AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Jeg er lærer, og har jobbet ved samme skole i 16 år. Jeg trives godt, men jeg har alltid vært nysgjerrig på å jobbe innen helse. Da jeg gikk på vgs valgte jeg en fagkombinasjon som ville få meg inn på medisinstudiet, men min mor greide å overtale meg til å studere til lærer i stedet. Jeg er flink i jobben min, og får gode tilbakemeldinger både fra elever, kolleger og foreldre. Jeg tenker og tenker og tenker på å kanskje bytte beite. Jeg har hatt lyst til å gjøre det lenge, men det er en stor avgjørelse å ta. Hva om jeg kan bli sykepleier? Studere deltid, og så jobbe noen år, og evt studere videre til å bli spesialsykepleier…. Er det en uoppnåelig drøm kanskje? Jeg er 38, og er har barn i skolealder. Jeg har huslån og full pakke, og vi har ikke råd til at jeg skal studere full tid. Men jeg kan studere deltid, og jobbe deltid - tror jeg. Vi bor i by, med universitet og sykehus, så jeg bør kunne ta praksis her. Er jeg gal som har lyst til å begynne på en helt ny utdanning før jeg i det hele tatt har betalt ned det forrige studielånet mitt? Forlate en trygg og god jobb som jeg jo egentlig trives i? Anonymkode: 36e00...714
AquaDerma Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Gjør det! Du kan alltids gå tilbake til læreryrket hvis du ombestemmer deg! 1
Gjest theTitanic Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Du er ikke gal. Det forteller at du har mot og kapasitet. Går ikke studiet som forventet så kan du jo bare gå tilbake til en lærerjobb.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er lærer, og har jobbet ved samme skole i 16 år. Jeg trives godt, men jeg har alltid vært nysgjerrig på å jobbe innen helse. Da jeg gikk på vgs valgte jeg en fagkombinasjon som ville få meg inn på medisinstudiet, men min mor greide å overtale meg til å studere til lærer i stedet. Jeg er flink i jobben min, og får gode tilbakemeldinger både fra elever, kolleger og foreldre. Jeg tenker og tenker og tenker på å kanskje bytte beite. Jeg har hatt lyst til å gjøre det lenge, men det er en stor avgjørelse å ta. Hva om jeg kan bli sykepleier? Studere deltid, og så jobbe noen år, og evt studere videre til å bli spesialsykepleier…. Er det en uoppnåelig drøm kanskje? Jeg er 38, og er har barn i skolealder. Jeg har huslån og full pakke, og vi har ikke råd til at jeg skal studere full tid. Men jeg kan studere deltid, og jobbe deltid - tror jeg. Vi bor i by, med universitet og sykehus, så jeg bør kunne ta praksis her. Er jeg gal som har lyst til å begynne på en helt ny utdanning før jeg i det hele tatt har betalt ned det forrige studielånet mitt? Forlate en trygg og god jobb som jeg jo egentlig trives i? Anonymkode: 36e00...714 I did, var i samme alder som deg og har ikke angret et sekund. Anonymkode: cf383...337 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Du er ikke koko, det er kjekt å studere i voksen alder, men akkurat den utdanningen hadde jeg styrt unna. Anonymkode: 2ada7...8a9 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Jeg tror det vil være en ganske hard overgang fra å være lærer til å begynne å jobbe som sykepleier. Anonymkode: 449de...ce5 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror det vil være en ganske hard overgang fra å være lærer til å begynne å jobbe som sykepleier. Anonymkode: 449de...ce5 Hvorfor? Anonymkode: 36e00...714 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du er ikke koko, det er kjekt å studere i voksen alder, men akkurat den utdanningen hadde jeg styrt unna. Anonymkode: 2ada7...8a9 Hvorfor? Anonymkode: 36e00...714
Ginny Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 Det er ikke sikkert du får ha praksis i nærheten da. De sier riktignok at de med barn prioriteres, men jeg kjenner alt for mange tilfeller hvor det ikke skjedde.. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 Ginny skrev (7 minutter siden): Det er ikke sikkert du får ha praksis i nærheten da. De sier riktignok at de med barn prioriteres, men jeg kjenner alt for mange tilfeller hvor det ikke skjedde.. Jeg bor i en ganske stor by, med sykehus, institusjoner og alders/sykehjem i hver bydel. Jeg tror alle som studerer her får praksis her. Alle sykepleierstudentene jeg ble kjent med da jeg studerte hadde praksis her, og de jeg kjenner som har studert her har hatt praksis her. Med mindre de har bedt om noe annet, da. Men kanskje jeg bare har hørt om de som fikk det de ønsket seg? Er det vanlig å sende folk land og strand rundt for praksis? Det kan jo hende du har rett. Å ikke ha praksis her er ikke aktuelt for meg, jeg kan ikke reise fra barna i mange uker, og jeg kan ikke ta med meg skoleunger heller. Anonymkode: 36e00...714
Ginny Skrevet 26. juni 2021 #11 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg bor i en ganske stor by, med sykehus, institusjoner og alders/sykehjem i hver bydel. Jeg tror alle som studerer her får praksis her. Alle sykepleierstudentene jeg ble kjent med da jeg studerte hadde praksis her, og de jeg kjenner som har studert her har hatt praksis her. Med mindre de har bedt om noe annet, da. Men kanskje jeg bare har hørt om de som fikk det de ønsket seg? Er det vanlig å sende folk land og strand rundt for praksis? Det kan jo hende du har rett. Å ikke ha praksis her er ikke aktuelt for meg, jeg kan ikke reise fra barna i mange uker, og jeg kan ikke ta med meg skoleunger heller. Anonymkode: 36e00...714 Det er nok heldigvis en større andel som får være i nærområdet enn de som blir sendt langt bort. Men jeg har som sagt vært borti det. Det går jo an å høre med studiestedet om de har noen tall på det? Hvis sykepleier er drømmen din så bør du jo absolutt gi det en sjanse 😊
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #12 Skrevet 26. juni 2021 Skjønner godt at du vil forlate læreryrket. Lærere tjener alt for lite i Norge. Det burde være en statusjobb, men er dessverre det motsatte. Det jeg synes er rart er at du vil gå til helse, som er i nøyaktig samme situasjon. TJener alt for lite i forhold til hva man gjør av arbeid. Anonymkode: 2cf4d...2c8 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #13 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor? Anonymkode: 36e00...714 Har du bodd under en stein de siste årene? Anonymkode: 2ada7...8a9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #14 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du bodd under en stein de siste årene? Anonymkode: 2ada7...8a9 Nei, det har jeg ikke. Hvorfor så ufin? Anonymkode: 36e00...714 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #15 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Skjønner godt at du vil forlate læreryrket. Lærere tjener alt for lite i Norge. Det burde være en statusjobb, men er dessverre det motsatte. Det jeg synes er rart er at du vil gå til helse, som er i nøyaktig samme situasjon. TJener alt for lite i forhold til hva man gjør av arbeid. Anonymkode: 2cf4d...2c8 Det handler ikke om lønn for min del. Om jeg hadde ønsket et yrke med mye bedre lønn, hadde jeg lett andre steder. Jeg er enig i det du skriver, men for meg handler det om interesse. Ikke om lønn. Anonymkode: 36e00...714
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #16 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, det har jeg ikke. Hvorfor så ufin? Anonymkode: 36e00...714 Beklager, den var gjerne på grensen. Men arbeidsforholdene er virkelig elendig innen helse, mye verre enn man skulle tro. Anonymkode: 2ada7...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #17 Skrevet 26. juni 2021 Absolutt mulig å ta ny utdanning, du har 30 år igjen i arbeidslivet og det er ikke lenger sånn at man må jobbe med det samme i 50 år. Men det er jo noen ting som kan være greit å tenke gjennom. Med mindre du søker et studie som er lagt opp som deltid er det ikke sikkert du faktisk kan ta det som deltid. En av grunnene til at sykepleien er nøye regulert er at det skal være nok praksisplasser på de ulike studieårene, så hvis du velger å ta permisjon for å ikke studere fult, så må det faktisk være plass på neste kull for at du skal kunne starte igjen. Som regel vil da de som har permisjon pga sykdom, fødsel eller stryk på eksamener komme før deg i køen, og du kan risikere et lengre opphold i påvente av plass. Som voksen student med barn får du mer støtte fra Lånekassen enn unge og barnløse, så du bør regne på om det er mulig å ta det på fulltid. Sannsynligvis får du praksis i egen by dersom det er rikelig med praksisplasser tilgjengelig, spesielt når du har barn. Men du kan ikke regne med annen tilrettelegging som f.eks senere oppstart i praksis pga barn, så dersom du er avhengig av å levere i skole/bhg før prakis bør du tenke deg om. Det er heller ikke mange arbeidsplasser som tilrettelegger for dette, og vanlig oppstart kl 07 om morgenen innen helse. Og så bør du tenke godt gjennom om du faktisk kan tenke deg å jobbe turnus. Lærere har en luksus med å ha fri når ungene har fri, påske, jul, sommerferie, røde dager ect, det kommer du ikke til å få i helse. Er du forberedt på å jobbe når resten av familien har fri? Som lærer kan du også velge om du vil gjøre planlegging onsdag kveld eller lørdag formiddag, og om prøvene skal rettes hjemme eller på hytta, som ansatte i helsevesenet må du fysiske møte på jobb når arbeidsplanen sier, uavhengig av vær, minstens bursdag, konfirmasjon, skoleavslutning og den årlige nabofesten. I din alder pleier folk å ønske seg vekk fra tung turnusbelastning fordi det sliter veldig på kroppen og det sosiale livet, mens du kommer til å måtte holde ut dette. Å ta videreutdanning i sykepleie krever en del år på baken først, og dagjobbene går som regel til de med mye erfaring. Min vennengjeng består hovedsaklig av lærere og helsefolk, og selv om begge deler har sine utfordringer, er det ingen tvil om at turnusjobbing er det verste måten å jobbe på og blir verre med alderen. Så tenk deg godt om, ikke ha en romantisert oppfatning av hvordan sykepleiehverdagen er. Anonymkode: cb2f5...83e 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #18 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager, den var gjerne på grensen. Men arbeidsforholdene er virkelig elendig innen helse, mye verre enn man skulle tro. Anonymkode: 2ada7...8a9 Jepp, helt enig. Anonymkode: 00a24...e6d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #19 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt mulig å ta ny utdanning, du har 30 år igjen i arbeidslivet og det er ikke lenger sånn at man må jobbe med det samme i 50 år. Men det er jo noen ting som kan være greit å tenke gjennom. Med mindre du søker et studie som er lagt opp som deltid er det ikke sikkert du faktisk kan ta det som deltid. En av grunnene til at sykepleien er nøye regulert er at det skal være nok praksisplasser på de ulike studieårene, så hvis du velger å ta permisjon for å ikke studere fult, så må det faktisk være plass på neste kull for at du skal kunne starte igjen. Som regel vil da de som har permisjon pga sykdom, fødsel eller stryk på eksamener komme før deg i køen, og du kan risikere et lengre opphold i påvente av plass. Som voksen student med barn får du mer støtte fra Lånekassen enn unge og barnløse, så du bør regne på om det er mulig å ta det på fulltid. Sannsynligvis får du praksis i egen by dersom det er rikelig med praksisplasser tilgjengelig, spesielt når du har barn. Men du kan ikke regne med annen tilrettelegging som f.eks senere oppstart i praksis pga barn, så dersom du er avhengig av å levere i skole/bhg før prakis bør du tenke deg om. Det er heller ikke mange arbeidsplasser som tilrettelegger for dette, og vanlig oppstart kl 07 om morgenen innen helse. Og så bør du tenke godt gjennom om du faktisk kan tenke deg å jobbe turnus. Lærere har en luksus med å ha fri når ungene har fri, påske, jul, sommerferie, røde dager ect, det kommer du ikke til å få i helse. Er du forberedt på å jobbe når resten av familien har fri? Som lærer kan du også velge om du vil gjøre planlegging onsdag kveld eller lørdag formiddag, og om prøvene skal rettes hjemme eller på hytta, som ansatte i helsevesenet må du fysiske møte på jobb når arbeidsplanen sier, uavhengig av vær, minstens bursdag, konfirmasjon, skoleavslutning og den årlige nabofesten. I din alder pleier folk å ønske seg vekk fra tung turnusbelastning fordi det sliter veldig på kroppen og det sosiale livet, mens du kommer til å måtte holde ut dette. Å ta videreutdanning i sykepleie krever en del år på baken først, og dagjobbene går som regel til de med mye erfaring. Min vennengjeng består hovedsaklig av lærere og helsefolk, og selv om begge deler har sine utfordringer, er det ingen tvil om at turnusjobbing er det verste måten å jobbe på og blir verre med alderen. Så tenk deg godt om, ikke ha en romantisert oppfatning av hvordan sykepleiehverdagen er. Anonymkode: cb2f5...83e Helt enig, veldig godt beskrevet! Anonymkode: 00a24...e6d
Gjest Lija Skrevet 26. juni 2021 #20 Skrevet 26. juni 2021 Kjør på😊 Er jo gull å ha begge utdanningene👍 Bor du i en by har du mange arbeidsplasser å velge mellom som sykepleier😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå