Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I forige uke var jeg på vekstkontroll. Da veide babyen 4100gram i uke 39 imorgen skal jeg på ny vekstkontroll og babyen har garantert blitt enda større.  

Kan jeg kreve igangsettelse? Jeg går hver dag og er engstelig for å føde stort barn, og gråter mye da jeg er så veldig redd for å revne og at noe skal skje med babyen.

Anonymkode: f355b...bc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan vel strengt tatt ikke kreve noe som helst. Men du kan jo uttrykke din bekymring og håpe den blir tatt på alvor. Men det å bli satt i gang er jo ikke nødvendigvis noe lettere. Har du født før?

Endret av Heisenberg
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I forige uke var jeg på vekstkontroll. Da veide babyen 4100gram i uke 39 imorgen skal jeg på ny vekstkontroll og babyen har garantert blitt enda større.  

Kan jeg kreve igangsettelse? Jeg går hver dag og er engstelig for å føde stort barn, og gråter mye da jeg er så veldig redd for å revne og at noe skal skje med babyen.

Du blir sikkert satt igang Hvis baby fortsatt har vekst mye. Hvis du ikke blir det kan du be om en god begrunnelse, da det ikke er noen grunn til at babyen din trenger å være på innsiden annet enn naturlig igangsettelse og potensielt lettere fødselsforløp.

Anonymkode: a4d37...801

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du jo prate med legen om når du skal på vekstkontroll :) Du kan jo ikke kreve noe som helst, det er en medisinsk vurdering, men du kan jo komme med ønsker :)

Igangsetting gir jo som regel enn mye tøffere fødselsopplevelse enn om fødselen starter av seg selv. 

Er det første? Det er ganske vanlig og stort sett veldig uproblematisk å revne også med liten baby, så akkurat det ville jeg ikke tenkt på :)

Husk også at vekstestimater stemmer ikke alltid  :)

Anonymkode: 971f6...796

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare ikke press liggende på ryggen, så bruker man som oftest ikke å revne

Anonymkode: 66631...261

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare ikke press liggende på ryggen, så bruker man som oftest ikke å revne

Haha, jo? Revner bare der tyngdepunktet er, ikke like kraftig bak i mellomkjøttet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bare sier at det er ikke alltid den vekstkontrollen når det gjelder vekt stemmer. Ihvertfall veide barnet mitt mindre da det ble født enn hva det ble anslått på vekstkontrollen noen uker før.

Anonymkode: fe360...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare sier at det er ikke alltid den vekstkontrollen når det gjelder vekt stemmer. Ihvertfall veide barnet mitt mindre da det ble født enn hva det ble anslått på vekstkontrollen noen uker før.

Anonymkode: fe360...387

Stemmer. Vektkontroll har et generelt avvik på 15 til 20 prosent. Store barn er derfor målt til 15 til 20 prosent mer enn de veier. 

Anonymkode: 2b34a...7f7

Skrevet

Barnet mitt skulle vist være 4,3 kg ved termin. Etter mange estimeringer. Alle viste det samme. Ut kom en deilig liten baby på 3,3 kg. Estimeringer for normalt store barn er fryktelig usikre.

AnonymBruker
Skrevet

Nei du kan ikke kreve noe. Du kan ytre din bekymring og be om igangsettelse - men du kan ikke kreve. 

Og du kommer til å revne. 85% av alle førstegangsfødende gjør det. Det er som regel helt uproblematisk :) 

Anonymkode: 23bc9...5b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir mitt andre barn. Første baby veide 4350 gram og jeg revnet til grad 3B 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette blir mitt andre barn. Første baby veide 4350 gram og jeg revnet til grad 3B 

Ts.

Jeg tenker at da har du en reel bekymring og du tar det opp med legen. Det er slett ikke sikkert du vil revne denne gang selv om du gjorde det sist, selv med stor baby. Jeg fødte baby på 4,2 kg uten å revne, kun sydd noen pyntesting, med andre babyen. 

Selv om du ikke får igangsettelse så prøv å ta det med ro, de færreste fødsler er like. Men prat med legen og del din bekymring. 

Anonymkode: 3261f...fe9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemmer. Vektkontroll har et generelt avvik på 15 til 20 prosent. Store barn er derfor målt til 15 til 20 prosent mer enn de veier. 

Anonymkode: 2b34a...7f7

Mitt barn veide 1 kg mer enn estimert. Estimert til 3,2 kg, kom ut en plugg på 4,3 kg.

Anonymkode: 39e73...a8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker at da har du en reel bekymring og du tar det opp med legen. Det er slett ikke sikkert du vil revne denne gang selv om du gjorde det sist, selv med stor baby. Jeg fødte baby på 4,2 kg uten å revne, kun sydd noen pyntesting, med andre babyen. 

Selv om du ikke får igangsettelse så prøv å ta det med ro, de færreste fødsler er like. Men prat med legen og del din bekymring. 

Anonymkode: 3261f...fe9

Nei selvfølgelig er det ikke sikkert jeg revner på nytt. Men jeg tør ikke å ta den risikoen hvis det er mulig å forhindre det. Det gjør meg også veldig bekymret dette med at baby kan sette set fast og at det kan skje noe. Jeg er så redd for at babyen skal dø. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Haha, jo? Revner bare der tyngdepunktet er, ikke like kraftig bak i mellomkjøttet

Nei faktisk mye mindre risiko for revning ved å føde stående, på huk etc. enn liggende på rygg. liggende på rygg må du PRESSE babyen ut selv, står du på huk eller lignende bruker du tyngdekraften og babyen hjelper seg selv ut

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 3 ganger på vekstkontroll, og siste timen sa de til meg at babyen ligger på 3800 og trenger ikke flere kontrolltimer. 
Gikk 10 dager  over termin og fødte 4600 kg baby.

Anonymkode: d3918...2ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei du kan ikke kreve noe. Du kan ytre din bekymring og be om igangsettelse - men du kan ikke kreve. 

Og du kommer til å revne. 85% av alle førstegangsfødende gjør det. Det er som regel helt uproblematisk :) 

Anonymkode: 23bc9...5b9

Enig i dette. Man revner og det går som oftest helt bra. 

Anonymkode: b6130...ff4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i dette. Man revner og det går som oftest helt bra. 

Anonymkode: b6130...ff4

Nei, det trenger man ikke gjøre om man er godt nok forberedt inn i fødsel og helsepersonellet gjør jobben sin godt nok! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei faktisk mye mindre risiko for revning ved å føde stående, på huk etc. enn liggende på rygg. liggende på rygg må du PRESSE babyen ut selv, står du på huk eller lignende bruker du tyngdekraften og babyen hjelper seg selv ut

Vel, forutsetter at jordmor får tilgang til å støtte hodet på vei ut. Disse teknikkene har mye å si for revning. 

Anonymkode: 0dbeb...b71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, det trenger man ikke gjøre om man er godt nok forberedt inn i fødsel og helsepersonellet gjør jobben sin godt nok! 

Revning er veldig vanlig, spesielt blant førstegangsfødende. Det skjer selv om man er jordmor selv og helsepersonell gjør sitt beste. Store rifter er heldigvis mindre vanlig i dag i Norge, men heller ikke alle disse kan alltid avverges. 

Anonymkode: 0dbeb...b71

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...