AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Hvis jeg byr på et hus, kan jeg sette overtakelsesdato seks mnd fram i tid slik at jeg rekker å spare nok egenkapital? Har fått finanseringsbevis, men har ikke så mye egenkapital som beviset krever for maks sum. Anonymkode: 3d6d8...688
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Det er vel ganske risikabelt å gi et bindende bud når du ikke er sikker på å ha nok egenkapital til å stå for budet ditt? Bud er bindende, du kan ikke trekke deg uten å komme ut i et økonomisk uføre. Det er mulig å gi et bud med forbehold. I ditt tilfelle kan du gi budet samtidig som du skriver "med forbehold om overtagelse først om seks måneder" (eller en spesifikk dato). Men jeg ville ikke gjort det. Vet ikke hvordan banken reagerer heller, på at du byr uten å kunne bakke det opp med nok egenkapital. Det KAN skje noe som gjør at du plutselig ikke får spart så mye som du tror, og da sitter du i fella. Anonymkode: ac7be...78f 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis jeg byr på et hus, kan jeg sette overtakelsesdato seks mnd fram i tid slik at jeg rekker å spare nok egenkapital? Har fått finanseringsbevis, men har ikke så mye egenkapital som beviset krever for maks sum. Anonymkode: 3d6d8...688 Ehe, nei det er ikke du som kjøper som bestemmer når huset skal betales. Anonymkode: 52c81...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ganske risikabelt å gi et bindende bud når du ikke er sikker på å ha nok egenkapital til å stå for budet ditt? Ja. Jeg har en del i fond jeg kan ta ut hvis jeg må, men vil helst slippe siden rentene er helt syke. Men huset må ikke betales før jeg overtar? Anonymkode: 3d6d8...688
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ehe, nei det er ikke du som kjøper som bestemmer når huset skal betales. Anonymkode: 52c81...2ba Så når skal det betales? Er jo det jeg lurer på. Anonymkode: 3d6d8...688
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Tror du virkelig at selger vil vente 6 mnd med å få pengene sine bare fordi du ikke har råd enda? Da tar selger heller budet fra den som kan ta over tidligere. Anonymkode: e92d9...3ee 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så når skal det betales? Er jo det jeg lurer på. Anonymkode: 3d6d8...688 Ved overtakelse. Du kan godt sette 6 mnd frem i tid, men ingen med vett godtar et slik bud Anonymkode: e92d9...3ee 3
Snipa Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Du må avtale med banken din om dette. Hvis du byr på noe du ikke har egenkapital nok til, så kan det hende banken trekker seg. Da sitter du der med skjegget i ... ingenting, fordi postkassen fikk du ikke kjøpt. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du virkelig at selger vil vente 6 mnd med å få pengene sine bare fordi du ikke har råd enda? Da tar selger heller budet fra den som kan ta over tidligere. Anonymkode: e92d9...3ee Verdt å prøve. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ved overtakelse. Du kan godt sette 6 mnd frem i tid, men ingen med vett godtar et slik bud Anonymkode: e92d9...3ee Nei, mulig, men jeg har nå vært på flere visninger der selger ønsker seks mnd overtakelse, så hvorfor ikke omvendt? Anonymkode: 3d6d8...688 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 Snipa skrev (Akkurat nå): Du må avtale med banken din om dette. Hvis du byr på noe du ikke har egenkapital nok til, så kan det hende banken trekker seg. Da sitter du der med skjegget i ... ingenting, fordi postkassen fikk du ikke kjøpt. Ja. Men jeg har sagt at jeg har en viss egenkapital og så har jeg mindre. Banken har skrevet at jeg kan by opp til xx beløp forutsatt xx egenkapital. Så lenge jeg er innenfor 15% og kan dekke avgiftene, er jeg vel innafor. Anonymkode: 3d6d8...688
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 Snipa skrev (1 minutt siden): Risky business. Selv om jeg har fond jeg kan bruke av om jeg absolutt må? Anonymkode: 3d6d8...688
mamma til gogutta Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 Svaret er at huset må betales før overtakelse (du har ansvar for at pengene er på meglers konto, så bør gjøres 1-2 dager før for å være på den sikre siden). Jeg tror det er ganske vanlig å sette forbehold om en bestemt overtakelsesdato når du byr, men 6 mnd er uvanlig lenge. Så lenge du sparebehovet kun knytter seg til at du ønsker å slippe og ta hull på fondet, og du egentlig har nok penger til EK i fond, mener jeg dette ikke er veldig høy risiko. Tar da forbehold om at fondet ikke er høyrisiko, og at du har tatt høyde for at det kan gå ned 10-15%. Husk også på at det må skattes av evnt avkastning. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #14 Skrevet 26. juni 2021 Overtagelsesdato er en del av budet. Det er opp til selger om de vil godta det. Men husk at hvis de godtar, og du ikke klarer å spare nok, så blir du ansvarlig for deres eventuelle tap. Anonymkode: c1cc6...849
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #15 Skrevet 26. juni 2021 Du risikerer vel å legge inn et bud, som blir avslått når megler sjekker finansiering med banken. Det er risikabelt. Men om du har fondet er jo ikke dette et problem, da er jo egenkapitalen der. Du kan ta forbehold om 6 måneder, men veldig få selgere vil akseptere det med mindre det er veldig mye bedre enn nest best bud, da mellomfinansiering er vanvittig dyrt. Om boligen er verdt ca 3 millioner vil det si at da betaler ca 15 000 i måneden bare for at du vil ta over senere. Det du må betale umiddelbart er vel 10%, om jeg husker rett. Og så resten ved overtagelse. Anonymkode: 5ceb9...08b
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juni 2021 #16 Skrevet 26. juni 2021 Det er banken din du må spørre om dette, slik at du ikke risikerer å få avslag på finansiering p.g.a. manglende egenkapital. Hvorfor sparer du ikke i 6 mnd og så byr på huset du vil ha?
Mr X Skrevet 26. juni 2021 #17 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis jeg byr på et hus, kan jeg sette overtakelsesdato seks mnd fram i tid slik at jeg rekker å spare nok egenkapital? Har fått finanseringsbevis, men har ikke så mye egenkapital som beviset krever for maks sum. Anonymkode: 3d6d8...688 En selger kan selvsagt akseptere overtagelse seks mnd frem i tid, men som oftes vil en selger ønske en hurtigere overtagelse. Da er det bare å finne denne selgeren som er villig å vente til du får spart opp egenkapitalen du trenger.
Mr X Skrevet 26. juni 2021 #18 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du risikerer vel å legge inn et bud, som blir avslått når megler sjekker finansiering med banken. Det er risikabelt. Men om du har fondet er jo ikke dette et problem, da er jo egenkapitalen der. Du kan ta forbehold om 6 måneder, men veldig få selgere vil akseptere det med mindre det er veldig mye bedre enn nest best bud, da mellomfinansiering er vanvittig dyrt. Om boligen er verdt ca 3 millioner vil det si at da betaler ca 15 000 i måneden bare for at du vil ta over senere. Det du må betale umiddelbart er vel 10%, om jeg husker rett. Og så resten ved overtagelse. Anonymkode: 5ceb9...08b Du må ikke betale noe som helst før du overtar en brukt bolig.
Hedda-78 Skrevet 26. juni 2021 #19 Skrevet 26. juni 2021 Men du sier at du har et fond, og at hvis du selger fondet så har du nok egenkapital? Da har du jo nok egenkapital! Men hvis du ikke har lyst til å kjøpe hus nå, så er det jo dumt å by på hus nå. Da venter du til du har lyst til å kjøpe hus. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #20 Skrevet 26. juni 2021 Så du har nok egenkapital, og budet kommer ikke til å bli avvist når megler sjekker finansieringen med banken din? Det er bare det at du ikke vil bruke av det du har i fond, men vil ha tid til å spare opp utenom? Da må du nok finne et hus hvor selger ikke har kjøpt ny bolig enda, da mellomfinansiering er såpass dyrt at det vil lønne seg for selger å godta et lavere bud med raskere overtagelse. De aller fleste kjøper vel før de selger (?) for å ikke risikere å sitte uten bolig. Anonymkode: 4ad2e...3b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå