Gå til innhold

Flere drept og skadd i knivangrep i Tyskland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var inne å sjekket VG for oppdatering. Jeg kjente jeg ble irritert, det var nå blitt en liten notis langt nede på siden. 

Det er jo en problematikk vi er kjent med her i landet også, folk fra land langt vekke, som drar kniv, eller annen vold mot tilfeldige forbipasserende som holder på med sin daglige gjøren. 

Det var absolutt en nyhetssak med relevans for oss. 

Jeg ble også irritert da det tidligere i dag, sikkert i samme avis, ble informert om at det lokale politiet bad folk ikke se og dele video av hensyn til ofrene, og nå var video av angrepet den eneste oppdatering de kom med. 

Videoen var grusom, situasjonen er uholdbar. Noen mangler i kveld sine kjære, pga en systemsvikt, og ingen vil undersøke systemet og situasjonen slik at det ikke skjer igjen.

• Liker 9
Skrevet

Jeg har limt dette over i densndre tråden som ble opprettet samtidig. Så kan vi holde detryfdig og slette denne 

Skrevet

Jeg synes NRK sin dekning er typisk, de sa at en man hadde drept 3 personer og skadet mange, så sa de at mannen var en psykriatisk pasient og skal ha bodd på en institusjon. Omtalen varte i noen sekunder. 

Ikke et ord om mannes opprinnelse, hva han ropte, at denne byen som ligger syd har opplevd mye vold og terror forsøk fra asyløskere.

På DW( deutche welle) sa de at det ble utført av en 24 år gammel somalier som kom til Tyskland i 2015, han skal flere ganger under angrepet ha ropt "alluh akbar" og politiet utelukker ikke et islamistisk motiv. Han skal ha motat psykriatisk behandling. 

Dette er typisk for Nrk og andre medier, det de ikke liker vinkler de, eller underslår informasjon slik de ønsker, dvs til venstre politisk. Dette gjelder de fleste aviser og tv-kanaler i Norge, men jeg synes NRK de siste årene har utviklet seg til å bli upålitelige, man må sjekke andre kanaler for å få nøyaktig tilleggsinformasjon. Ikke mye yrkesstolthet hos journalister.

• Liker 15
Skrevet
kat-e skrev (28 minutter siden):

Jeg synes NRK sin dekning er typisk, de sa at en man hadde drept 3 personer og skadet mange, så sa de at mannen var en psykriatisk pasient og skal ha bodd på en institusjon. Omtalen varte i noen sekunder. 

Ikke et ord om mannes opprinnelse, hva han ropte, at denne byen som ligger syd har opplevd mye vold og terror forsøk fra asyløskere.

På DW( deutche welle) sa de at det ble utført av en 24 år gammel somalier som kom til Tyskland i 2015, han skal flere ganger under angrepet ha ropt "alluh akbar" og politiet utelukker ikke et islamistisk motiv. Han skal ha motat psykriatisk behandling. 

Dette er typisk for Nrk og andre medier, det de ikke liker vinkler de, eller underslår informasjon slik de ønsker, dvs til venstre politisk. Dette gjelder de fleste aviser og tv-kanaler i Norge, men jeg synes NRK de siste årene har utviklet seg til å bli upålitelige, man må sjekke andre kanaler for å få nøyaktig tilleggsinformasjon. Ikke mye yrkesstolthet hos journalister.

Helt enig. Nrk er blitt en politisk nyhetskanal. Istedenfor nyheter, er det propaganda for politisk korrekt meninger som gjelder. 

Selv vg og svt fikk frem at det var en somalier som gjorde dette. 

• Liker 8
Skrevet

Tysk avis skriver at somalieren hovedsaklig gikk etter kvinner, som han knivstakk mot halsen i mens han ropte "allahu akbar", så det ser ut som nok et jihad angrep fra en IS sympatisør. (Fra avisen Bild.de)

Hva skal man si? Det begynner å bli en del slike angrep rundt omkring i Europa, og jeg føler de fort havner i "gjesp" kategorien på nyhetene. Det vil si, ikke noe å bry seg om tydeligvis.

(Synes det er rart at NRK m.fler er raskt ute til å snakke om psykiatri når terroristen er ikke vestlig. Det passer vel ikke inn i verdensbilde som skal presenteres?)

• Liker 9
Skrevet
Callisto83 skrev (7 timer siden):

Tysk avis skriver at somalieren hovedsaklig gikk etter kvinner, som han knivstakk mot halsen i mens han ropte "allahu akbar", så det ser ut som nok et jihad angrep fra en IS sympatisør. (Fra avisen Bild.de)

Hva skal man si? Det begynner å bli en del slike angrep rundt omkring i Europa, og jeg føler de fort havner i "gjesp" kategorien på nyhetene. Det vil si, ikke noe å bry seg om tydeligvis.

(Synes det er rart at NRK m.fler er raskt ute til å snakke om psykiatri når terroristen er ikke vestlig. Det passer vel ikke inn i verdensbilde som skal presenteres?)

Jeg så video, og misforsto situasjonen, så det så psykiatrisk ut for meg også i utgangspunktet. (det var ikke mye som tydet på planlagt og motivert angrep, men mere en som så ut til å slite med paranoia.)

"allahu akbar" er et så generisk begrep for muslimer, som de bruker mye mer enn det vi bruker tilsvarende, så man kan ikke automatisk trekke terrorkortet, og vi generelt kjenner til hvor mange psykisk ustabile som løper rundt uten tilfredsstillende behandling eller oppfølging. Og så mister de et eller annet som trigger.

Så ja, første inntrykket er psykiatrisk. 

Det som ødelegger det bildet, er effektiviteten, han klarte relativt mange, og det krever et annet fokus, enn det han viste på video.

Det at han målrettet  gikk mot kvinner, er dog litt pussig fra ett terror/is -sympati perspektiv.

Men vi får tidsnok vite.

Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

Samme som på Valdresekspressen her til lands?

Skrevet

For noen år siden, ville det vært førstesideoppslag. Nå skjer det så ofte at et par personer blir drept er en bagatell.

Jeg mener at de mest religiøse fantatikere er psykopater. Kristendom eller Islam spiller ingen rolle. De er fordervet av religion og bruker det som unnskyldning.

• Liker 3
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet
1 minutt siden, ops2 said:

For noen år siden, ville det vært førstesideoppslag. Nå skjer det så ofte at et par personer blir drept er en bagatell.

Jeg mener at de mest religiøse fantatikere er psykopater. Kristendom eller Islam spiller ingen rolle. De er fordervet av religion og bruker det som unnskyldning.

Mnja.. Noen mord får mer oppmerksomhet enn andre, det kan vi vel kanskje fastslå først som sist.

Skrevet

Psykisk sykdom gir ikke høyere voldsrisiko. Det er stigmatiserende mot psykisk syke å knytte årsakssammenheng til psykisk sykdom så raskt uten nærmere undersøkelser. 

Dette føyer seg inn i rekken av raske konklusjoner i drapssaker gang på gang på syltynt grunnlag. I Georgia ble motivet raskt konkludert med sexavhengighet siden ofrene var asiatiske kvinner. I Canada ble motivet umiddelbart konkludert som rasisme da en muslimsk familie ble påkjørt. I denne saken er man like lynraske med psykisk sykdom, fordi han hadde hatt kontakt med en institusjon. 

Media, politi, politikere og andre bør alle lære seg å behandle motiv som alle andre faktorer i en drapssak. Altså noe som må undersøkes og etterforskes eksplisitt, og aldri glemme at korrelasjon ikke er det samme som kausalitet.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg trenger å vite hva ofrene har stemt ved helt frie valg før jeg eventuelt ofrer noen form for sympati.

Som man redder ligger man. Det har ikke akkurat manglet på advarsler. "Rasist" har ofte vært responsen.

At det å skifte ut befolkningen på rekordtid tiltaler det brede lag av befolkningene over helt vest-Europa er verdt en studie eller to. Men de blir nok skrevet på arabisk...

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Druid said:

Men vi får tidsnok vite.

Tror du? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Tror du? 

Vel, siden de undersøker terror muligheten, er de nødt å komme med en konklusjon. 
Det er liksom den kjedelige konsekvensen med politisk vold. 

(Alle forventet aksjoner etter at IS var svekket operativt, og vi kan så langt konkludere med at det har vært mye mindre enn man forventet, men man ønsker naturlig nok så få som mulig. Så når man ser på det, har de nok grunner)

Endret av Druid
Skrevet
4 hours ago, Druid said:

Vel, siden de undersøker terror muligheten, er de nødt å komme med en konklusjon. 
Det er liksom den kjedelige konsekvensen med politisk vold. 

Blir neppe nevnt i norsk presse.

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 hours ago, Bremnes.Kari said:

Mnja.. Noen mord får mer oppmerksomhet enn andre, det kan vi vel kanskje fastslå først som sist.

Ja, en mislykket terrorist fra Oslo/Bærum som kun klarte å drepe sin (ste/adoptiv/halv?)søster fikk ganske mye oppmerksomhet. Og en egen helaften-dokumentar sist uke. 

EDIT:

PS: Kan man omtale en mislykket terrorist som mislykket, det at han mislykkes er jo veldig bra. 

Endret av Tiuren
  • Liker 3
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet
1 hour ago, Tiuren said:

Ja, en mislykket terrorist fra Oslo/Bærum som kun klarte å drepe sin (ste/adoptiv/halv?)søster fikk ganske mye oppmerksomhet. Og en egen helaften-dokumentar sist uke. 

EDIT:

PS: Kan man omtale en mislykket terrorist som mislykket, det at han mislykkes er jo veldig bra. 

Nemlig. En ondskapsfull fjott som tok livet av søstera si i en familietragedie, altså én eneste person, ett offer, får helaftens dokumentar om seg. My point exactly. 

Skrevet
On 6/28/2021 at 1:22 AM, von Dünkel said:

Blir neppe nevnt i norsk presse.

@Druid 

TV2 i dag

– Sentralkontoret for ekstremisme og terrorisme i Bayern har tatt over etterforskningen fordi det sannsynligvis er et islamistisk motiv, heter det i en felles uttalelse fra bayerske statsadvokater og det statlige etterforskningskontoret for kriminalitet.

https://www.tv2.no/nyheter/14090363/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...