AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Hvordan gjør du det? Har gjort det en periode før, veide alle ingredienser og registrerte. Brukte appen Cronometer. Men da var jeg enslig og hadde god tid. Nå har jeg barn og nok å gjøre. Ser bare ikke for meg at det er noe jeg kan klare å opprettholde. Finnes det enklere metoder? Anonymkode: 0e31a...630 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Enklere måter å telle kalorier eller enklere måter å kvitte seg med overflødig fett? Anonymkode: 3d839...e03 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Dersom du har telt kalorier før, så har du jo grunnleggende kunnskap om hva mat inneholder. Jeg teller ikke selv lenger, men tenker prosjonsstørresle, fylle opp tallerken med mest grønnsaker, ikke drikke noen ekstra kalorier, bare kaffe og vann, være bevisst på hva jeg spiser utenom måltidene. Dersom jeg feks er på restaurant eller på vennekveld med mye god mat så tenker jeg automatisk at disse måltidene er minst 1000 kcal så da må jeg passe på å spise mindre resten av dagen. Sånne små grep som nærmest går av seg selv om man er litt bevisst. Anonymkode: 4b459...49d 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 Enig i siste innlegg. Bevissthet gjennom dagen. Tre faste måltid, ukeshandle, ingen snoping, litt mindre porsjoner. Men ingen hysteri i forhold til å gå ut og spise en dag, eller dessert når du får det servert på besøk. Min mening er at dette er den eneste varige veien til livsstilsendring og sunn vekt. For ingen orker telle kalorier, faste periodisk, holde seg til en streng diett, over mange år. Anonymkode: 2be48...41d 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Enklere måter å telle kalorier eller enklere måter å kvitte seg med overflødig fett? Anonymkode: 3d839...e03 Åpen for forslag til begge deler 😊 Anonymkode: 0e31a...630
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 I Lifesum finner man produkter ved å scanne strekkoden, noe som gjør at man slipper å bruke tid på å lete etter det man har spist. I tillegg lagrer den gårsdagens måltider, så hvis man spiser det samme er det kjapt å legge det til. Den lagrer også det man spiser mest av, så det er veldig lett å få til! Jeg er alene med en toåring og en hund, jobber fullt og har et hus å vaske og holde i orden. Men akkurat det med kaloritelling rekker jeg innimellom slagene 😊 Anonymkode: b5950...dc1 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 Jeg har aldri telt kalorier ved å veie maten, men synes det er lett å finne ca-tall og det har fungert fint for meg. Når det gjelder frukt og grønnsaker tenker jeg ikke over mengder og kalorier i det hele tatt. Anonymkode: 68c7e...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I Lifesum finner man produkter ved å scanne strekkoden, noe som gjør at man slipper å bruke tid på å lete etter det man har spist. I tillegg lagrer den gårsdagens måltider, så hvis man spiser det samme er det kjapt å legge det til. Den lagrer også det man spiser mest av, så det er veldig lett å få til! Jeg er alene med en toåring og en hund, jobber fullt og har et hus å vaske og holde i orden. Men akkurat det med kaloritelling rekker jeg innimellom slagene 😊 Anonymkode: b5950...dc1 Blir det ikke veldig omtrentlig da?🤔 Men det er kanskje bra nok? Anonymkode: 0e31a...630
Cata Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 Bruker MyFitnessPal og der er det ganske enkelt å kopiere inn mat man har spist før. Jeg veier selvsagt ikke alt, men har veid noe så jeg har en viss formening om at øyemål er riktig. Bruker en del knekkebrød nå for tiden så det legges inn enkeltvis. Standardporsjon frokostblanding ble veid opp en gang og bruker deretter øyemål i hverdagen. Litt verre med middag (spiser i kantine på jobb) men har jo en viss formening om hva tallerkenen (med mat på) veier og legger inn deretter. Ser ut som jeg treffer ganske bra nå når jeg driver og går ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Åpen for forslag til begge deler 😊 Anonymkode: 0e31a...630 Kaloritelling funket dårlig for meg, jeg holdt på å få ocd. Det som har fungert for meg, både isolert og i kombinasjon, er lavkarbo/keto og periodisk faste. Spiser snop en gang i uka, ellers spiser jeg til jeg er mett. Trener styrke også, og får gradvis mer muskelmasse og mindre fett. Anonymkode: 3d839...e03
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #11 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir det ikke veldig omtrentlig da?🤔 Men det er kanskje bra nok? Anonymkode: 0e31a...630 Jeg veier det jeg spiser hvis det er noe som må regnes i gram, men når jeg ofte spiser det samme så har jeg jo kontroll på det 😊 Anonymkode: b5950...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #12 Skrevet 26. juni 2021 Jeg synes det er litt mye overkomplisering av kaloritelling. Det tar meg til sammen maks fem minutter om dagen. Anonymkode: d7bef...935 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #13 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er litt mye overkomplisering av kaloritelling. Det tar meg til sammen maks fem minutter om dagen. Anonymkode: d7bef...935 Hvordan gjør du det da? Spiser du mye ferdiglaget mat eller fra bunnen? Hvis du lager mat fra bunnen blir det vel mye veiing og tasting? Anonymkode: 0e31a...630
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #14 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan gjør du det da? Spiser du mye ferdiglaget mat eller fra bunnen? Hvis du lager mat fra bunnen blir det vel mye veiing og tasting? Anonymkode: 0e31a...630 Jeg må vel innrømme at jeg ikke kokker så veldig mye. Ikke at jeg spiser ferdiglaget, men heller "rene" ingredienser uten mye om og men. Et fiskestykke og dampede grønnsaker, f.eks. Men når jeg bruker flere ingredienser, går det likevel fort. Bolle på vekten, antall gram, ferdig. Jeg veier og noterer raskt ned på papir. Apper synes jeg bare er styr. Mange varer lærer jeg meg etter hvert, så jeg kan energiinnholdet i det meste av basisvarene jeg bruker. Knekkebrød og andre ting i faste enheter er også veldig lette å telle, for de trenger jo ikke veies. Anonymkode: d7bef...935 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #15 Skrevet 27. juni 2021 Anbefaler å bruke vektklubb. Der ligger omtrent alt av alle matvarer inne, bare å søke det opp så får du det opp.😊 bruker maks 3 min på å loggføre. Syntes de foreslår et lavt kalorinivå bare, jeg ble foreslått 1400 kcal daglig for å nå vektmålet mitt, men ligger på 400 kcal mer enn anbefalt og får fortsatt ned 2-3 kg i mnd. Så har justert litt og lagt inn at jeg vil nå målet senere for å få opp høyere antall kcal. En annen ting som hjelper er å logge alt inn FØR du spiser, da er det mye lettere å ikke spise for mye for du allerede har planlagt måltidene😀 Anonymkode: ef213...692 3
Gjest Albbas Skrevet 27. juni 2021 #16 Skrevet 27. juni 2021 Veier/teller ikke grønnsaker, sparer mye pirk der. Planlegger måltidene, så i lunsjen legger jeg kanskje inn at jeg skal spise 100 g kjøttdeig, 60 g pasta, 100 g pastasaus til middag. Etter noen få uker går det ganske automatisk alt sammen. Mye legger jeg inn veldig omtrentlig også, fordi jeg vet hvor mye det ca er i pastamiddagen vår osv. I Lifesum kan man legge inn enkle kalorier. Unngå småspising, sparer deg for masse arbeid.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #17 Skrevet 27. juni 2021 Da jeg talte kalorier lagde jeg meg en "bank" av de faste oppskriftene jeg brukte, både til middags og til andre måltider. På den måten fikk jeg på 2-3 uker redusert mengden mat som måtte veies ganske drastisk. Dvs. at jeg ikke veide hver osteskive, men tok utgangspunkt i første osteskive som jeg målte, ganget det med totalt antall og tok vare på notatet slik at jeg kunne bruke det neste gang. Lagret alt i en app. Veldig nyttig for planlegging av måltider, da jeg også brukte appen som handleliste i tillegg. Et annet nyttig triks er å sjekke kaloriene per hundre gram på ulike varer og droppe å telle, evt. bare grovregne på det som inneholder få kalorier (for eksempel tomater med 18 kalorier per hundre gram, her spiller det virkelig ingen rolle om du spiser 100 eller 200 gram). Det er mye viktigere å telle kaloririke matvarer, som for eksempel smør der en spiseskje inneholder 100 kalorier. Å feilberegne smør har mye mer å si for dagsbudsjettet enn tomat. Et annet tips er å bare bruke oppskrifter der kaloriene er ferdig beregnet. Finnes en del apper, bøker og magasiner om vektnedgang der kaloriene er oppgitt på forhånd. Så lenge du ikke bytter ut matvarer eller feilmåler veldig kaloririke ingredienser så gir dette også et ganske godt anslag. Men veldig mange klarer å gå ned i vekt uten å telle kalorier også. Jeg teller ikke for øyeblikket, men går ned likevel. Jeg har talt kalorier tidligere og synes det er en super metode for å få et overblikk over hva man faktisk spiser og får i seg. Jeg har fått mange aha-øyeblikk av å telle makroer, ikke bare når det gjelder kaloriinnhold, men også annen næring, for eksempel mengden karbohydrater, protein, salt og fett. Så som et verktøy for å lære mer om kosthold er det ganske nyttig. Men jeg personlig synes ikke at nytten veier opp for ulempene i hverdagen. Hvis jeg bare skulle ned i vekt er det helt klart effektivt å telle makroer, for da har man full oversikt over hva man får i seg, men som en del av en sunn livsstil synes jeg det spiser tid og krefter, og legger lista ganske lavt for å mislykkes. Å telle kalorier vil nok for meg kun være siste utvei, altså hvis alt annet mislykkes. Men det er en personlig preferanse, altså. Anonymkode: 96a7f...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #18 Skrevet 28. juni 2021 Man lager et typisk måltid der en veier opp alt en gang. Deretter skriver man opp mengde kcal i dette. Gjør det samme med 50 andre måltid, og du trenger aldri tenke på noe veiing resten av livet. Anonymkode: 44809...027
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå