AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Sist jeg var hos gynekolog for celleprøve ble det og tatt innvendig ultralyd. Jeg hadde ikke tatt det før, og var ikke klar over at gynekologen brått kom til å vri redskapet til siden for å se det hun skulle. Det gjorde vondt og jeg ble redd. Jeg har opplevd alvorlige overgrep og voldtekt, og er ekstra sårbar i en slik situasjon. Jeg opplevde det brutalt at ultralyd-redskapet ble vridd så langt til siden inne i skjeden. Er det vanlig? Jeg skal snart på ny GU for å ta ordinær celleprøve hos en annen gynekolog. Er det mulig å be om å slippe ultralyd, eller er ultralyd like viktig som selve celleprøven? Siden jeg ble så redd sist forsøker jeg å forberede meg mentalt denne gangen så det ikke blir så ille. hvordan opplevde dere innvendig ultralyd? Gjør det vanligvis vondt? Anonymkode: fa87b...c9a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Helt vanlig. Jeg synes også det gjør vondt. Ved innvendig ultralyd kan man oppdage ting som man ikke gjør uten for da synes bla eggstokker, livmoren og vevet rundt. Du kan selvfølgelig si at du ikke ønsker UL, det er opp til deg. Anonymkode: 83a40...25c 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Kjente det såvidt, det var også veldig betryggende, velger gynekolog med omhu-lang erfaring og dame. Anonymkode: a0752...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Å kjære deg! Forstår at opplevelsen din var vond! Om det ikke er en spesiell grunn til at de trenger å sjekke eggstokkene og livmor så tenker jeg du fint kan ber om å slippe det. Husk at de aldri kan tvinge deg til noe som helst. Du bestemmer over din kropp! I alle tilfeller skal gynekolog alltid si ifra før de gjør noe. Dessverre er det mange som ikke gjør det. Jeg vil råde deg til å si ifra på forhold, at du synes det er vanskelig med GU og at du vil at de skal si ifra hva de skal gjøre, og spørre om det er greit for deg. Når du får gitt ditt samtykke, og er forberedt er jeg sikker på at hele opplevelsen vil bli helt annerledes for deg. ❤️ Det burde være en selvfølge at de spør alle kvinner før de gjøre noe som helst, men dessverre er det ikke før nå i nyere tid at dette har blitt normen. Ønsker deg masse lykke til! Prøv å bestill en ny time hos en annen gynekolog, så fort som mulig. Slik at frykten ikke får tid til vokse, og at du får en ny positiv opplevelse så fort som mulig. Det vil hjelpe deg i fremtiden. For å svare på det andre spørsmålet ditt, jeg synes ikke det var vondt med UL av eggstokkene. Men jeg har hørt av andre at de har opplevd det ubehagelig. Ikke vær redd for å si ifra, det er din kropp! Anonymkode: 8ec55...4bf 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Å kjære deg! Forstår at opplevelsen din var vond! Om det ikke er en spesiell grunn til at de trenger å sjekke eggstokkene og livmor så tenker jeg du fint kan ber om å slippe det. Husk at de aldri kan tvinge deg til noe som helst. Du bestemmer over din kropp! I alle tilfeller skal gynekolog alltid si ifra før de gjør noe. Dessverre er det mange som ikke gjør det. Jeg vil råde deg til å si ifra på forhold, at du synes det er vanskelig med GU og at du vil at de skal si ifra hva de skal gjøre, og spørre om det er greit for deg. Når du får gitt ditt samtykke, og er forberedt er jeg sikker på at hele opplevelsen vil bli helt annerledes for deg. ❤️ Det burde være en selvfølge at de spør alle kvinner før de gjøre noe som helst, men dessverre er det ikke før nå i nyere tid at dette har blitt normen. Ønsker deg masse lykke til! Prøv å bestill en ny time hos en annen gynekolog, så fort som mulig. Slik at frykten ikke får tid til vokse, og at du får en ny positiv opplevelse så fort som mulig. Det vil hjelpe deg i fremtiden. For å svare på det andre spørsmålet ditt, jeg synes ikke det var vondt med UL av eggstokkene. Men jeg har hørt av andre at de har opplevd det ubehagelig. Ikke vær redd for å si ifra, det er din kropp! Anonymkode: 8ec55...4bf Takk. Jeg sa dessverre ikke ifra til forrige gynekolog om at jeg hadde opplevd overgrep. Har sagt ifra til den jeg skal til neste uke. Håper det gjør en forskjell. Håper på en opplevelse som gjør det litt lettere neste gang 🧡 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kjente det såvidt, det var også veldig betryggende, velger gynekolog med omhu-lang erfaring og dame. Anonymkode: a0752...3fa hvordan går du frem for å finne en gynekolog? Jeg har forsøkt kvinnelig over 50 i håp om at det ville hjelpe, men det fungerte ikke. Hvordan gjorde du det? AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Helt vanlig. Jeg synes også det gjør vondt. Ved innvendig ultralyd kan man oppdage ting som man ikke gjør uten for da synes bla eggstokker, livmoren og vevet rundt. Du kan selvfølgelig si at du ikke ønsker UL, det er opp til deg. Anonymkode: 83a40...25c takk. Godt å lese det er vanlig. Anonymkode: fa87b...c9a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Jeg velger å gå til gynekolog for GU nettopp fordi de tar ultralyd og. Synes det er betryggende. Hvis du sier fra om overgrep er de nok veldig forsiktig og sier fra når de beveger staven inni deg. Anonymkode: 0f165...2aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå