Gå til innhold

Redd for vaksine

Fremhevede innlegg

Gjest FragileArt
Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Greit nok, men hva skal man si eller gjøre? Vi kan vel nesten ikke stanse Pfizer vaksineringen heller...I praksis er nå både AZ og JJ vraket, og Moderna kommer i langt mindre antall. Andre vaksiner som såkalt skulle "bli godkjent innen noen måneder" lar også vente på seg, så i realiteten har man egentlig bare Pfizer nå. Og stanser den, så er vi ille ute, da kollapser hele den vestlige verden. 

Det er jo ikke nødvendig å stoppe en vaksine fordi kvinner får mer blødninger. Det er vel bedre å bare si man skal melde det inn som bivirkning? Det er ikke sikkert det er skummelt å få mer blødning, men jeg ville gjerne ha visst om det.. så ikke jeg ble redd for andre ting. Vi trenger vel de vaksinene vi får, men vi må fremdeles være åpne om alt. Det er viktig at mennesker våger å melde inn bivirkninger. Det er jo slik de kommer på den lange listen. Ellers er vi enige!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Greit nok, men hva skal man si eller gjøre? Vi kan vel nesten ikke stanse Pfizer vaksineringen heller...I praksis er nå både AZ og JJ vraket, og Moderna kommer i langt mindre antall. Andre vaksiner som såkalt skulle "bli godkjent innen noen måneder" lar også vente på seg, så i realiteten har man egentlig bare Pfizer nå. Og stanser den, så er vi ille ute, da kollapser hele den vestlige verden. 

Man trenger vel ikke å stanse den, men jeg synes det er lite tillitsvekkende at det virker som de nekter for alle de litt rare bivirkningene. Dét gjør at jeg blir skeptisk. Hva mer dekker de over?

• Liker 8
Skrevet
FragileArt skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke nødvendig å stoppe en vaksine fordi kvinner får mer blødninger. Det er vel bedre å bare si man skal melde det inn som bivirkning? Det er ikke sikkert det er skummelt å få mer blødning, men jeg ville gjerne ha visst om det.. så ikke jeg ble redd for andre ting. Vi trenger vel de vaksinene vi får, men vi må fremdeles være åpne om alt. Det er viktig at mennesker våger å melde inn bivirkninger. Det er jo slik de kommer på den lange listen. Ellers er vi enige!

Så vidt jeg leste, så blir det jo nettopp meldt inn som mulig bivirkning i mange land, så det er jo ikke noe nytt under solen egentlig. 

• Liker 3
Skrevet
rosemarin skrev (Akkurat nå):

Man trenger vel ikke å stanse den, men jeg synes det er lite tillitsvekkende at det virker som de nekter for alle de litt rare bivirkningene. Dét gjør at jeg blir skeptisk. Hva mer dekker de over?

Det blir av det jeg leste meldt inn som potensiell bivirkning i mange land. 

Gjest FragileArt
Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Det blir av det jeg leste meldt inn som potensiell bivirkning i mange land. 

Mange land er ikke Norge. Norge er litt flinke til å benekte, syns jeg. 

Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 time siden):

Kommer nok i Norge også hvis det blir mange som rapporterer det:

Marhú Salas fikk unormale mensblødninger. Flere kvinner rapporterer om lignende opplevelser etter koronavaksinering. (aftenposten.no)

Men det er altså i Norge ingen påviselig sammenheng ennå. 

Statens legemiddelverk har fått over 50 bivirkningsmeldinger om menstruasjonsforstyrrelser etter vaksinering. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KyOVR7/flere-opplever-mensforstyrrelser-etter-vaksine-jeg-har-aldri-bloedd-saa-mye

• Liker 3
Skrevet
Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Kommer nok i Norge også hvis det blir mange som rapporterer det:

Marhú Salas fikk unormale mensblødninger. Flere kvinner rapporterer om lignende opplevelser etter koronavaksinering. (aftenposten.no)

Men det er altså i Norge ingen påviselig sammenheng ennå. 

Men hvor mange tror du rapporterer om bivirkninger? De fleste velger nok å se det an noen dager,og når ting normaliserer seg,er det glemt.

De fleste jeg kjenner har reagert med lette bivirkninger av typen smerter i armen og nummenhet i fingre. Men kjenner også et par som fikk tåkesyn og sterk migrene, pluss noen med muskelsmerter og feber.

Påviselig sammenheng krever en viss mengde tilfeller. Ingen av de jeg kjenner har meldt inn sine opplevelser av mulige bivirkninger.

• Liker 4
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (12 minutter siden):

Men hvor mange tror du rapporterer om bivirkninger? De fleste velger nok å se det an noen dager,og når ting normaliserer seg,er det glemt.

De fleste jeg kjenner har reagert med lette bivirkninger av typen smerter i armen og nummenhet i fingre. Men kjenner også et par som fikk tåkesyn og sterk migrene, pluss noen med muskelsmerter og feber.

Påviselig sammenheng krever en viss mengde tilfeller. Ingen av de jeg kjenner har meldt inn sine opplevelser av mulige bivirkninger.

Hvis det ikke rapporteres har det tydeligvis ikke vært plagsomt nok for de det gjelder. Men alt du skriver ovenfor har blitt meldt inn som mulige bivirkninger på globalt nivå. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 2
Skrevet

Hvis det ikke rapporteres har det tydeligvis ikke vært plagsomt nok for de det gjelder. Men alt du skriver ovenfor har blitt meldt inn som mulige bivirkninger på globalt nivå. 

Det er en måte å se det. Det kan også tenkes at siden vaksinen for mange settes i kommunal regi, og ikke hos fastlegen, så vil man være usikker på hvor man skal gi beskjed.

Men som det står i denne artikkelen, kan det være motstand mot å legge noe inn som bivirkning for å unngå skepsis til vaksinen https://www.nrk.no/norge/madsen-om-bivirkninger-i-europa_-_-flere-land-har-problemer-med-apenheten-1.15423812. Denne problemstillingen kan øke, etterhvert som utvalget av opplevde trygge vaksiner minker.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er nå greit, men poenget her var jo at helsemyndighetene bare avviser at det er noen sammenheng til vaksinen med en del av det som er meldt inn. Selv om det ikke er «bevist» enda så er det jo påfallende om veldig mange i mange ulike land opplever det samme, som de ikke finner noen annen grunn til at skulle pppstå sånn uten videre. Uansett om den er farlig eller ikke

Endret av rosemarin
  • Liker 3
Skrevet
Louise88 skrev (På 25.6.2021 den 21.06):

Jeg var inntil nylig innstilt på å ta koronavaksinen men har blitt skremt etter at jeg leser i nyhetene om hjerteproblemer, blodpropp og blødninger. Har lest litt nærmere om vaksinen og lurer på hvilke andre ting kommer til å dukke opp de neste mndene? 

Jeg har risiko for blodpropp og jeg er ekstra redd for at det skal skje noe alvorlig pga jeg har småbarn som er avhengig av meg. Jeg fikk innkalling og nå er jeg plutselig stressa for hva jeg skal gjøre.

Jeg kjenner kun noen få som har hatt påvist korona og disse hadde bare litt feber en dag. Jeg frykter at bivirkninger er underrapportert - ser bare hvordan alt bortforklares med en gang det dukker opp noe i media, feks den alvorlige reaksjonen på AZ som Ble dysset ned kraftig i starten før de visste noe sikkert. Sikkert for å unngå at folk sluttet å ta den vaksinen. 
Tenker og at man ikke vet nok om senvirkninger siden den ikke er forsket lenge nok på («midlertidig godkjent»). Jeg leser at ting kan skje så mye som tretti dager etter vaksinen og tenker da mye kanskje ikke blir satt i sammenheng og rapportert. Har lest at spike proteinet spres og setter seg i alle organer i kroppen, og jeg har autoimmun sykdom og lurer på om jeg dermed får en sterkere negativ reaksjon eller at mitt immunforsvar kanskje overreagerer.

Jeg har spurt leger om tingene jeg lurer på men alle bare dysser ned og uttaler seg skråsikkert selv om de umulig kan være sikre, alle sier det er bedre å ta vaksinen. Men de vet jo ikke dette fordi det er for tidlig. Regner da med at de mener det er best for samfunnet ikke enkeltindividene med ulike risikoer. Er det flere andre som tenker sånn?

Står så mye skremsel om Deltavarianten også, at den er farlig for unge osv. Synes plutselig dette blei et veldig vanskelig valg. Jeg er høyt utdannet og føler meg nå som disse ekstreme konspirasjonsteoretikerne. Jeg klarer å lese diverse info kritisk men jeg leser begge sider av saken med kritiske øyne og jeg er skeptisk og har ærlig talt ikke helt tillit til dette.

Hvorfor denne troen på at ting dysses ned for å nærmest lure folk til å ta vaksinen? Det dysses ikke ned, de er åpne hele veien om hvilke bivirkninger som er meldt inn, men at det må undersøkes nærmere for å sjekke om det faktisk er en sammenheng mellom vaksinen og plagene folk får i ettertid. Og det tar tid og må gjøres grundig, da alle tilfellene må sjekkes opp grundig. I mellomtiden er det helt naturlig at de ikke går ut med info eller uttalelser.
Det ville ikke ha vært mer seriøst om de hadde gått ut i avisen med hver minste mistanke om bivirkninger, blåst det opp og skremt folk, for så å trekke tilbake og beklage når det viste seg at det var andre årsaker til de antatte bivirkningene.

Hvis du er høyt utdannet klarer du sikkert å lese deg såpass opp på seriøse kilder at du tar et valg du føler du kan stå inne for. Men hvis du venter på et 100% trygt alternativ, venter du forgjeves. Det finnes ikke.

Louise88 skrev (På 25.6.2021 den 21.46):

Jeg har sett dette. Og det er da ikke lite at 14% av de innmeldte bivirkningene anses som alvorlige? Det er også tydelig at det er flest kvinner som er utsatt (over 9000 vs rundt 1000 menn). Regner med det er sterk mistanke om sammenheng siden det meldes inn.

Betennelse i hjerteposen etter Pfizer-vaksine oppstår hyppigst hos gutter i tenårene, så det kommer an på hvilken bivirkning man ser på.
Å melde inn bivirkninger av legemidler og vaksiner er noe man gjør enkelt på nett, f.eks. inne på HelseNorge. Det oppfordres både av legemiddelprodusenter (står i pakningsvedlegg) og av leger, så det trenger ikke være spesielt sterk mistanke en gang. Har man tatt en vaksine eller et nytt legemiddel, og får nye/uvanlige plager, melder man ifra heller en gang for mye enn en gang for lite. Og alle henvendelser må tas seriøst, så der ligger også litt av grunnen til at det tar tid før man kan gå offentlig ut og bekrefte nye kjente bivirkninger.

Louise88 skrev (På 25.6.2021 den 22.26):

Men jeg tror ikke på dette med chip og zombie. Du virker å ha en svart hvitt tankegang her. Selv om jeg ikke tror på zombier er jeg ikke betrygget av alle helsepersonell som Sier det er trygt og at fordelene veier opp for risikoen. Men hvilke fordeler Da? Når så få Unge blir alvorlig syke men mange rapporterer alvorlige bivirkninger - da henger det ikke helt sammen i mine ører.

Nå sa hun vel heller ikke at du er i chip&zombie-kategorien, det var bare et eksempel på at antivaxxerne fremdeles i aller største grad får lov til å si hva de vil på Youtube, uansett hvor ekstreme påstander de kommer med. De er altså ikke dysset ned eller tvunget til stillhet.

Louise88 skrev (På 25.6.2021 den 22.31):

Ja jeg føler meg som en konspirasjonsteoretiker og en antivaxxer selv om jeg mener jeg ikke er det. Bare fordi jeg er skeptisk og det blir så drama når noen stiller spm ved dette. Men er det konspirasjonsteoretisk sjargong å anse det som neddyssing når feks Ema benekter noen sammenheng før dette senere motbevises? hvilke andre ting uttaler de seg om uten fakta men basert på frykt for at færre vaksinerer seg?

Hvorfor anser du motbør som drama? Selvfølgelig får du motbør på et diskusjonsforum. Ikke ta det personlig eller legg så mye følelser i det, det er bare en debatt med flere sider og ulike sterke meninger.

Louise88 skrev (På 25.6.2021 den 23.25):

Men er det noen av dere som har gjort research som kan si noe om dette som hevdes at det kan havne spike proteiner i flere organer etter vaksinering? Og hvorfor forårsaker det blødning og blodpropp? Klarer ikke se noen forklaringer noe sted. Hvordan kan de si at alt er greit når de ikke vet hvorfor.

Sier noen at alt er greit? At det ikke er funnet bevis for at spikeproteinene gjør skade på organene i kroppen, betyr jo ikke at forskerne går ut og sier at alt er greit og 100% trygt. Det ville undergravet alt seriøs forskning står for.

Elida88 skrev (På 26.6.2021 den 0.30):

Igjen, så er det ingen referanser til noen som helst forskning som har motbevist det som blir 'debunked' her. Det eneste de viser til er diverse uttalelser om at det ikke finnes noe beviser for at spike proteinet beveger ut i kroppen og gjør skade. 

Hvordan mener du man kan bevise at noe ikke finnes?

Betasuppe skrev (På 26.6.2021 den 1.04):

Problemet er at du og andre svelger det myndigheter sier med hud og hår, og tenker ikke selv.

Det er samme problemet som at du og andre svelger det tilfeldige, høylytte mennesker sier og skriver på nett, bare fordi de bruker retorikk som at man må tenke selv og ikke la seg lure. Som om det å følge den ene saueflokken er å være mindre reflektert enn å følge den andre saueflokken. Vær gjerne uenig med andre, men drit nå i å dra frem den der hersketeknikken om at du vet best fordi du tenker så mye mer selvstendig enn andre. Det gjør du nemlig ikke, da du også baserer meningene dine på noe andre har sagt/skrevet.

MorTil2 skrev (På 26.6.2021 den 8.44):

I 1,5 år nå har media, helsetopper og regjering fortalt oss daglig hvor farlig Covid-19 er. Smittetallene har man fått med seg om man vil eller ikke, for det har vært hovedoppslag både i nasjonale og lokale nyheter. Klart folk blir skremte. 

Så kommer vaksinen, og vi hører nesten ingenting om bivirkninger. Og de vi hører om, undermineres og gjøres til tvilstilfeller. Det såes tvil om opplevelser i etterkant har sammenheng med vaksinene, der man med Covid-19 nærmest slo det fast som en udiskutabel sannhet.

Da tror jeg du har litt selektiv hukommelse, for avisene har da vært fulle av saker om skumle bivirkninger og hvilke vaksiner som ikke lenger er lov. I tillegg har det vært mange saker om skepsisen til at unge mennesker "lures" til å ta de mest utrygge vaksinene ved at de kan velge å ta dem på eget ansvar for å reise på ferie. Og så har vi alle sakene der enkeltpersoner slipper til for å fortelle om hvilke skumle bivirkninger de fikk etter vaksinen. Det er heller ingen myndigheter som stopper TikTok-filmer av folk som i fullt alvor viser at armen blir magnetisk etter vaksinering. Det er ingenting som dysses ned eller prøves å holdes skjult. Sakene og oppmerksomheten er definitivt der, men det er alltids en fare for at man legger mest merke til det man selv fokuserer mest på.

Og igjen: Det er uprofesjonelt og i verste fall farlig å gå ut med offentlige uttalelser før man har en viss oversikt over situasjonen, og derfor må myndighetene faktisk se an og gjøre undersøkelser før de kan uttale seg i media.

FragileArt skrev (22 timer siden):

Velger du bevisst å undervurdere vaksinasjons bivirkninger, mens bivirkninger fra selve sykdommen er MYE mer riktig?? Mye kan sikkert sies om begge to, men mens Norge var nedstengt har du kanskje tatt turen til disse landene og SETT det selv alt det som media har skremt oss med? Sier ikke at det ikke har skjedd, sier bare... VET du med sikkerhet? Jeg kjenner mennesker i flere land. Noen av dem i såkalt " hardt rammede" land. Og de forteller ikke det norske medier sier. Så hvem skal man tro på? De som er der.. eller media som hauser opp? 

Nordmenn er ekstremt naive. Man får se på begge sider, tenker jeg. Legge like mye lit på begge sider, eller ingen av dem. Kan ikke bare velge som det passer seg. 

Nordmenn er ikke nødvendigvis mer naive enn hvem som helst andre. Vi er bare så heldige at vi har tilgang til all informasjon, og kan velge helt selv hva vi tror på og legger vår lit til. Vi er heldige som har den muligheten til å "velge som det passer seg". Hvis ikke kunne vi ikke ha diskutert fritt her inne.
Føler du deg selv naiv, eller er det bare alle andre nordmenn som er naive?

Ingen vet noe som helst med sikkerhet om verken covid-19 eller vaksinene mot covid-19, og det er helt naturlig siden begge deler fremdeles er såpass nytt og ukjent. Så når du spør om andre VET noe, kan du jo like gjerne spørre deg selv om du VET noe mer enn folk flest. Svaret er garantert nei.
Alle kjenner noen som tenker/mener/har opplevd ... (sett inn det som passer), og det er heller ikke noe som er relevant i en debatt. Jeg kjenner folk som har fått covid-19 og knapt blitt syk og folk som har dødd i forholdsvis ung alder av covid-19. Jeg kjenner mange som har tatt vaksine, og én fikk en alvorlig bivirkning (og overlevde) mens de andre fikk vondt i armen og ble litt trøtt samme dagen. Ingen av disse tilfellene beviser noe som helst, like lite som at disse enkeltpersonene du kjenner i verden og deres uttalelser beviser noe som helst. Anektdotiske bevis kalles det, og det er også de bevisene som er lettest å tukle med, bevisst eller ubevisst.

FragileArt skrev (3 timer siden):

Jeg syns faktisk det er  skummelt at menstruasjon er det som blir påvirket. Handler det om noe som helst med reproduksjonsorganene våre er det ganske stort! 

Det er også påvist tilfeller der kvinner får hormonkrøll og menstruasjonsforstyrrelser etter covid-19.
Menstruasjonsforstyrrelser oppstår også veldig hyppig av undervekt, overvekt, stress, hormonprevensjon, hard trening osv. For noen er syklusen så hårfin at det skal lite til før den kommer ut av balanse. Både en vaksine og en infeksjon (f.eks. covid-19) kan være stress nok for kroppen til at syklusen kommer ut av balanse. Det trenger faktisk ikke være verre enn det.
Hvis du er bekymret for reproduksjonsorganene og hormonbalansen til kvinner, er ikke vaksinene det rette stedet å starte. Det er nok av andre årsaker og risikofaktorer å se på først.

FragileArt skrev (1 time siden):

Det er jo det jeg mener. At man må være åpen for kanskje ja eller kanskje nei. 

Ikke " det er ikke bevist, så det skjer ikke". 

Kan du vise til at noen seriøse forskere har skrevet eller sagt at "det er ikke bevist, så det skjer ikke"?
Forskere er veldig åpne på at det ikke er mulig å bevise at noe ikke finnes eller ikke skjer. Selv etter flere forsøk på å finne noe eller få noe til å skje, er det ikke mulig å fastslå at det ikke finnes eller ikke kan skje. Det blir bare en foreløpig teori om at det mest sannsynlig ikke finnes eller ikke kan skje, ut i fra den kunnskapen man har per nå. Dette kan selvsagt endre seg, og da går de ut med ny teori og forskningsrapport for å endre eller motstride tidligere teorier/rapporter.

• Liker 8
Gjest FragileArt
Skrevet
Ardwinna skrev (18 minutter siden):

Hvorfor denne troen på at ting dysses ned for å nærmest lure folk til å ta vaksinen? Det dysses ikke ned, de er åpne hele veien om hvilke bivirkninger som er meldt inn, men at det må undersøkes nærmere for å sjekke om det faktisk er en sammenheng mellom vaksinen og plagene folk får i ettertid. Og det tar tid og må gjøres grundig, da alle tilfellene må sjekkes opp grundig. I mellomtiden er det helt naturlig at de ikke går ut med info eller uttalelser.
Det ville ikke ha vært mer seriøst om de hadde gått ut i avisen med hver minste mistanke om bivirkninger, blåst det opp og skremt folk, for så å trekke tilbake og beklage når det viste seg at det var andre årsaker til de antatte bivirkningene.

Hvis du er høyt utdannet klarer du sikkert å lese deg såpass opp på seriøse kilder at du tar et valg du føler du kan stå inne for. Men hvis du venter på et 100% trygt alternativ, venter du forgjeves. Det finnes ikke.

Betennelse i hjerteposen etter Pfizer-vaksine oppstår hyppigst hos gutter i tenårene, så det kommer an på hvilken bivirkning man ser på.
Å melde inn bivirkninger av legemidler og vaksiner er noe man gjør enkelt på nett, f.eks. inne på HelseNorge. Det oppfordres både av legemiddelprodusenter (står i pakningsvedlegg) og av leger, så det trenger ikke være spesielt sterk mistanke en gang. Har man tatt en vaksine eller et nytt legemiddel, og får nye/uvanlige plager, melder man ifra heller en gang for mye enn en gang for lite. Og alle henvendelser må tas seriøst, så der ligger også litt av grunnen til at det tar tid før man kan gå offentlig ut og bekrefte nye kjente bivirkninger.

Nå sa hun vel heller ikke at du er i chip&zombie-kategorien, det var bare et eksempel på at antivaxxerne fremdeles i aller største grad får lov til å si hva de vil på Youtube, uansett hvor ekstreme påstander de kommer med. De er altså ikke dysset ned eller tvunget til stillhet.

Hvorfor anser du motbør som drama? Selvfølgelig får du motbør på et diskusjonsforum. Ikke ta det personlig eller legg så mye følelser i det, det er bare en debatt med flere sider og ulike sterke meninger.

Sier noen at alt er greit? At det ikke er funnet bevis for at spikeproteinene gjør skade på organene i kroppen, betyr jo ikke at forskerne går ut og sier at alt er greit og 100% trygt. Det ville undergravet alt seriøs forskning står for.

Hvordan mener du man kan bevise at noe ikke finnes?

Det er samme problemet som at du og andre svelger det tilfeldige, høylytte mennesker sier og skriver på nett, bare fordi de bruker retorikk som at man må tenke selv og ikke la seg lure. Som om det å følge den ene saueflokken er å være mindre reflektert enn å følge den andre saueflokken. Vær gjerne uenig med andre, men drit nå i å dra frem den der hersketeknikken om at du vet best fordi du tenker så mye mer selvstendig enn andre. Det gjør du nemlig ikke, da du også baserer meningene dine på noe andre har sagt/skrevet.

Da tror jeg du har litt selektiv hukommelse, for avisene har da vært fulle av saker om skumle bivirkninger og hvilke vaksiner som ikke lenger er lov. I tillegg har det vært mange saker om skepsisen til at unge mennesker "lures" til å ta de mest utrygge vaksinene ved at de kan velge å ta dem på eget ansvar for å reise på ferie. Og så har vi alle sakene der enkeltpersoner slipper til for å fortelle om hvilke skumle bivirkninger de fikk etter vaksinen. Det er heller ingen myndigheter som stopper TikTok-filmer av folk som i fullt alvor viser at armen blir magnetisk etter vaksinering. Det er ingenting som dysses ned eller prøves å holdes skjult. Sakene og oppmerksomheten er definitivt der, men det er alltids en fare for at man legger mest merke til det man selv fokuserer mest på.

Og igjen: Det er uprofesjonelt og i verste fall farlig å gå ut med offentlige uttalelser før man har en viss oversikt over situasjonen, og derfor må myndighetene faktisk se an og gjøre undersøkelser før de kan uttale seg i media.

Nordmenn er ikke nødvendigvis mer naive enn hvem som helst andre. Vi er bare så heldige at vi har tilgang til all informasjon, og kan velge helt selv hva vi tror på og legger vår lit til. Vi er heldige som har den muligheten til å "velge som det passer seg". Hvis ikke kunne vi ikke ha diskutert fritt her inne.
Føler du deg selv naiv, eller er det bare alle andre nordmenn som er naive?

Ingen vet noe som helst med sikkerhet om verken covid-19 eller vaksinene mot covid-19, og det er helt naturlig siden begge deler fremdeles er såpass nytt og ukjent. Så når du spør om andre VET noe, kan du jo like gjerne spørre deg selv om du VET noe mer enn folk flest. Svaret er garantert nei.
Alle kjenner noen som tenker/mener/har opplevd ... (sett inn det som passer), og det er heller ikke noe som er relevant i en debatt. Jeg kjenner folk som har fått covid-19 og knapt blitt syk og folk som har dødd i forholdsvis ung alder av covid-19. Jeg kjenner mange som har tatt vaksine, og én fikk en alvorlig bivirkning (og overlevde) mens de andre fikk vondt i armen og ble litt trøtt samme dagen. Ingen av disse tilfellene beviser noe som helst, like lite som at disse enkeltpersonene du kjenner i verden og deres uttalelser beviser noe som helst. Anektdotiske bevis kalles det, og det er også de bevisene som er lettest å tukle med, bevisst eller ubevisst.

Det er også påvist tilfeller der kvinner får hormonkrøll og menstruasjonsforstyrrelser etter covid-19.
Menstruasjonsforstyrrelser oppstår også veldig hyppig av undervekt, overvekt, stress, hormonprevensjon, hard trening osv. For noen er syklusen så hårfin at det skal lite til før den kommer ut av balanse. Både en vaksine og en infeksjon (f.eks. covid-19) kan være stress nok for kroppen til at syklusen kommer ut av balanse. Det trenger faktisk ikke være verre enn det.
Hvis du er bekymret for reproduksjonsorganene og hormonbalansen til kvinner, er ikke vaksinene det rette stedet å starte. Det er nok av andre årsaker og risikofaktorer å se på først.

Kan du vise til at noen seriøse forskere har skrevet eller sagt at "det er ikke bevist, så det skjer ikke"?
Forskere er veldig åpne på at det ikke er mulig å bevise at noe ikke finnes eller ikke skjer. Selv etter flere forsøk på å finne noe eller få noe til å skje, er det ikke mulig å fastslå at det ikke finnes eller ikke kan skje. Det blir bare en foreløpig teori om at det mest sannsynlig ikke finnes eller ikke kan skje, ut i fra den kunnskapen man har per nå. Dette kan selvsagt endre seg, og da går de ut med ny teori og forskningsrapport for å endre eller motstride tidligere teorier/rapporter.

Jeg siterte en helsesøster som gav informasjon til en jente som fikk forstyrrelser. Helsesøster sa det ikke var noe bevist, så det hadde ikke med vaksinen å gjøre. Man kan mene det men endre ordlyd. 

Skrevet
MorTil2 skrev (1 time siden):

Det er en måte å se det. Det kan også tenkes at siden vaksinen for mange settes i kommunal regi, og ikke hos fastlegen, så vil man være usikker på hvor man skal gi beskjed.

Men som det står i denne artikkelen, kan det være motstand mot å legge noe inn som bivirkning for å unngå skepsis til vaksinen https://www.nrk.no/norge/madsen-om-bivirkninger-i-europa_-_-flere-land-har-problemer-med-apenheten-1.15423812. Denne problemstillingen kan øke, etterhvert som utvalget av opplevde trygge vaksiner minker.

Men den artikkelen gjelder vel spesifikt AZ vaksinen så vidt jeg kan se. Den har jo blitt skrotet i Norge.

• Liker 1
Skrevet
rosemarin skrev (42 minutter siden):

Det er nå greit, men poenget her var jo at helsemyndighetene bare avviser at det er noen sammenheng til vaksinen med en del av det som er meldt inn. Selv om det ikke er «bevist» enda så er det jo påfallende om veldig mange i mange ulike land opplever det samme, som de ikke finner noen annen grunn til at skulle pppstå sånn uten videre. Uansett om den er farlig eller ikke

Utfordringen er at det er så mange som har tatt en eller to doser etter hvert, at man ikke kan utelukke at disse ville fått blødningsforstyrrelsene uansett, slik at man skaper en korrelasjon mellom vaksinen og effekt (som ikke nødvendigvis er sann).

• Liker 3
Skrevet

Men den artikkelen gjelder vel spesifikt AZ vaksinen så vidt jeg kan se. Den har jo blitt skrotet i Norge.

Ja, det vet jeg. Men det jeg påpeker,er tilbakeholdenheten med å vedkjenne og offentliggjøre bivirkninger. Det er ingen grunn til å tro at den ikke også gjelder andre vaksiner.

Og når Norge er avhengig av denne sikkerhetskomiteen for å klassifisere noe som en bivirkning,så påvirker det oss fordi om norske myndigheter nå har valgt å ikke bruke AZ (som for øvrig er funnet god nok til å sendes til fattigere land).

• Liker 3
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (7 minutter siden):

Ja, det vet jeg. Men det jeg påpeker,er tilbakeholdenheten med å vedkjenne og offentliggjøre bivirkninger. Det er ingen grunn til å tro at den ikke også gjelder andre vaksiner.

Og når Norge er avhengig av denne sikkerhetskomiteen for å klassifisere noe som en bivirkning,så påvirker det oss fordi om norske myndigheter nå har valgt å ikke bruke AZ (som for øvrig er funnet god nok til å sendes til fattigere land).

At det ble varslet relativt tidlig tyder jo på at systemet fungerer, så det er vel egentlig ingen grunn til å tro at det skulle være stor grad av underrapportering for de vaksinene som er i bruk. 

AZ ble sendt til andre land ja, men smittesituasjonen er også en annen i mange andre land, slik at det ikke nødvendigvis er uforsvarlig å bruke AZ sett opp mot smittesituasjonen i det aktuelle landet. Også andre og rikere land bruker fortsatt AZ, f. eks. Storbritannia selv. Det er egentlig bare i Norge og et fåtalls andre land man har kunnet ta seg råd til å skrote AZ fordi man har vært relativt heldige med smittesituasjonen samt har kunnet koste på oss flere Pfizer/Moderna gjennom EU. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 2
Skrevet

Kan anbebfale å lese her

En grundig gjennomgang av de fleste påstandende som er negative mot vaksinen.

Hvis du/dere leser alt dette, OG kildene han legger ved så blir jeg overrasket om dere fortsatt er redde eller skeptiske. 🙂

• Liker 2
Skrevet
Obscura skrev (12 minutter siden):

Kan anbebfale å lese her

En grundig gjennomgang av de fleste påstandende som er negative mot vaksinen.

Hvis du/dere leser alt dette, OG kildene han legger ved så blir jeg overrasket om dere fortsatt er redde eller skeptiske. 🙂

Tjomlid? Blir det ikke anbefalt å ikke lese blogger da? 😂

• Liker 4
Skrevet (endret)

130 000 bekreftet smittede og under 800 døde. Tenker det kan være nyttig med litt hard fakta om letaliteten i Norge. Dette regnestykket gir en dødsrate på 0.0061 %. Dersom man justerer for alder og sykdomsbyrde i forkant av infeksjon blir tallet enda lavere. Sannsynligheten for å dø av Covid19 som ung og normalvektig er i Norge mindre enn sannsynligheten for å vinne i lotto. Forstår du hvorfor man skal forholde seg kritisk til hylekoret, ts? 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 7
  • Opprett ny...