AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Rart å spørre om, men sist jeg var gravid fant jeg det tilfeldigvis ut under en undersøkelse hos legen, og var allerede 12 uker på vei! Så da lurer jeg på om man «mæ» innom lege, og i så fall når? Er nå 5+3, og har første jordmortime i august. Anonymkode: 249e5...e90
Sommermuffin Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Jeg dro til lege da jeg var 12 uker på vei, tror det er ganske normalt.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Man må ikke til lege nei. De fleste tror jeg går annenhver gang til legemlig jordmor. Noen bare lege noen bare jordmor. Må kanskje til lege for blodprøver bare 🤷♀️ Anonymkode: cb00c...3e2
Sommermuffin Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Glemte å si at første kontroll kan være greit å ta hos legen siden du da må ta en del blodprøver.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Jeg var aldri hos lege i første svangerskap, jordmor tok alt av kontroller og blodprøver. I andre svangerskap var jeg kun hos lege for å ta blodprøver og få sykemelding Anonymkode: ea418...73c 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Jeg går kun til jordmor. I min kommune har de veldig god tid, og føler jeg får en super oppfølging. Har kun vært hos lege for sykemelding. Anonymkode: 67a94...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 Må hverken det ene eller andre, med unntak av om du skal ha sykemelding som bare legen kan skrive ut jeg har gått annenhver gang, omtrent. Ser de tar ulike SF-mål da, så ser ut som at babyen min varierer veldig i størrelse, men ifølge jordmoren kan de ha litt ulik måte å måle på :’) Anonymkode: 0b7b4...240
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 Må til lege for blodprøver. Dersom du har risikofaktorer i ditt svangerskap, det være seg sbangerskaps diabetes eller andre faktorer så mener jeg at oppfølgingen skal være et samarbeid mellom jordmor og lege. Eller evt kun lege, men ikke jordmor alene Anonymkode: 7c3c1...3d8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 Hva tar de blodprøver av? Anonymkode: d8950...c53
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Må til lege for blodprøver. Dersom du har risikofaktorer i ditt svangerskap, det være seg sbangerskaps diabetes eller andre faktorer så mener jeg at oppfølgingen skal være et samarbeid mellom jordmor og lege. Eller evt kun lege, men ikke jordmor alene Anonymkode: 7c3c1...3d8 Det stemmer ikke alltid, helsestasjonen jeg gikk til med første hadde utstyr til å ta og sende inn prøver, så alt av blodprøver ble tatt hos jordmor, trengte aldri å dra til fastlege Jordmor henviste også til glukosebelastning og til sykehuset for vekstkontroll underveis da SF-mål var lave. Just now, AnonymBruker said: Hva tar de blodprøver av? Anonymkode: d8950...c53 Først og fremst sjekke blodtype, det er det viktig å vite. I tillegg sjekkes blodprosent og jernnivåer rutinemessig. Også blir man testet for ulike infeksjoner (hiv, hepatitt, syfilis minimum, jeg har også blitt testet for flere ting, mrsa, toxoplasma ihvertfall). Anonymkode: ea418...73c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå