AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 år stemor som satt i uskifte etter vår far har gått bort for ca 20 år siden. Før han døde ble det skrevet papirer som han sa var levert inn og alt var i orden. hun har ingen egne barn. Vi skrev den gang under på at hun fikk sitte i uskifte pga at vi etter hennes død skulle arve alt. Nå når hun er død og hennes søsken har raidet huset og fjernet alt av verdier og sier de eier alt. etter mye om o men er det nå kommet frem papirer om at vi alikevel er enearviner men de ar jo allerede forsynt se godt av verdiene va gjør je nå `? Anonymkode: b7f89...af8
Brunello Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Før du lager bråk bør du vurdere hvor mye det som er borte er verdt. Og eventuelt hvor urimelig det er at de har tatt gjenstandene (dersom det er arvegods fra søsterens familie). Penger og hus er jo der, så det er innbo som er borte. Vanlig innbo er ofte uinteressant for andre. I mine foreldres hus tror jeg det er et par-tre ting jeg vil ha, og det er hovedsakelig emosjonelt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Jeg hadde nok prøvd å ordne opp på laveste nivå først. Er det mye dere vil ha? Opplevde at nesten ingen ville ha mer enn en ting eller to, da vi fordelte. Da tok vi en ryddig prosess, bare avdødes barn, og lot alle få velge etter tur. Alle fikk det de ville, selv med 5 søsken involvert. (Hadde samlet tung av verdi på en plass). Etterpå ble det åpnet for at resten av familien kunne få det de ville. Så. Her må dere nok være direkte, for dette er tydeligvis en annen type folk enn jeg er vant med. Men ta heller kampen på ting dere virkelig vil ha, enn å kjempe for alt. Anonymkode: 1c96a...4c7
CAPS LOCK Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Når en person som har sittet i uskiftet bo, dør, deles arven i to like deler. Den ene halvparten går til førstavdødes arvinger, og den andre halvparten går til lengstlevendes arvinger. I dette tilfellet arver førstavdødes barn en halvpart, og lengstlevendes søsken arver den andre halvparten. 1
Hedda-78 Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 Men dere (altså fars barn) skal jo ikke arve stemor, dersom hun ikke har testamentert til dere. Dere skal arve fars eiendeler. Hennes søsken arver hennes eiendeler, og hennes del av huset. Du er urimelig hvis du mener at du skal arve din stemors smykker, fotoalbum og klær.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 Om de har tatt ting som tilhørte din far, så tar du kontakt med en advokat for vurdering av offentlig skifte og en sak til politiet. Ingen har lov til å røre boet før domstolen har utstedt en attest Anonymkode: 66688...35e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 Hedda-78 skrev (6 timer siden): Men dere (altså fars barn) skal jo ikke arve stemor, dersom hun ikke har testamentert til dere. Dere skal arve fars eiendeler. Hennes søsken arver hennes eiendeler, og hennes del av huset. Du er urimelig hvis du mener at du skal arve din stemors smykker, fotoalbum og klær. TS skrev at det var klarlagt at barna var enearving. Det betyr at stemor har testamentert til dem. Siden hun har sittet i uskifte med arvingenes far, så var kanskje avtalen at hun de samtykket til uskifte mot at hun testamenterte sin del til dem. Arvepakt kalles det. Ikke uvanlig. Anonymkode: 67b43...76a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 Dere anmelder de. Evt om du ikke vil være så drastisk sier dere fra til de at dere anmelder innen eksempel 48 timer om ikke alt er på plass igjen innen den tid. Så kan dere legge til at dere vet hva som mangler. Anonymkode: 3d567...729
Hedda-78 Skrevet 26. juni 2021 #11 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS skrev at det var klarlagt at barna var enearving. Det betyr at stemor har testamentert til dem. Siden hun har sittet i uskifte med arvingenes far, så var kanskje avtalen at hun de samtykket til uskifte mot at hun testamenterte sin del til dem. Arvepakt kalles det. Ikke uvanlig. Anonymkode: 67b43...76a Aha, da misforsto jeg. Jeg leste det som at de var enearvinger etter far, siden det ikke sto noe om testamente i HI.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #12 Skrevet 27. juni 2021 Frem til nå er verdier for mellom 500 å 600 tusen fjernet eller forsøkt skjult. som vi vet om da Anonymkode: b7f89...af8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #13 Skrevet 27. juni 2021 Spør om en moderator kan slå trådene dine sammen. Unødvendig med to tråder om samme tema og som har lik tittel. Du kunne holdt deg til en. Anonymkode: 18488...9fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå