Gå til innhold

Redd for vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg var inntil nylig innstilt på å ta koronavaksinen men har blitt skremt etter at jeg leser i nyhetene om hjerteproblemer, blodpropp og blødninger. Har lest litt nærmere om vaksinen og lurer på hvilke andre ting kommer til å dukke opp de neste mndene? 

Jeg har risiko for blodpropp og jeg er ekstra redd for at det skal skje noe alvorlig pga jeg har småbarn som er avhengig av meg. Jeg fikk innkalling og nå er jeg plutselig stressa for hva jeg skal gjøre.

Jeg kjenner kun noen få som har hatt påvist korona og disse hadde bare litt feber en dag. Jeg frykter at bivirkninger er underrapportert - ser bare hvordan alt bortforklares med en gang det dukker opp noe i media, feks den alvorlige reaksjonen på AZ som Ble dysset ned kraftig i starten før de visste noe sikkert. Sikkert for å unngå at folk sluttet å ta den vaksinen. 
Tenker og at man ikke vet nok om senvirkninger siden den ikke er forsket lenge nok på («midlertidig godkjent»). Jeg leser at ting kan skje så mye som tretti dager etter vaksinen og tenker da mye kanskje ikke blir satt i sammenheng og rapportert. Har lest at spike proteinet spres og setter seg i alle organer i kroppen, og jeg har autoimmun sykdom og lurer på om jeg dermed får en sterkere negativ reaksjon eller at mitt immunforsvar kanskje overreagerer.

Jeg har spurt leger om tingene jeg lurer på men alle bare dysser ned og uttaler seg skråsikkert selv om de umulig kan være sikre, alle sier det er bedre å ta vaksinen. Men de vet jo ikke dette fordi det er for tidlig. Regner da med at de mener det er best for samfunnet ikke enkeltindividene med ulike risikoer. Er det flere andre som tenker sånn?

Står så mye skremsel om Deltavarianten også, at den er farlig for unge osv. Synes plutselig dette blei et veldig vanskelig valg. Jeg er høyt utdannet og føler meg nå som disse ekstreme konspirasjonsteoretikerne. Jeg klarer å lese diverse info kritisk men jeg leser begge sider av saken med kritiske øyne og jeg er skeptisk og har ærlig talt ikke helt tillit til dette.

Endret av Louise88
  • Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vente, og ikke vaksinere deg før du føler det er et riktig valg for deg. :) det kommer andre vaksiner på markedet også om ikke så lenge, som er laget på kjente metoder. Det er frivillig og helt opp til deg. 

• Liker 21
Skrevet
Elida88 skrev (1 minutt siden):

Du kan vente, og ikke vaksinere deg før du føler det er et riktig valg for deg. :) det kommer andre vaksiner på markedet også om ikke så lenge, som er laget på kjente metoder. Det er frivillig og helt opp til deg. 

Takk for råd. Hvilke vaksiner basert på kjente metoder kommer snart? Har ikke hørt om det.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Louise88 skrev (11 minutter siden):

Jeg var inntil nylig innstilt på å ta koronavaksinen men har blitt skremt etter at jeg leser i nyhetene om hjerteproblemer, blodpropp og blødninger. Har lest litt nærmere om vaksinen og lurer på hvilke andre ting kommer til å dukke opp de neste mndene? 

Jeg har risiko for blodpropp og jeg er ekstra redd for at det skal skje noe alvorlig pga jeg har småbarn som er avhengig av meg. Jeg fikk innkalling og nå er jeg plutselig stressa for hva jeg skal gjøre.

Jeg kjenner kun noen få som har hatt påvist korona og disse hadde bare litt feber en dag. Jeg frykter at bivirkninger er underrapportert - ser bare hvordan alt bortforklares med en gang det dukker opp noe i media, feks den alvorlige reaksjonen på AZ som Ble dysset ned kraftig i starten før de visste noe sikkert. Sikkert for å unngå at folk sluttet å ta den vaksinen. 
Tenker og at man ikke vet nok om senvirkninger siden den ikke er forsket lenge nok på («midlertidig godkjent»). Jeg leser at ting kan skje så mye som tretti dager etter vaksinen og tenker da mye kanskje ikke blir satt i sammenheng og rapportert. Har lest at spike proteinet spres og setter seg i alle organer i kroppen, og jeg har autoimmun sykdom og lurer på om jeg dermed får en sterkere negativ reaksjon eller at mitt immunforsvar kanskje overreagerer.

Jeg har spurt leger om tingene jeg lurer på men alle bare dysser ned og uttaler seg skråsikkert selv om de umulig kan være sikre, alle sier det er bedre å ta vaksinen. Men de vet jo ikke dette fordi det er for tidlig. Regner da med at de mener det er best for samfunnet ikke enkeltindividene med ulike risikoer. Er det flere andre som tenker sånn?

Står så mye skremsel om Deltavarianten også, at den er farlig for unge osv. Synes plutselig dette blei et veldig vanskelig valg.

Enig med deg at jeg skulle ønske det var lettere å få bedre kvalifiserte svar på den typen spørsmål du har. Svarene er enten, som du erfarer; neddyssing som man evt blir mer skeptisk av, eller det motsatte, opphausing og skremming som bygger på ofte åpenbart feilaktige konklusjoner.

hva er grunnen til at en lege ikke kan gi et godt faglig begrunnet svar på feks dette med at spike proteinet fester seg til organer slik du sier? Er det fordi det er feil?

Endret av rosemarin
  • Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, Louise88 said:

Jeg var inntil nylig innstilt på å ta koronavaksinen men har blitt skremt etter jeg leser i nyhetene om hjerteproblemer, blodpropp og blødninger. Og har les litt nærmere om vaksinen. Hvilke andre ting kommer til å komme frem de neste mndene? 

Tenker og at man ikke vet nok om senvirkninger siden den ikke er forsket lenge nok på («midlertidig godkjent»). Jeg leser at ting kan skje så mye som tretti dager etter vaksinen og tenker da mye kanskje ikke blir satt i sammenheng og rapportert. Har lest at spike proteinet spres og setter seg i alle organer i kroppen, og jeg har autoimmun sykdom og lurer på om jeg dermed får en sterkere negativ reaksjon eller at mit immunforsvar kanskje overreagerer.

Jeg har spurt leger om tingene jeg lurer på men alle bare dysser ned og sier det er ikke noe kjent enten det ene eller det andre og alle sier det er bedre å ta vaksinen. men de vet jo ikke fordi det er for tidlig. Regner da med at de mener det er best for samfunnet ikke enkeltindividene med ulike risikoer. Er det flere andre som tenker sånn?

står mye skremsel om Deltavarianten og at den er farlig for unge osv. vet ikke hva jeg skal tro lenger..

Du kjenner noen få (3-5?) som har hatt Covid19, og siden disse få ikke ble særlig syke trekker du konklusjonen at det ikke er så farlig?

Skal man kunne lage pålitelig statistikk må man ha minst noen tusen tilfeller å se på. Hvis du ser på slik statistikk vil du se at det er et tosifret antall som får langtidsskader. For Pfizer er det rapportert snaut 300 tilfeller av hjerteposebetennelse (eller hva det nå het, orker ikke slå opp nå). Det er satt flere titalls millioner doser.

For Covid19 er det rapportert millioner av dødsfall over hele verden, så vidt jeg vet har selv ikke de som har fått denne sjeldne bivirkningen av Pfizer dødd.

Poenget er at vi kan ikke velge bort alle risikoer. Nå er den indiske mutasjonen løs i Norge og bare drøyt 40 % har fått en eller to doser Pfizer. Jeg vil bli svært overrasket om vi ikke får se flere kraftige utbrudd som i Grimstad og Færder i sommer. Hvis smittesporerne ikke klarer å slå ned fort nok vil vi få ukontrollert smitte i samfunnet. Da har du en enorm fordel om du har fått bare én dose, jeg leste i dag at beskyttelsesgraden er oppjustert til 65%, versus omtrent 0% hvis du ikke har fått vaksine.

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, Louise88 said:

Takk for råd. Hvilke vaksiner basert på kjente metoder kommer snart? Har ikke hørt om det.

Novavax blir antakelig godkjent i Norge, jeg tror den er basert på gammeldagse metoder, altså vektorvaksine som Astra Zenica, Sputnik og Johnson.

• Liker 1
Skrevet
Louise88 skrev (Akkurat nå):

https://www.vg.no/spesial/corona/vaksiner/

Her ser du alle vaksine kandidatene, du kan også lese om hvilken type vaksine de er, om det er ny eller kjent teknologi. 

• Liker 4
Skrevet
Collan skrev (Akkurat nå):

Novavax blir antakelig godkjent i Norge, jeg tror den er basert på gammeldagse metoder, altså vektorvaksine som Astra Zenica, Sputnik og Johnson.

Astrazeneca, sputnik og jansen er IKKE kjent metode, men ny. Vektor- ikke replikerende. 

Novavax er basert på subenhet. 

• Liker 4
Skrevet
Louise88 skrev (19 minutter siden):

Jeg er høyt utdannet og føler meg nå som disse ekstreme konspirasjonsteoretikerne. Jeg klarer å lese diverse info kritisk men jeg leser begge sider av saken med kritiske øyne og jeg er skeptisk og har ærlig talt ikke helt tillit til dette.

Men begge sider av saken er jo ikke ca 50/50 på en vektskål. Opp i mot 100 prosent av de som har solid utdanning innen fagfeltene vaksine er en del av, anbefaler vaksine, mens «youtube-eksperter» advarer. Hvorfor legger du (minst) like mye vekt på synspunktene til «slangeoljeselgerne» og antivaxxerne som du gjør til en nærmest unison konsensus hos fagpersonene? Som «høyt utdannet» bør du jo ha lært å være kildekritisk. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
*luna* skrev (3 minutter siden):

… og i legemiddelverkets rapport understrekes det at:

Det er ikke gitt at det er en årsakssammenheng mellom den mistenkte bivirkningen og vaksinen.
• Denne rapporten inneholder alle de mistenkte bivirkningene uavhengig av mulig årsakssammenheng.

Dvs at det innmeldte like gjerne kan skyldes at melderen spiste et eple, drakk en liter brennevin eller sklei på et bananskall.

Endret av Hedy Lamarr
  • Liker 11
Skrevet
Collan skrev (15 minutter siden):

Du kjenner noen få (3-5?) som har hatt Covid19, og siden disse få ikke ble særlig syke trekker du konklusjonen at det ikke er så farlig?

Skal man kunne lage pålitelig statistikk må man ha minst noen tusen tilfeller å se på. Hvis du ser på slik statistikk vil du se at det er et tosifret antall som får langtidsskader. For Pfizer er det rapportert snaut 300 tilfeller av hjerteposebetennelse (eller hva det nå het, orker ikke slå opp nå). Det er satt flere titalls millioner doser.

For Covid19 er det rapportert millioner av dødsfall over hele verden, så vidt jeg vet har selv ikke de som har fått denne sjeldne bivirkningen av Pfizer dødd.

Poenget er at vi kan ikke velge bort alle risikoer. Nå er den indiske mutasjonen løs i Norge og bare drøyt 40 % har fått en eller to doser Pfizer. Jeg vil bli svært overrasket om vi ikke får se flere kraftige utbrudd som i Grimstad og Færder i sommer. Hvis smittesporerne ikke klarer å slå ned fort nok vil vi få ukontrollert smitte i samfunnet. Da har du en enorm fordel om du har fått bare én dose, jeg leste i dag at beskyttelsesgraden er oppjustert til 65%, versus omtrent 0% hvis du ikke har fått vaksine.

Men hvor er statistikk som viser at mange unge dør og blir alvorlig syke da? Jeg har ikke konkludert men dette er mine faktiske observasjoner. Det var jo skremsel om den britiske varianten også men det har jo ikke gått så ille her etter den kom heller? Det står i noen nyhetsartikler at delta er så farlig og smittet fort men er det noe pålitelig statistikk som viser at det faktisk er farligere?

• Liker 8
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (8 minutter siden):

Men begge sider av saken er jo ikke ca 50/50 på en vektskål. Opp i mot 100 prosent av de som har solid utdanning innen fagfeltene vaksine er en del av, anbefaler vaksine, mens «youtube-eksperter» advarer. Hvorfor legger du (minst) like mye vekt på synspunktene til «slangeoljeselgerne» og antivaxxerne som du gjør til en nærmest unison konsensus hos fagpersonene? Som «høyt utdannet» bør du jo ha lært å være kildekritisk. 

Jeg har ikke sagt at det er 50/50. Jeg er såklart mer kritisk til disse som er i mot vaksinene, men jeg har heller ikke tillit til disse som anbefaler vaksiner uten å vite noe sikkert, de håper på det beste på lang sikt?

• Liker 3
Skrevet

Covid-19 gir høy fare for blodpropp, mRNA-vaksinene som brukes i Norge gjør det ikke.

• Liker 10
Skrevet

I Norge har vi gitt 3,8 millioner vaksinedoser og 1,5 millioner mennesker er fullvaksinerte. Hvor mange av disse har fått alvorlige bivirkninger? Det hjelper å sette ting i perspektiv. Hvor mange kjenner du som har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen? Regner med at du kjenner mange vaksinerte nå. 

Du har 0,16% sjans for å dø i trafikken bare som fotgjenger. Livet er ikke 100% risikofritt. Men se på perspektivet. Ikke google. Ikke klikk deg inn på misinformasjon. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
*luna* skrev (12 minutter siden):

Jeg har sett dette. Og det er da ikke lite at 14% av de innmeldte bivirkningene anses som alvorlige? Det er også tydelig at det er flest kvinner som er utsatt (over 9000 vs rundt 1000 menn). Regner med det er sterk mistanke om sammenheng siden det meldes inn.

Endret av Louise88
  • Liker 8
Skrevet
Louise88 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at det er 50/50. Jeg er såklart mer kritisk til disse som er i mot vaksinene, men jeg har heller ikke tillit til disse som anbefaler vaksiner uten å vite noe sikkert, de håper på det beste på lang sikt?

Enig med deg. Savner bedre svar fra de som anbefaler vaksinen, annet enn «den er trygg». Ja den er sikkert det, men skulle gjerne hatt en ordentlig forklaring, et slags svar på de «faktaene» som motstanderne kommer med. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
36 minutter siden, Elida88 said:

Astra Zeneca og Janssen-vaksinene er begge basert på "kjente" metoder, og gir fare for blodpropp. Gammelt er ikke alltid godt.

Endret av Fakta?
  • Liker 3
Skrevet
Louise88 skrev (Akkurat nå):

Hva mener du om å ikke vite noe sikkert? Man vet jo strengt tatt absolutt ingenting sikkert på lang sikt når det kommer til medisin utviklet i, la oss si, de siste 20 årene. Men vi vet ganske mye, og alt vi vet tilsier at MRNA-vaksinene er like så sikre som mye av annen medisin vi tar. 

Covid-19, derimot, er farlig for x antall mennesker. Det ER bevist.

Og kanskje er ikke Deltavarianten særlig farlig for unge, men at Covid, uansett variant, får spre seg betyr at det stadig skapes nye mutasjoner - og de kan være farlige for oss alle, ung, gammel, risikogruppe, baby. 

• Liker 6
Skrevet
Louise88 skrev (33 minutter siden):

Står så mye skremsel om Deltavarianten også, at den er farlig for unge osv. Synes plutselig dette blei et veldig vanskelig valg. Jeg er høyt utdannet og føler meg nå som disse ekstreme konspirasjonsteoretikerne. Jeg klarer å lese diverse info kritisk men jeg leser begge sider av saken med kritiske øyne og jeg er skeptisk og har ærlig talt ikke helt tillit til dette.

Mine slektninger , to spreke sunne på 48 år ble kjempesyke i noen uker. De var etterhvert tungpusta og delvis sengeliggende, de havnet ikke på sykehus  men vet at den ene iallefall slet med tung pust noen mnd etter frisk. Jeg ville uten tvil valgt vaksinen , spesielt om jeg var i risikogr for  alvorlig sykdom. Jeg er vaksinert med Pfizer og det eneste jeg merket var litt vondt i armen i ca en dag. 

• Liker 5
  • Opprett ny...