Perelandra Skrevet 29. juni 2021 #81 Skrevet 29. juni 2021 Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og svar til dette. Perelandra, mod.
Soulless Skrevet 29. juni 2021 #82 Skrevet 29. juni 2021 Er det noe jeg lært på historie på universitetet var det at kommunisme aldri egentlig har blitt forsøkt. Det har alltid vært diktaturer i skalkeskjul. Norge hadde nok ikke falt under dette, men tror ikke ordentlig kommunisme ville fungert før verden var mer teknologisk automatisert. Med det sagt, så tror jeg heller ikke at rødt ville fått spesielt stor slagkraft om de kom inn i regjering, men absolutt et parti som kan utgjøre viktige forandringer med litt flere representanter på Stortinget. Som en annen over her sier, det er egentlig ingenting verre og mer ødeleggende enn kapitalismen. Min stemme går til rødt i år. 8
Callisto83 Skrevet 29. juni 2021 #83 Skrevet 29. juni 2021 Soulless skrev (11 minutter siden): Er det noe jeg lært på historie på universitetet var det at kommunisme aldri egentlig har blitt forsøkt. Det har alltid vært diktaturer i skalkeskjul. Norge hadde nok ikke falt under dette, men tror ikke ordentlig kommunisme ville fungert før verden var mer teknologisk automatisert. Israelske kibbutz på 40-50-60 tallet var ganske likt kommunisme i praksis. Sterkt preget av Marxisme. De små samfunnene skulle jobbe sammen uten lønn, oppdra barn sammen kollektivt, dyrke landet sammen osv. Folk spiste sammen i felleskap og det var ofte ideologien (og utopien) som var drivkraften. På 70 tallet endret dette seg, pga flere ting. Det viste seg at folk gjerne ikke vil jobbe like hardt for lik lønn, og det ble vanskeligere å klare det økonomisk i en verden som er kapitalistisk og individualistisk. For å klare seg måtte mange av disse samfunnene rett og slett privatiseres. Jeg synes det er synd at Rødt ikke vil lære av historien rundt omkring i verden. 6
von Dünkel Skrevet 29. juni 2021 #84 Skrevet 29. juni 2021 42 minutter siden, Soulless said: Er det noe jeg lært på historie på universitetet var det at kommunisme aldri egentlig har blitt forsøkt. Det har alltid vært diktaturer i skalkeskjul. Den eneste måten å få innført kommunisme på er med tvang. Det store flertallet vil ikke ha det. 42 minutter siden, Soulless said: Norge hadde nok ikke falt under dette, men tror ikke ordentlig kommunisme ville fungert før verden var mer teknologisk automatisert. Kommunisme har aldri, og vil aldri, fungere i et komplekst storsamfunn. 6
Commander Skrevet 1. juli 2021 #85 Skrevet 1. juli 2021 Soulless skrev (På 29.6.2021 den 14.31): Er det noe jeg lært på historie på universitetet var det at kommunisme aldri egentlig har blitt forsøkt. Det har alltid vært diktaturer i skalkeskjul. Norge hadde nok ikke falt under dette, men tror ikke ordentlig kommunisme ville fungert før verden var mer teknologisk automatisert. Med det sagt, så tror jeg heller ikke at rødt ville fått spesielt stor slagkraft om de kom inn i regjering, men absolutt et parti som kan utgjøre viktige forandringer med litt flere representanter på Stortinget. Som en annen over her sier, det er egentlig ingenting verre og mer ødeleggende enn kapitalismen. Min stemme går til rødt i år. Så foreleserne med akp/ml bakgrunn forteller at det"egentlig ikke var kommunisme"?? Dette har jo vært mantra i alle år. Fra Lenin, Stalin, pol pot, Mao, Enhver Hoxa, Castro og tilslutt Venezuela. Norsk venstreside har vært duskedamer for dem alle sammen. Castro for fredspris hilsen SV. Samme med Venezuela. Etterhvert som samfunnene har kollapset så har de unnskyldningen vært den samme "ikke egentlig kommunisme. Altså hvor mange ganger skal dette systemet få lov til å feile og hvorfor dukker det hele tiden opp nye varianter over samme tema hvor resultatet er det samme. SV mente at flyktninger fra DDR burde returneres. De var økonomiske flyktninger som levde i drømmestaten. Til sammenligning har nazisme blitt forsøkt 1 gang. Det gikk til helvete, ingen vil ha det tilbake. Kommunisme derimot er stuerent og fremsnakkes i media og på skoler. Selv om alle er klar over lidelsene de har forårsaket. Det er ikke logisk. 8
Imariuz Skrevet 1. juli 2021 #86 Skrevet 1. juli 2021 (endret) Soulless skrev (På 29.6.2021 den 14.31): Er det noe jeg lært på historie på universitetet var det at kommunisme aldri egentlig har blitt forsøkt. Det har alltid vært diktaturer i skalkeskjul. Norge hadde nok ikke falt under dette, men tror ikke ordentlig kommunisme ville fungert før verden var mer teknologisk automatisert. Kommunisme har vært forsøkt, og resultatet har alltid vært diktatur, fattigdom og undertrykkelse for arbeiderne dere hevder å representere. Endret 1. juli 2021 av Imariuz 6
Drizzt Skrevet 2. juli 2021 #88 Skrevet 2. juli 2021 parkeringsvakten skrev (På 25.6.2021 den 23.42): Andre som føler det samme? År etter år, vi ser de samme problemene. Om vi stemmer rødt så kanskje samfunnet beveger seg i en ny retning som prioriterer den gjengse nordmann. Den gjengse nordmann som alle gir faen i. Vi vil bare leve, vil vi ikke? Og hvem bryr seg? Den gjengse nordmann? Neppe. Men det blir fri flyt av økonomiske migranter til Norge. Den gjengse nordmannen kommer til å ha mindre og mindre å rute med fordi regningen etter de økonomiske migrantene kommer til å kreve mer og mer av den gjengse nordmannens del av ''kaken''. Det er bare å stemme for sin egen undergang ved å stemme partiene på den politiske venstresiden. Grandidosa83 skrev (På 26.6.2021 den 0.44): Kan du da vise til et eneste land med sosialisme / kommunisme hvor de fattige har kommet bedre ut av det etter denne ideologien har fått makten? Det som skjer gang på gang er at man tukler med det frie markedet, fratar de evnerike/rike eiendommene sine osv.. og deretter kollapser økonomien. Dette landet finnes ikke og kommer ikke til å finnes heller fordi hele oppskriften fører til samme resultat - alle, bortsett fra den utvalgte eliten, får det mye, mye, mye verre. 8
Charlie Amberson Skrevet 3. juli 2021 #89 Skrevet 3. juli 2021 On 6/25/2021 at 11:45 PM, Elida88 said: Jeg kommer også til å stemme rødt. De mener det de sier, føler ikke de fleste politikerne står for sine ord. Er det så bra å mene det de sier hvis det de mener er feil? Er skeptisk til politikere som kommer med enkle løsninger på kompliserte problemer og som sjelden ser saker fra flere sider. 4
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 3. juli 2021 #90 Skrevet 3. juli 2021 parkeringsvakten skrev (På 25.6.2021 den 23.42): Andre som føler det samme? År etter år, vi ser de samme problemene. Om vi stemmer rødt så kanskje samfunnet beveger seg i en ny retning som prioriterer den gjengse nordmann. Den gjengse nordmann som alle gir faen i. Vi vil bare leve, vil vi ikke? Og hvem bryr seg? Stemmer rødt eller sv - er usikker i år. Stemmer vanligvis sv.
Charlie Amberson Skrevet 3. juli 2021 #91 Skrevet 3. juli 2021 (endret) On 6/29/2021 at 2:31 PM, Soulless said: Er det noe jeg lært på historie på universitetet var det at kommunisme aldri egentlig har blitt forsøkt. Det har alltid vært diktaturer i skalkeskjul. Norge hadde nok ikke falt under dette, men tror ikke ordentlig kommunisme ville fungert før verden var mer teknologisk automatisert. Det er jo dette kommunister sier gang på gang. At alt vi har sett før og som mislyktes ikke egentlig var kommunisme. Men DENNE gangen skal det fungere. De sa det om Kina, om Cuba, om Kampuchea, om Vietnam, diverse øst-europeiske og afrikanske regimer og nå sist om Venezuela som en gang var relativt rikt men der folk nå er fattige og sultne. Kommunismens sanne natur finner vi ved å lese Gulag Arkipelago, som for få år siden også kom i forkortet utgave (også som lydbok på youtube og Storytel), eller Animal Farm av George Orwell som er en nokså tynn og lettlest bok, kan nesten minne om en barnebok, men er mer sofistikert og tankevekkende enn det man tror i begynnelsen (også oversatt til norsk). Begge forbudte bøker i kommunistiske land. Kommunisme funker kanskje på en "ideell" utopisk ikke-eksisterende mennesketype, noen som aldri er maktsyke, korrupte, misunnelige, grådige, egoistiske, uvitende, aldri bryr seg mer om egne barn enn andres, som ønsker å belønnes for god innsats, som passer bedre på ting de eier selv enn på fellesskapets, er feilbarlige. Men vi behøver politikk som fungerer på mennesker slik vi er, ikke slik de ønsker at vi var. Kommunisme har heller ingen mekanismer for maktoverføring. Gang på gang flyter psykopatene til topps og blir værende. Endret 3. juli 2021 av Charlie Amberson 7
Pippi Lotta Skrevet 3. juli 2021 #92 Skrevet 3. juli 2021 Commander skrev (På 1.7.2021 den 12.46): Så foreleserne med akp/ml bakgrunn forteller at det"egentlig ikke var kommunisme"?? Dette har jo vært mantra i alle år. Fra Lenin, Stalin, pol pot, Mao, Enhver Hoxa, Castro og tilslutt Venezuela. Norsk venstreside har vært duskedamer for dem alle sammen. Castro for fredspris hilsen SV. Samme med Venezuela. Etterhvert som samfunnene har kollapset så har de unnskyldningen vært den samme "ikke egentlig kommunisme. Altså hvor mange ganger skal dette systemet få lov til å feile og hvorfor dukker det hele tiden opp nye varianter over samme tema hvor resultatet er det samme. SV mente at flyktninger fra DDR burde returneres. De var økonomiske flyktninger som levde i drømmestaten. Til sammenligning har nazisme blitt forsøkt 1 gang. Det gikk til helvete, ingen vil ha det tilbake. Kommunisme derimot er stuerent og fremsnakkes i media og på skoler. Selv om alle er klar over lidelsene de har forårsaket. Det er ikke logisk. Imariuz skrev (På 1.7.2021 den 21.09): Kommunisme har vært forsøkt, og resultatet har alltid vært diktatur, fattigdom og undertrykkelse for arbeiderne dere hevder å representere. Charlie Amberson skrev (4 timer siden): Det er jo dette kommunister sier gang på gang. At alt vi har sett før og som mislyktes ikke egentlig var kommunisme. Men DENNE gangen skal det fungere. De sa det om Kina, om Cuba, om Kampuchea, om Vietnam, diverse øst-europeiske og afrikanske regimer og nå sist om Venezuela som en gang var relativt rikt men der folk nå er fattige og sultne. Kommunismens sanne natur finner vi ved å lese Gulag Arkipelago, som for få år siden også kom i forkortet utgave (også som lydbok på youtube og Storytel), eller Animal Farm av George Orwell som er en nokså tynn og lettlest bok, kan nesten minne om en barnebok, men er mer sofistikert og tankevekkende enn det man tror i begynnelsen (også oversatt til norsk). Begge forbudte bøker i kommunistiske land. Kommunisme funker kanskje på en "ideell" utopisk ikke-eksisterende mennesketype, noen som aldri er maktsyke, korrupte, misunnelige, grådige, egoistiske, uvitende, aldri bryr seg mer om egne barn enn andres, som ønsker å belønnes for god innsats, som passer bedre på ting de eier selv enn på fellesskapets, er feilbarlige. Men vi behøver politikk som fungerer på mennesker slik vi er, ikke slik de ønsker at vi var. Kommunisme har heller ingen mekanismer for maktoverføring. Gang på gang flyter psykopatene til topps og blir værende. Man kan jo si at kommunistiske elementer er utprøvd i Norge. Vi har hat planøkonomi og sterke offentlige tjenester som blant annet gratis/billig helsevesen. Norge ente jo ikke opp som et dysfunksjonelt diktatur selv om sosialismen sto veldig sterkt her etter krigen. På den andre siden er mer kapitalistiske systemer utprøvd i blant annet USA. De er jo heller ikke et diktatur, men de har nettopp hat Donal Trump som president så 😬😂 Jeg tror ikke ren kapitalisme eller ren kommunisme er bra. Det er en balansegang hvor mye av hvert system som trengs for det beste resultater. Nå tror jeg vi trenger mer sosialistisk / kommunistisk tankegang, og derfor vurderer jeg og stemme rødt☺️ 4
Imariuz Skrevet 3. juli 2021 #93 Skrevet 3. juli 2021 Pippi Lotta skrev (5 timer siden): Man kan jo si at kommunistiske elementer er utprøvd i Norge. Vi har hat planøkonomi og sterke offentlige tjenester som blant annet gratis/billig helsevesen. Norge ente jo ikke opp som et dysfunksjonelt diktatur selv om sosialismen sto veldig sterkt her etter krigen. På den andre siden er mer kapitalistiske systemer utprøvd i blant annet USA. De er jo heller ikke et diktatur, men de har nettopp hat Donal Trump som president så 😬😂 Nei, vi har ikke det. Vi har blandingsøkonomi med sterkt innslag av kapitalisme og det er dette som har gjort oss til et rikt og vellykket land. Innslagene av planøkonomi gikk vi vekk ifra på 70-tallet da man så at dette var en dårlig økonomisk modell som førte til at økonomien var i ferd med å stanse opp slik vi så i andre land rundt oss. Går man for langt til venstre vil vi havne der igjen, så det vi trenger i Norge er mer kapitalisme og marked, ikke å gå tilbake til planøkonomi. Det samme gjelder USA også, som slettes ikke er mer kapitalistisk enn oss. 2
Pippi Lotta Skrevet 4. juli 2021 #94 Skrevet 4. juli 2021 Imariuz skrev (13 timer siden): Nei, vi har ikke det. Vi har blandingsøkonomi med sterkt innslag av kapitalisme og det er dette som har gjort oss til et rikt og vellykket land. Innslagene av planøkonomi gikk vi vekk ifra på 70-tallet da man så at dette var en dårlig økonomisk modell som førte til at økonomien var i ferd med å stanse opp slik vi så i andre land rundt oss. Går man for langt til venstre vil vi havne der igjen, så det vi trenger i Norge er mer kapitalisme og marked, ikke å gå tilbake til planøkonomi. Det samme gjelder USA også, som slettes ikke er mer kapitalistisk enn oss. Nei vi har ikke va da? Norge har ikke prøvd kommunistiske idealer som planøkonomi eller sterkt offentlige tjenester som offentlig helsevesen? USA sitt marked er mye mindre regulert en det norske, da den norske stat er mer aktiv på mange områder. Et godt eksempel er nettopp helsevesenet. I Norge er det vanligst at man blir behandlet på offentlige sykehus, og de fleste har en forventning om at blir man syk skal staten finansiere behandlingen. Det amerikanske helsevernet er i stor grad privatisert, og det finansieres mye mer gjennom private forsikringsavtaler. En aktiv stat som tilbyr tjenester mener jeg er et kommunistisk / sosialistisk ideal. Mens et marked hvor private aktører tilbyr de samme tjenestene er et mer kapitalistisk system. Så for meg ser USA ut til og være klart mye mer kapitalistisk styrt en Norge.
Imariuz Skrevet 4. juli 2021 #95 Skrevet 4. juli 2021 Pippi Lotta skrev (37 minutter siden): Nei vi har ikke va da? Norge har ikke prøvd kommunistiske idealer som planøkonomi eller sterkt offentlige tjenester som offentlig helsevesen? Vi har ikke planøkonomi i dag. Vi hadde grader av planøkonomi, men dette sluttet vi med på 70-80-tallet da det ble klart at det ikke var en modell som fungerte og kun ville sende oss ut i økonomisk uføre som britene og amerikanerne. Pippi Lotta skrev (39 minutter siden): USA sitt marked er mye mindre regulert en det norske, da den norske stat er mer aktiv på mange områder. Et godt eksempel er nettopp helsevesenet. I Norge er det vanligst at man blir behandlet på offentlige sykehus, og de fleste har en forventning om at blir man syk skal staten finansiere behandlingen. Det amerikanske helsevernet er i stor grad privatisert, og det finansieres mye mer gjennom private forsikringsavtaler. En aktiv stat som tilbyr tjenester mener jeg er et kommunistisk / sosialistisk ideal. Mens et marked hvor private aktører tilbyr de samme tjenestene er et mer kapitalistisk system. Så for meg ser USA ut til og være klart mye mer kapitalistisk styrt en Norge. USA er ikke mindre regulert enn Norge, tvert imot er det mye reguleringer både på føderal nivå, og på delstat og lokalt nivå av alle områder av samfunnet som er presset frem av ulike særinteresser og som Kongressen og politikerne ikke har greid å kvitte seg med. Helsevesenet er et godt eksempel på dette, for selv om andelen med private forsikringer er noe høyere enn i Norge, får de fleste dette dekt av det offentlige som gjennomregulerer dette med hundrevis av ulike offentlige instanser som sørger for at dette følges. https://mchenrycountyblog.com/wp-content/uploads/2010/08/Health-Care-Chart.png 2
Hr. Aktiv Skrevet 4. juli 2021 #96 Skrevet 4. juli 2021 Peanut skrev (På 26.6.2021 den 0.16): Jeg stoler ikke på såkalt valgflesk. Jeg stemmer det jeg alltid har stemt jeg Norske folk har lange tradisjoner i tradisjon og sympativalg. Dette medfører veldig god politisk styring som er det viktigste for oss og samffunnet forøvrig.
Gjest5656 Skrevet 4. juli 2021 #97 Skrevet 4. juli 2021 (endret) Jeg ville aldri stemt på noen som er så langt fra det jeg tror på så det blir nok Høyre på meg selv om Erna har skuffet litt. Det er bare å lese programmet deres så ser man helt rabiate ting som vi må avskaffe kapitalismen og barna må på heldagsskole uten noen prøver og eksamener ? Blir gøy for både barna og lærere dette ... Jeg ser bare for meg Jonas med MDG og Rødt ved roret og hvor mye de har planer om å ødelegge for effektiviteten i landet. Øke skattene, skremme bort de rike til Cayman Islands osv. Endret 4. juli 2021 av Gjest5656 typo 4
Pippi Lotta Skrevet 4. juli 2021 #98 Skrevet 4. juli 2021 Imariuz skrev (1 time siden): Vi har ikke planøkonomi i dag. Vi hadde grader av planøkonomi, men dette sluttet vi med på 70-80-tallet da det ble klart at det ikke var en modell som fungerte og kun ville sende oss ut i økonomisk uføre som britene og amerikanerne. USA er ikke mindre regulert enn Norge, tvert imot er det mye reguleringer både på føderal nivå, og på delstat og lokalt nivå av alle områder av samfunnet som er presset frem av ulike særinteresser og som Kongressen og politikerne ikke har greid å kvitte seg med. Helsevesenet er et godt eksempel på dette, for selv om andelen med private forsikringer er noe høyere enn i Norge, får de fleste dette dekt av det offentlige som gjennomregulerer dette med hundrevis av ulike offentlige instanser som sørger for at dette følges. https://mchenrycountyblog.com/wp-content/uploads/2010/08/Health-Care-Chart.png Det er helt riktig at vi ikke har planøkonomi i dag, det jeg skrev var at det ble prøvd ut uten at Norge forvandlet seg til et dysfunksjonelt diktatur. Det er riktig at det privatiserte helsevesenet i USA er uforståelig dyrt for staten, på tros av at det ikke gir bedre resultater en andre offentlige og billigere tilbud i sammenlignbare lan. Men skal man få en ok behandling der er man avhengig av en personlig forsikring. Her man ikke dette har man ikke krav på nødvendig helsehjelp. Med et kjapt google søk fant jeg denne nrk artikkelen: https://www.nrk.no/urix/amerikansk-helsevesen-kan-aldri-bli-som-det-norske-1.12944990 Der skrives dette om finansiering systemet: Dessuten har 33 millioner mennesker fortsatt ikke noen form for helseforsikring. Det vil si at de får bare akutthjelp og absolutt nødvendig behandling. Jeg tror aldri jeg har møtt på noen som har hevdet at USA sitt helsevesen ikke er mye mer privatisert en Norge sitt (hovedsakelig offentlige) helsevesen. Det blir litt vanskelig og argumentere i mot når jeg ikke helt forstår va du bygger påstandene dine på. Jeg mener Norge er klart mer sosialistisk en USA. Linken din er blokkert og den ser ikke ut til og føre til en troverdig kilde. 2
Brunello Skrevet 4. juli 2021 #99 Skrevet 4. juli 2021 Tha_M34 skrev (På 2.7.2021 den 16.28): En fersk meningsmåling ute i dag. Rødt scorer 5,5%. Og SV scorer 6,6%. MDG 5,0%. Herlig og massiv ledelse for venstresiden. 114 - 55, der det ene av de 55 mandatene på høyresiden ville ha gått til Demokratene med et slikt resultat. AP + SP ville ha fått 83 mandater til sammen. Kun 2 mandater unna et rent flertall for de to partiene. FrP ville ha blitt fullstendig knust og er nede for telling på 7,2%. Det ville ha vært mer enn en halvering sammenlignet med høsten 2017. Ellers er Venstre og KrF nok en gang under sperregrensa, begge to, der de to hører hjemme selvsagt. Spennende dette og en fin start på juli. Nå ser det ut til at forhåndsstemming starter tidligere enn ellers, så mange steder vil man kunne avgi sin stemme nå i løpet av juli. Like greit å avgi den med en gang, så fort som mulig. http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4389 Det er bare AP og H som ikke hører hjemme der.
Firefine Skrevet 4. juli 2021 #100 Skrevet 4. juli 2021 Det er alltid en del å forbedre, men Norge er et fabelaktig land å bo i. Rødt vil innføre sosialisme og har en veldig brokete historie. Aldri i verden. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå