AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Kort oppsummert og uten for mange detaljer slik at vi blir kjent igjen: Jenta er estimert til å bli godt over 1.90 høy. Skal høyden bremses, må det gjøres raskt. Sykehuset gjør nesten ikke dette lenger, men sier de vil gjøre unntak i dette tilfellet. Jenta er innforstått med hva behandlingen medfører, og har et brennende ønske om å gjennomføre. Far er i tvil, men ønsker at jenta skal få gjennomføre. Han mener hun vil slite med selvtillit og føle seg som en outsider gjennom livet. Jeg ønsker at hun ikke skal gjøre dette. Er redd for konsekvenser av hormonbehandling, ønsker at hun skal bygge selvtillit i egen kropp og være stolt over å være litt annerledes. Mange jenter er høye og flotte i dag. Ønsker tanker, innspill og gjerne erfaringer fra dere som er høye selv, evt har gjennomgått bremsende behandling og kan si litt om hva det gjorde med dere! Anonymkode: 28973...210
Populært innlegg Ulven Skrevet 25. juni 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 25. juni 2021 Hvis jenta selv ønsker å bremse utviklingen, og har fått god informasjon fra legene om hva dette medfører, synes jeg hun skal få bestemme det selv. Det er hennes kropp og hennes kropp som kan få plager av høyden. Broren min er 2 meter, og han har fått masse fysiske problemer pga høyden sin. Hadde han kunne vært en normalt høy mann, hadde han nok foretrukket det fremfor de kroppslige plagene han har fått fra å være så høy. 52
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Kommer an på alder i dag og i hvilken grad jenta evner å reflektere rundt eventuelle bivirkninger - som jeg ikke kan noe om. Jeg hadde hjulpet min datter å bli lavere enn 190 dersom det var en mulighet. 190 for damer kan bli problematisk med tanke på klær og alt. Anonymkode: 898f6...311 29
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 25. juni 2021 Jeg hadde uten tvil gjort det! Å være jente på over 190 kan overhode ikke være enkelt. Blir hun 170-180 vil hun fortsatt være lang. Anonymkode: 01ec5...814 54
Somnium Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Jeg ville latt datteren min få behandlingen. 20
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Jeg er 180 cm høy, og om jeg visste på forhånd at jeg ville bli 190 cm hadde jeg prøvd å forhindre det. Jeg skjønner at du ikke kan sette deg inn i følelsene rundt høyde, så jeg skal prøve å gjøre det veldig kort. Jenter "skal" være mindre, svakere, tynnere og lavere enn guttene, iallefall slik samfunnet stiller de to kjønnene mot hverandre. Å være høyere enn de aller, aller fleste andre mennesker i løpet av livet er å føle seg presset ut av "bobla" til resten av verden. Nesten som å være deformert, uten at jeg sammenligner med alvorlige handicap. Om hun ønsker det, så må hun få lov til det. Jeg har allerede flere problemer jeg VET hun vil støte på, bl.a: - Klær er korte og vanskelig å bestille fra utlandet - Dører! Det er et helvete på gamle feriehytter o.l hvor dørene er små - Høyde med venner. Man føler seg ikke særlig kul om man står ett hode høyere enn andre, og de må konsentrere seg for å klare å se opp til deg - Senger er ofte korte, så beina passer ikke inn - Lite plass for beina på buss og i bil - Ryggvondt! Jeg våkner noen ganger med vondt i rygg/hofte, trolig på grunn av høyden La hun bestemme selv! Ikke påtving dine ønsker og verdier på hennes kropp, selv om jeg forstår at du gjør det i beste evne. Jeg har forøvrig ingen informasjon om hormonbehandling, her føler jeg sterkt at du må snakke med legen. Hvorfor spørre om medisinsk hjelp på et anonymt forum? 😅 Anonymkode: 83e8c...54f 41
GammelKaktus Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 Tenker at jenta må få velge dette selv, jeg har flere høye venninner og de har slitt mye med være så høye som de er, over 185. Så jeg tenker at hvis hun vil og legene sier det er greit så kjører dere på. 13
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er 180 cm høy, og om jeg visste på forhånd at jeg ville bli 190 cm hadde jeg prøvd å forhindre det. Jeg skjønner at du ikke kan sette deg inn i følelsene rundt høyde, så jeg skal prøve å gjøre det veldig kort. Jenter "skal" være mindre, svakere, tynnere og lavere enn guttene, iallefall slik samfunnet stiller de to kjønnene mot hverandre. Å være høyere enn de aller, aller fleste andre mennesker i løpet av livet er å føle seg presset ut av "bobla" til resten av verden. Nesten som å være deformert, uten at jeg sammenligner med alvorlige handicap. Om hun ønsker det, så må hun få lov til det. Jeg har allerede flere problemer jeg VET hun vil støte på, bl.a: - Klær er korte og vanskelig å bestille fra utlandet - Dører! Det er et helvete på gamle feriehytter o.l hvor dørene er små - Høyde med venner. Man føler seg ikke særlig kul om man står ett hode høyere enn andre, og de må konsentrere seg for å klare å se opp til deg - Senger er ofte korte, så beina passer ikke inn - Lite plass for beina på buss og i bil - Ryggvondt! Jeg våkner noen ganger med vondt i rygg/hofte, trolig på grunn av høyden La hun bestemme selv! Ikke påtving dine ønsker og verdier på hennes kropp, selv om jeg forstår at du gjør det i beste evne. Jeg har forøvrig ingen informasjon om hormonbehandling, her føler jeg sterkt at du må snakke med legen. Hvorfor spørre om medisinsk hjelp på et anonymt forum? 😅 Anonymkode: 83e8c...54f *beste mening Anonymkode: 83e8c...54f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 Ulven skrev (2 minutter siden): Hvis jenta selv ønsker å bremse utviklingen, og har fått god informasjon fra legene om hva dette medfører, synes jeg hun skal få bestemme det selv. Det er hennes kropp og hennes kropp som kan få plager av høyden. Broren min er 2 meter, og han har fått masse fysiske problemer pga høyden sin. Hadde han kunne vært en normalt høy mann, hadde han nok foretrukket det fremfor de kroppslige plagene han har fått fra å være så høy. Signerer denne. En eks var nesten to meter, og hadde fysiske plager av høyden. Legen sa så høye mennesker er svært utsatt for ryggplager pga den ekstremt lange ryggen, og så var det en tilstand jeg ikke husker hva heter med ene lungen som rammet høye mennesker. Det handler ikke bare om utseende. Og jeg synes det bør være opp til jenta å avgjøre, det er hun som må leve med kroppen, ikke du. Du bygger ikke et godt kroppsbilde hos henne ved å nekte henne noe hun selv ønsker så sterkt, tvert i mot forsterker det hennes eget negative syn på kroppen sin, den blir til kroppen hun absolutt ville unngå å få, men ble tvunget til å få. Anonymkode: 3707d...e97 21
vret Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 Hei! jeg fikk hormonbehandling for å stoppe veksten som var estimert til 194 +/-. Har 3 fettere på 2m så det hadde nok blitt +... Jeg er i dag 186cm og bærer høyden min godt (om jeg får si det selv😉) Jeg husker ikke helt alder på når jeg begynte på behandlingen, men det var før puberteten og må ha vært tidlig tenårene. Jeg fikk mensen bl.a kort tid etter at jeg hadde startet behandlingen. Dette var siste halvdel av 90-tallet. Personlig tenkte jeg ikke på risiko på den tiden, men vet ikke hva mine foreldre evt vurderte. I ettertid har jeg vært bekymret for fertiliteten min som jeg har hørt har vært diskuterte bivirkninger. Men her sitter jeg høygravid med mitt andre barn, så det har gått fint for meg. Har heller ikke opplevde noen andre bivirkninger (som jeg vet). For meg var det veldig fint å stoppe veksten! 186cm har gått fint, og det er jo høyt nok, men 190+ tror jeg er vanskeligere. Mine foreldre så tidlig at jeg ville bli høy og lot meg bl.a starte på ballett, noe som har gitt meg en god holdning slik at jeg ikke går krumbøyd og gjemmer høyden min ☺️ 24
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 Bli medlem på Facebook-gruppen «høye damer i høye hæler», og still spørsmålet der. Der er det 4600 damer som er medlemmer som alle er over 180. Der kan du lese mange historier som allerede er skrevet også Hvis det er hormonbehandling det er snakk om er det svært mange bivirkninger. Ingen mennesker er like. Selv er jeg 185 og jeg får ingen kommentarer på det i hverdagen. Trives veldig godt som høy, og jeg hadde ikke gitt bort en cm. Hormonbehandlig var aldri et tema her, hadde vel ikke vært så lett heller når jeg allerede fikk mens rundt 11 års alder. Anonymkode: 87761...3ad 12
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 Hva er galt med høye jenter? Anonymkode: 1bb1c...3c0 7
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Karlie Kloss er 188 cm. (Victoria's Angels supermodell). Ja, det er sikkert litt stress å være veldig høy som jente, men bivirkningene av behandlingen er blant annet at hun kanskje aldri kan få barn. Og hva vil hun tenke om at dere syntes hun kom til å bli "for rar", så dere ville endre på henne? Det kan også være at behandlingen gjør at hun stopper på 185, liksom. Fortsatt relativt høyt, men med alle påfølgende bivirkninger av hormonbehandlingen. Endret 25. juni 2021 av Bremnes.Kari La til kanskje
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #14 Skrevet 25. juni 2021 La det være opp til henne. Svigermor er 183 cm og har STORE komplekser for høyden sin. Anonymkode: aed16...5ac 11
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 25. juni 2021 #15 Skrevet 25. juni 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er 180 cm høy, og om jeg visste på forhånd at jeg ville bli 190 cm hadde jeg prøvd å forhindre det. Jeg skjønner at du ikke kan sette deg inn i følelsene rundt høyde, så jeg skal prøve å gjøre det veldig kort. Jenter "skal" være mindre, svakere, tynnere og lavere enn guttene, iallefall slik samfunnet stiller de to kjønnene mot hverandre. Å være høyere enn de aller, aller fleste andre mennesker i løpet av livet er å føle seg presset ut av "bobla" til resten av verden. Nesten som å være deformert, uten at jeg sammenligner med alvorlige handicap. Om hun ønsker det, så må hun få lov til det. Jeg har allerede flere problemer jeg VET hun vil støte på, bl.a: - Klær er korte og vanskelig å bestille fra utlandet - Dører! Det er et helvete på gamle feriehytter o.l hvor dørene er små - Høyde med venner. Man føler seg ikke særlig kul om man står ett hode høyere enn andre, og de må konsentrere seg for å klare å se opp til deg - Senger er ofte korte, så beina passer ikke inn - Lite plass for beina på buss og i bil - Ryggvondt! Jeg våkner noen ganger med vondt i rygg/hofte, trolig på grunn av høyden La hun bestemme selv! Ikke påtving dine ønsker og verdier på hennes kropp, selv om jeg forstår at du gjør det i beste evne. Jeg har forøvrig ingen informasjon om hormonbehandling, her føler jeg sterkt at du må snakke med legen. Hvorfor spørre om medisinsk hjelp på et anonymt forum? 😅 Anonymkode: 83e8c...54f Du har veldig mange meninger om høyde, ja. Kvinner "skal" være lave. Hva med alle menn som er lave? Eller de som er født med reelle handikapp? Jeg gjetter du ikke er så veldig gammel.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #16 Skrevet 25. juni 2021 Tidligere ble det noen ganger gitt behandling med hormoner, men dette har man sluttet med på grunn av usikker effekt, risiko for nedsatt befruktningsevne og mulig økt risiko for kreft. Anonymkode: 87761...3ad 4
Apis Skrevet 25. juni 2021 #17 Skrevet 25. juni 2021 Ulven skrev (11 minutter siden): Hvis jenta selv ønsker å bremse utviklingen, og har fått god informasjon fra legene om hva dette medfører, synes jeg hun skal få bestemme det selv. Det er hennes kropp og hennes kropp som kan få plager av høyden. Broren min er 2 meter, og han har fått masse fysiske problemer pga høyden sin. Hadde han kunne vært en normalt høy mann, hadde han nok foretrukket det fremfor de kroppslige plagene han har fått fra å være så høy. Jeg er 2 meter og ville ikke byttet for all verden, og hva faen er "normal" høyde? 7
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 25. juni 2021 #18 Skrevet 25. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: La det være opp til henne. Svigermor er 183 cm og har STORE komplekser for høyden sin. Anonymkode: aed16...5ac Ok. Naboen min har store komplekser fordi hun har slentrende gange på grunn av poliomyelitt som liten. Finnes tusen ting å ha komplekser for.
Ulven Skrevet 25. juni 2021 #19 Skrevet 25. juni 2021 4 minutter siden, Bremnes.Kari said: Karlie Kloss er 188 cm. (Victoria's Angels supermodell). Ja, det er sikkert litt stress å være veldig høy som jente, men bivirkningene av behandlingen er blant annet at hun kanskje aldri kan få barn. Og hva vil hun tenke om at dere syntes hun kom til å bli "for rar", så dere ville endre på henne? Det kan også være at behandlingen gjør at hun stopper på 185, liksom. Fortsatt relativt høyt, men med alle påfølgende bivirkninger av hormonbehandlingen. Men det er jo jenta selv som ønsker å stoppe veksten. Synes du ikke hun skal få bestemme selv over sin egen kropp? Just now, Apis said: Jeg er 2 meter og ville ikke byttet for all verden, og hva faen er "normal" høyde? Men da har du trolig ikke plager fra høyden din? Broren min måtte omskoleres pga høyden sin allerede i 30 årene. 12
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. juni 2021 #20 Skrevet 25. juni 2021 "Godt over 1,90" er jo vanvittig høyt for en kvinne. En mann på over 1,90 vil bli regnet som svært høy, så å være en så høy kvinne må nesten regnes som et handikap. Ville nok forsøkt å bremse høyden dersom jenta selv var innstilt på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå