Gå til innhold

Redd for vaksine

Fremhevede innlegg

Skrevet
FragileArt skrev (1 time siden):

Velger du bevisst å undervurdere vaksinasjons bivirkninger, mens bivirkninger fra selve sykdommen er MYE mer riktig?? Mye kan sikkert sies om begge to, men mens Norge var nedstengt har du kanskje tatt turen til disse landene og SETT det selv alt det som media har skremt oss med? Sier ikke at det ikke har skjedd, sier bare... VET du med sikkerhet? Jeg kjenner mennesker i flere land. Noen av dem i såkalt " hardt rammede" land. Og de forteller ikke det norske medier sier. Så hvem skal man tro på? De som er der.. eller media som hauser opp? 

Nordmenn er ekstremt naive. Man får se på begge sider, tenker jeg. Legge like mye lit på begge sider, eller ingen av dem. Kan ikke bare velge som det passer seg. 

Det er jo det som er interessant med denne situasjonen. Det vi leser om kan jo helt fint være sant/ha skjedd. Men vi får ikke det totale store bildet, slik du beskriver at folk som har vært tilstede opplever det ikke på samme måte. I media får vi et bittelite utsnitt, og ikke alle sider av saken. Det gjelder også bivirkninger, nå får vi oppslag og oppmerksomhet mot hvert eneste tilfelle av noe, mens til sammenligning får vi ikke det med andre vaksiner eller medisiner. For eksempel. Og da tolker jo også hjernen vår dette Som farligere. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MorTil2 skrev (9 timer siden):

Jeg forstår deg veldig godt TS. Jeg har selv et par av tilstandene som legemiddelverket fremhever som tilstander som kan gi uheldige effekter etter vaksinen, og føler at denne informasjon er underkommunisert (om den er kommunisert i det hele tatt).

Når eldre mennesker på nærmere 90 år døde på sykehjem av Covid-19, sto Bent Høie på pressekonferanser og beklaget og kondolerte. Skulle tro dødsfall i den aldersgruppen var særtilfeller. 

I 1,5 år nå har media, helsetopper og regjering fortalt oss daglig hvor farlig Covid-19 er. Smittetallene har man fått med seg om man vil eller ikke, for det har vært hovedoppslag både i nasjonale og lokale nyheter. Klart folk blir skremte. 

Så kommer vaksinen, og vi hører nesten ingenting om bivirkninger. Og de vi hører om, undermineres og gjøres til tvilstilfeller. Det såes tvil om opplevelser i etterkant har sammenheng med vaksinene, der man med Covid-19 nærmest slo det fast som en udiskutabel sannhet.

For meg er valget et dilemma. Ja, det kan hende jeg blir veldig dårlig av Covid-19 pga andre sykdommer. Men jeg har levd så normalt som mulig i 1,5 år uten å bli smittet. Jeg har jobbet, gått på trening, truffet venner, brukt kollektiv. Men jeg har tenkt hygiene og avstand. Og jeg har skygget unna store folkemengder. Så hva er da sjansen for at jeg få det nå som over 36% er vaksinert med dose 2, og over 55% med dose 1? Kan jeg velge å tenke at dette etterhvert beskytter meg?

Foreløpig sitter jeg på gjerdet og ser situasjonen an. Jeg har vært syk nesten hele mitt liv. Jeg er ikke villig til å ta en vaksine akkurat nå, og med 100% sikkerhet utsette meg for sjansen for enda mer uhelse. Jeg velger å tro at sjansen for å få Covid-19 er lavere.

Du må ta det valget som er riktig for deg TS. 

Hvilke tilstander er det legemiddelverket sier kan ha uheldig effekt av vaksinen?

• Liker 1
Skrevet
Louise88 skrev (16 minutter siden):

Hvilke tilstander er det legemiddelverket sier kan ha uheldig effekt av vaksinen?

Du finner oppdatert info på https://legemiddelverket.no/. I siste rapport, oppdatert 22.06.2021, står det at spesielt mennesker med diabetes, epilepsi, Addisons sykdom, hjertesvikt, leddgikt, høyt blodtrykk og mennesker som bruker blodfortynnende kan få reaksjoner etterpå. 

• Liker 2
Skrevet
MorTil2 skrev (10 minutter siden):

Du finner oppdatert info på https://legemiddelverket.no/. I siste rapport, oppdatert 22.06.2021, står det at spesielt mennesker med diabetes, epilepsi, Addisons sykdom, hjertesvikt, leddgikt, høyt blodtrykk og mennesker som bruker blodfortynnende kan få reaksjoner etterpå. 

En del av de er jo i risikogrupper og de første Som anbefales å ta vaksinen? Så da må man jo ikke forveksle det å «merke ubehag» etter vaksinering med «farlig» og «ikke ta den»...?

• Liker 2
Skrevet
rosemarin skrev (33 minutter siden):

En del av de er jo i risikogrupper og de første Som anbefales å ta vaksinen? Så da må man jo ikke forveksle det å «merke ubehag» etter vaksinering med «farlig» og «ikke ta den»...?

De som er i risikogruppene er vel til nå stort sett vaksinert? 

Poenget mitt er ikke at man skal si nei til vaksinen pga ubehag etterpå som følge av den tilstanden man har forut, men at man skal informeres om det. Jeg har leddgikt. Ingen har sagt til meg at jeg kan bli dårligere i en periode etter vaksinen. For meg betyr det faktisk at jeg derfor må planlegge hvordan jeg skal takle en evnt forverring i form av nedsatt evne til å fungere og økte smerter. 

Ubehag er så mye. De fleste opplever smerte i armen på stikkstedet. For meg kan ubehag bety at jeg knapt klarer å få på meg klær og komme meg ut på kjøkkenet og lage meg mat.

• Liker 5
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (4 minutter siden):

De som er i risikogruppene er vel til nå stort sett vaksinert? 

Poenget mitt er ikke at man skal si nei til vaksinen pga ubehag etterpå som følge av den tilstanden man har forut, men at man skal informeres om det. Jeg har leddgikt. Ingen har sagt til meg at jeg kan bli dårligere i en periode etter vaksinen. For meg betyr det faktisk at jeg derfor må planlegge hvordan jeg skal takle en evnt forverring i form av nedsatt evne til å fungere og økte smerter. 

Ubehag er så mye. De fleste opplever smerte i armen på stikkstedet. For meg kan ubehag bety at jeg knapt klarer å få på meg klær og komme meg ut på kjøkkenet og lage meg mat.

Enig i det er greit å vite ja. Men opplevde at måten det ble lagt frem på i denne tråden, at en del tilstander er problematiske, at det betydde at man burde takke nei til vaksinen hvos man har disse problematiske tilstandene. Det er jo en tråd om å redd /skeptisk for vaksinen pga farlige langvarige bivirkninger

Endret av rosemarin
  • Liker 3
Skrevet
rosemarin skrev (4 minutter siden):

Enig i det er greit å vite ja. Men opplevde at måten det ble lagt frem på i denne tråden, at en del tilstander er problematiske, at det betydde at man burde takke nei til vaksinen hvos man har disse problematiske tilstandene. Det er jo en tråd om å redd /skeptisk for vaksinen pga farlige langvarige bivirkninger

Ja, jeg ser den. Å ha nedsatt funksjonsnivå og økte smerter i en periode, er ikke nødvendigvis en grunn i seg selv til å si nei til vaksinen. Og poenget mitt var vel mer å synliggjøre misforholdet mellom informasjonen som gies om viruset, kontra informasjonen som gies om vaksinen.

For de fleste er vaksinen helt trygg å ta. For meg personlig, blir det allikevel et spørmål om fordelene veier opp for de mulige ulempene. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Louise88 skrev (19 timer siden):

Takk for svar! Ja det er magefølelsen min som gjør meg usikker nå også. Hva er grunnen til at du avventet pga autoimmun sykdom? Dette er årsak til at jeg er bekymret for disse spike proteinene som tydeligvis setter seg ulike steder i kroppen. Tenker feks de som får hjertebetennelse, eller hjerneslag, det må da være pga kroppen sine antistoffer angriper spike på hjertet eller hjernen? Jeg har autoimmun sykdom og vi som har det, kan vi vente at kroppen vår er enda mer aggressive i angrepet mot disse fremmedstoffene? De vet jo ikke dette nå tydeligvis.

Jeg blir svært fort veldig syk selv ved lette luftveisinfeksjoner. Får jeg snue og slimproduksjon, blir jeg fort sengeliggende med utmattelse-og kraftig sykdomsfølelse.  Jeg går også på en ‘hestekur’ mot virusmedisin nå pga mye tyder på at kroppen angriper seg selv ved lette virusinfeksjoner. Feks et lite forkjølelses munnsår (herpes). Da kan jeg bli totalt sengeliggende av utmattelse. Derfor må jeg ta store doser medisin forebyggende.

De har fortsatt ikke funnet svar på hva det skyldes, men sier alt tyder på at det er en autoimmun reaksjon i kroppen. Jeg har feks antistoffer mot kyssesyke og en teori er at reaksjonene i dag kan skyldes virusinfeksjon fra tidligere.

Jeg har også tatt influensavaksiner i mange år nå. Noen år ble jeg veldig dårlig av den også. Så har tenkt med meg selv at tilstanden min i dag kan skyldes influensavaksine🙈 Men dette har aldri blitt sagt høyt av fagfolk. Kun mine egne spekulasjoner😶

Det er riktig som du sier, at de som fikk blodpropp av AZ vaksinen, skyldest en form for autoimmune reaksjon i kroppen. Kroppens immunforsvar overreagerte og førte til propp med lave blodplater. Man kan aldri vite på forhånd hvem som får slike immunreaksjoner. Men har en anlegg for- og er utsatt for autoimmun sykdom fra før, bør en være litt ekstra varsom syns jeg. Legen min støttet meg i disse tankene, men ville ikke gi meg direkte rådgiving for eller mot.

Vet om andre leger som råder pasientene sine til å ta vaksinen, til tross for autoimmun sykdom…

Endret av Jullen
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har flere autoimmune sykdommer og har tatt begge dosene av Pfizer-vaksinen.  Jeg reagerte minimalt og det har gått helt fint til nå. 

• Liker 5
Gjest FragileArt
Skrevet
MorTil2 skrev (15 timer siden):

Det er ikke rart informasjonen om bivirkninger går tregt når en europeisk sikkerhetskomite skal vurdere om innmeldte  bivirkninger er bivirkninger eller ikke. https://www.aftenposten.no/norge/i/6zpPAe/marhu-salas-fikk-unormale-mensbloedninger-flere-kvinner-rapporterer-om

Jeg syns faktisk det er  skummelt at menstruasjon er det som blir påvirket. Handler det om noe som helst med reproduksjonsorganene våre er det ganske stort! 

Gjest FragileArt
Skrevet
FragileArt skrev (1 time siden):

Jeg syns faktisk det er  skummelt at menstruasjon er det som blir påvirket. Handler det om noe som helst med reproduksjonsorganene våre er det ganske stort! 

https://www.google.com/amp/s/www.ung.no/oss/korona/amp/504223.html

Når norske kvinner får slike svar som dette, tenker jeg det er på tide å tenke litt.. leste også et annet sted ( tv2?) At de mente blødningsforstyrrelse var tilfeldig og ikke hadde sammenheng med vaksinen fordi det var så vanlig... Hallo?? Hvis jeg er helt regelmessig og ikke får særlig blødninger i 10 år... Skulle det være tilfeldig at dette skjer etter en vaksine?? 

Altså noe et galt med informasjonen her til lands. Ja, vaksiner ER bra, jeg har tatt mange av dem, ( eller alle, heter det vel, som tidligere har vært) men det MÅ være mer transparent og åpent.. 

Skrevet
FragileArt skrev (17 minutter siden):

Når norske kvinner får slike svar som dette, tenker jeg det er på tide å tenke litt.. leste også et annet sted ( tv2?) At de mente blødningsforstyrrelse var tilfeldig og ikke hadde sammenheng med vaksinen fordi det var så vanlig... Hallo?? Hvis jeg er helt regelmessig og ikke får særlig blødninger i 10 år... Skulle det være tilfeldig at dette skjer etter en vaksine?? 

Altså noe et galt med informasjonen her til lands. Ja, vaksiner ER bra, jeg har tatt mange av dem, ( eller alle, heter det vel, som tidligere har vært) men det MÅ være mer transparent og åpent.. 

det er litt spesielt at de er så steile på at ting er tilfeldig. De er så opptatt av at alt skal være forsket på lenge nok og dokumentert, før de kan si at det er sånn. Skjønner forsåvidt det, men når mye tyder på at det ikke er tilfeldig må det da gå an å si at det tyder på ellernoe sånt idet minste.

det er jo litt det samme som med tiltakene, tidlig i pandemien når ALLE skjønte hvor det bar med alle de «forkjøla» folka som kom fra alpene, men nei vi hadde ikke noe bevis enda så kunne ikke være føre var😃

• Liker 3
Skrevet
FragileArt skrev (16 minutter siden):

Man får slike svar fordi det ikke er noen påviselig sammenheng mellom vaksine og blødningsforstyrrelser. Det betyr ikke at det er helt sikkert at det ikke er det, men man har ikke klart å bevise noen sammenheng (ennå). Så burde sider som ung.no kanskje formulere det litt annerledes, men budskapet er jo egentlig det samme. 

For TS sin del, så bør man ta en dypere prat med lege, siden det opplyses om autoimmun sykdom. Man bør ikke gjøre noe for å trigge immunforsvaret uten å snakke med lege. 

• Liker 1
Gjest FragileArt
Skrevet
rosemarin skrev (2 minutter siden):

det er litt spesielt at de er så steile på at ting er tilfeldig. De er så opptatt av at alt skal være forsket på lenge nok og dokumentert, før de kan si at det er sånn. Skjønner forsåvidt det, men når mye tyder på at det ikke er tilfeldig må det da gå an å si at det tyder på ellernoe sånt idet minste.

det er jo litt det samme som med tiltakene, tidlig i pandemien når ALLE skjønte hvor det bar med alle de «forkjøla» folka som kom fra alpene, men nei vi hadde ikke noe bevis enda så kunne ikke være føre var😃

Nemlig 😳 Husker den første tiden veldig godt. Og sånn har det vært mye av! Men så kommer en studie fra ettellerannet sted og de sier " ja, stemmer det, der har vi hørt mye om, er det derfor ja!". 

Gjest FragileArt
Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Man får slike svar fordi det ikke er noen påviselig sammenheng mellom vaksine og blødningsforstyrrelser. Det betyr ikke at det er helt sikkert at det ikke er det, men man har ikke klart å bevise noen sammenheng (ennå). Så burde sider som ung.no kanskje formulere det litt annerledes, men budskapet er jo egentlig det samme. 

For TS sin del, så bør man ta en dypere prat med lege, siden det opplyses om autoimmun sykdom. Man bør ikke gjøre noe for å trigge immunforsvaret uten å snakke med lege. 

Enig altså, men syns litt mer ydmykhet er på sin plass om nye situasjoner og vaksiner. Vi har aldri hatt en slik pandemi i vår levetid iallefall, så de kan faktisk være mer åpne. 

" Det var snodig, vi har ikke fått noen andre henvendelser på det, men syns du skal melde det inn". 

Ikke bare " ta en paracet, dette har ingenting med det å gjøre". Ish. 

Skrevet
FragileArt skrev (8 minutter siden):

Nemlig 😳 Husker den første tiden veldig godt. Og sånn har det vært mye av! Men så kommer en studie fra ettellerannet sted og de sier " ja, stemmer det, der har vi hørt mye om, er det derfor ja!". 

Skjønner jo at man ikke kan basere seg på gjetning og synsing, for det er helt sikkert mange ting som også er tilfeldig. Men noe blir litt for opplagt og da virker det ikke så troverdig og betryggende at de ikke viser åpenhet for at det kan være tilfelle. 
Nå gikk det jo heldigvis ganske raskt før de skjønte det med astra zenica, takket være smarte leger som ikke ga seg. Men var jo de samme kommentarene der. Neida unge friske folk kan sannsynligvis helt tilfeldig få den tilstanden og dø. 🤨🤷🏼‍♀️

• Liker 4
Skrevet
FragileArt skrev (7 minutter siden):

Enig altså, men syns litt mer ydmykhet er på sin plass om nye situasjoner og vaksiner. Vi har aldri hatt en slik pandemi i vår levetid iallefall, så de kan faktisk være mer åpne. 

" Det var snodig, vi har ikke fått noen andre henvendelser på det, men syns du skal melde det inn". 

Ikke bare " ta en paracet, dette har ingenting med det å gjøre". Ish. 

Joda, men inntil videre må man jo svare ut fra det det ikke er noe vitenskapelig belegg for det. Det kan være tilfeldigheter, det kan være en sammenheng. Det vet vi ikke nå, og det er ikke helt sikkert man får vite det heller. 

Gjest FragileArt
Skrevet
Capt. Obvious skrev (6 minutter siden):

Joda, men inntil videre må man jo svare ut fra det det ikke er noe vitenskapelig belegg for det. Det kan være tilfeldigheter, det kan være en sammenheng. Det vet vi ikke nå, og det er ikke helt sikkert man får vite det heller. 

Det er jo det jeg mener. At man må være åpen for kanskje ja eller kanskje nei. 

Ikke " det er ikke bevist, så det skjer ikke". 

Skrevet
FragileArt skrev (1 minutt siden):

Det er jo det jeg mener. At man må være åpen for kanskje ja eller kanskje nei. 

Ikke " det er ikke bevist, så det skjer ikke". 

Greit nok, men hva skal man si eller gjøre? Vi kan vel nesten ikke stanse Pfizer vaksineringen heller...I praksis er nå både AZ og JJ vraket, og Moderna kommer i langt mindre antall. Andre vaksiner som såkalt skulle "bli godkjent innen noen måneder" lar også vente på seg, så i realiteten har man egentlig bare Pfizer nå. Og stanser den, så er vi ille ute, da kollapser hele den vestlige verden. 

• Opprett ny...