AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 En butikksjef stilling har dukket opp i nærheten av meg, som jeg gjerne vil søke på. Men dette gjelder en dyrebutikk og jeg kan ikke mye om dyr. Jeg har en katt og kan det som trengs for å oppdra enn katt, men mer enn det kan jeg ikke. Må jeg kunne mye om dyr for å lede en dyrebutikk, eller det noe jeg lærer etterhvert? Jeg er ellers en meget god butikksjef kandidat, da jeg har gode erfaringer med stillingen fra tidligere jobber. Anonymkode: 23f88...dec
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Virker ikke slik ,jeg kan mye mer om dyr, enn de som jobber i dyrebutikken her jeg bor.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Er du interessert i å lære? Om du er genuint nysgjerrig på ting du ikke kan, så er jo det positivt. Skal sies at dersom butiken er stor, så vil du vel ikke stå i kass uansett? om du bor på bygda, så har jeg sett folk som har fått lederstillinger innenfor områder de ikke har peiling på. Som regel driver sjefer på med greier som ikke har så mye med butikken å gjøre. Men det kommer selvsagt an på butiken, stedet, fagområdet osv Anonymkode: bfc24...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Her er det iallefall ikke noe spesiell kunnskap på dyrebutikken. Eneste er den ene som jobber der er ganske god på fisk og akvarie pga det er egen intresse. Det selger dyr med knøttsmå bur og lite kunnskap om riktig næring. Anonymkode: 23b78...440 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 De i dyrebutikk har ikke mye kunnskap uansett. De gir maten som selges der uavhengig av hvor bra den maten faktisk er for dyret, selger gnagerblanding til de med kanin og har billige og små bur som «er mer enn nok». Anonymkode: 4dd6b...571 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Hvis du vil bygge opp en butikk med et godt rykte, så er det en fordel å kunne noe om produktene en selger. Hvis ikke du som sjef kan, så sørg iallefall for å ha dyktige medarbeidere. Vi som har dyr finner fort ut hvor vi skal handle. Jeg kjøper for i den lokale dyrebutikken, for jeg vet hva jeg skal ha. Men trenger jeg råd om noe velger jeg butikke tilknyttet dyreklinikken. Anonymkode: 5eb62...682 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 Dessverre er vel erfaringen til mange av oss at man IKKE trenger å kunne stort om dyr for å jobbe i dyrebutikk. Det synes jeg er fryktelig trist, når det tross alt er levende individer man har med å gjøre. Det burde vært mye større krav for å jobbe i dyrebutikk. Jeg har selv holdt på i mange år med akvariefisk og regner meg selv som erfaren innenfor det. Veldig mange tror at dette er det enkleste dyret å ha, men det er faktisk helt feil! Akvaristikk og fiskehold er veldig komplekst - spesielt når det kommer til ulike fisketyper, deres behov når det kommer til vannet (vann er ikke vann, fiskene har ulike krav når det gjelder ph og hardhet!) og hvilket fisker de kan gå sammen med. Folk som vil kjøpe akvarium har ofte ikke satt seg spesielt godt inn i behovene til dyret, fordi man tror det bare er å ha vann og fisk i et akvarium og kjøre på. Like ofte går de i dyrebutikken og møter folk som ikke har peiling. Resultatet er ofte regelrett dyremishandling, basert på manglende kunnskap. Enkelte fisketyper som er helt vanlig å se i dyrebutikken - som gullfisk og sølvhai - krever mange hundre liter store akvarier for å trives. Jeg har mange ganger hørt om folk som har kommet hjem med disse og fått beskjed om at det går heeelt fint i 56-literen. Jeg har møtt så mange som har fått en helt upassende kombinasjon av fisk anbefalt i dyrebutikken, som for eksempel fisker som spiser/plager hverandre av natur, fisk med helt ulike krav til vannet - eller at de har kjøpt én hver av fisker som faktisk trenger å være i stim med artsfrender for å trives. Kunne skrevet side opp og side ned om dette, men tror du tar poenget! Du spør om dette er noe du lærer etter hvert. Det vil jeg si at det er, DERSOM du er oppriktig interessert i å lære det - og er opptatt av god dyrevelferd. Husk også å ansette folk som er lidenskapelig opptatt av faget, og kurse dine ansatte. Og hvis du nå få denne jobben - husk på akvariefiskene. De er ikke "det enkle kjæledyret for den som ikke egentlig gidder å ta ansvaret for et dyr". Anonymkode: 518fb...87d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 En ting jeg glemte å si - det er selvsagt mange flinke, dedikert og kunnskapsrike som jobber i dyrebutikk også! Også innenfor akvaristikk. Var ikke meningen å dra alle under en kam. Når man selv er erfaren merker man veldig fort om den man snakker med vet hva de driver med eller ei, og man merker fort hvilke butikker man bør gå til og ikke. Anonymkode: 518fb...87d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): En butikksjef stilling har dukket opp i nærheten av meg, som jeg gjerne vil søke på. Men dette gjelder en dyrebutikk og jeg kan ikke mye om dyr. Jeg har en katt og kan det som trengs for å oppdra enn katt, men mer enn det kan jeg ikke. Må jeg kunne mye om dyr for å lede en dyrebutikk, eller det noe jeg lærer etterhvert? Jeg er ellers en meget god butikksjef kandidat, da jeg har gode erfaringer med stillingen fra tidligere jobber. Anonymkode: 23f88...dec Bør man kunne noe som helst om varene i butikken man selger? JA. (burde være minstekravet). Men det betyr da ikke at du ikke kan lære!!! Anonymkode: 930b3...06e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå