Så nå kan jeg møte venner 2 ganger i uka, dog med baby men noen ganger hvertfall uten mellomste. Jeg har en tålmodig sovebaby så det er ikke noe stress å ha han med, ofte går vi tur uansett. Andre uker møter jeg riktignok ingen, men da er det ofte mye annet som skal gjøres for eks på helsestasjonen, legetime med andre barn, besøk til familie som også er å være sosial og kompiser til mellomste hvor jeg må være med. Min yngste er 2 mnd og mulig det blir mer slitsomt etterhvert og sosiallivet dabber av igjen. Anonymkode: aad4e...5ae
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Var egentlig ikke særlig sosial, hadde liksom mer enn nok med å bli kjent med ny hverdag med baby. En kan jo gå an å invitere på en rolig kveld hjemme hos dere når baby et lagt, eller kanskje et cafebesøk på dagen? Vet jo ikke hva deres vennegjeng er «vandt» til av sosiale ting, men om man finner noe som ikke krever all verden av energi, så er det jo mulig å være mer sosial. Men så må du jo huske at du skal ta vare på deg selv også. Gjør det som føles rett for deg, ikke det som alle andre sier. Man har godt av å komme seg ut, men om man ikke har overskudd, har man like godt av å ta det rolig hjemme. Anonymkode: d1658...efc
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 Spørs hva du definerer som sosialt da. Men at de forteller deg hva du skal gjøre er jo ikke bra, "komme deg ut". Slike mennesker hadde ikke jeg orka å bruke tid på. Det sosiale er jo relasjonen mellom mennesket, så hvem og når du omgås er opp til deg. Ikke alle man får noe sosialt utbytte av, så bruk tiden din som du ønsker. Anonymkode: db944...eca
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 Første året med baby blir jeg eremitt og trekker meg heelt tilbake i min egen lille familiehule, og har absolutt verken tid eller overskudd til å være sosial utover det som kreves ved avslutninger, dugnader, kamper osv med de andre barna våre. Det er en aldeles nydelig tid, og denne gangen kom jo Coronaen beleilig inn i tillegg😅 Anonymkode: 640ba...def
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 Jeg har en hobby som gjør at jeg kommer meg ut og treffe venner. Jeg drar ut 2-3 dager i uka, som regel etter baby har lagt seg eller rett etter mannen kommer hjem fra jobb. Da er jeg jevnlig sosial, det er fint. Da er jeg ute ca 2 timer. Jeg har alltid vært ganske introvert og ikke noe festmenneske siden studietiden, men før jeg fikk barn var jeg ofte på feks pubquiz en gang i uka, det hadde vært kjekt å få rutine på igjen. Jeg møter venninner på middag/ute kanskje en gang i måneden. Utover det så inviterer vi gjerne folk hjem på kvelden til mat, spill eller se fotballkamp. Anonymkode: 33a6f...e44
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 Vært ute av huset én gang uten baby siden baby ble født for 5mnd siden. Så jeg burde absolutt bli mer sosial. Anonymkode: b461f...fc2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #11 Skrevet 26. juni 2021 Jeg syns 1-2 ganger i uken høres helt ekstremt ut. Nå vet ikke jeg hva du er vant til, men det er mer en jeg var før jeg fikk barn 😄 jeg elsker å være hjemme. Og særlig nå som jeg har barn. Dagen vil jeg være med barnet og kveldene vil jeg enten bruke på meg selv eller kvalitetstid med mannen. men hver sin smak tydeligvis 😬 Anonymkode: b4a4e...3bf
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #12 Skrevet 26. juni 2021 Jeg bor i New York og møter andre med baby/barn omtrent hver eneste dag (frem til legging). Da kan vi mødrene være slitne sammen, gi råd etc, og avlaste hverandre litt mtp at barna leker sammen. Er første år med baby, og har sørget for å få opp et sosialt nettverk så både baby og jeg får vært mye sosiale. Syns det er viktig for baby med så mye sosial trening som mulig tidlige i livet mtp barnehage siden, og bli trygg på andre. Stikker iblant ut på kveldene og for voksentid, etter baby er lagt. Jeg hadde blitt utrolig ensom om jeg bare skulle hengt hjemme, er utadvendt og trenger å henge med andre voksne og for å få ny energi. Særlig under coronaperioden som til tider har føltes som et fengsel. Anonymkode: fe7bd...843
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #13 Skrevet 26. juni 2021 Jeg GIDDER ikke være sosial etter at ungen sover. Enkelt og greit. Men av og til lokker det, ellers orker jeg ikke. Anonymkode: ad83c...b1c
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #14 Skrevet 26. juni 2021 Da jeg var hjemme i perm med baby var jeg nok ute på kveldstid 1-2 ganger i uka. Gjerne ikke så lenge av gangen, men et par timer før jeg hadde melkespreng og ville hjem for å sove. Var ellers sosial nesten hver dag på dagtid med andre mødre, barselsgruppe eller møtte venner som jobbet til lunsj. Nå som jeg jobber fulltid igjen er det ofte litt mindre, har en veldig sosial jobb og er mer sliten nå enn jeg var i perm. Da jeg var gravid derimot var jeg mest hjemme, var veldig sliten i graviditeten til tross for i utgangspunktet god form. Litt det samme nå som jeg er gravid med nummer to. Men tror ikke det finnes en fasit på «normalt» her. Man må gjøre det man er komfortabel med! tenker at du kanskje kan droppe å «slite deg ut» med husarbeid på kvelden så får du kanskje mer overskudd til sosialt om du ønsker? Prøv å få gjort litt med babyen på dagen, i bæresele feks? Så kan mannen hjelpe litt når han kommer hjem og generelt bare senke standarden litt? Anonymkode: a1478...600
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå