Gå til innhold

Har politiet lov til å stoppe meg helt uten grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Natt til i dag så skjedde det noe ganske spessielt.

Klokka var 02.30 inatt, og jeg fikk ikke sove. Jeg bestemte meg for å gå en tur, slik at jeg kanskje ble litt sliten og trøtt når jeg kommer tilbake fra gåturen. Jeg gikk langs gangveien mitt på natta, og en politibil kjørte forbi og stoppa. De kom deretter bort til meg og spurte "Hva gjør du ute midt på natta?" så svarer jeg "jeg bare går meg en tur" så responderte de "gå tur mitt på natta????" 

syntes dette var ukomfortabelt, følte de misstenkligjore meg bare fordi jeg gikk en tur mitt på natta. Deretter spurte de om de kunne ransake meg og sjekke lommene mine og alt, fordi de mente at det var svært misstenkelig at en person går ute mitt på natta.

(ja de sjekka lommene mine og alt, og deretter kjørte avgårde igjen)

har de lov til å gjøre dette? når ble det "kriminelt" eller "misstenksomt" at en person går ute mitt på natta? syntes det er deilig å gå en tur når det er mørkt uansett, stille og rolig. Det var ikke engang i sentrum, var bare i et suburb strøk på utsia byen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

420 i brukernavnet ditt og du lurer på hvorfor politiet stoppa deg? De kjenner deg ikke tilfeldigvis fra før?  

• Liker 6
Skrevet

De trodde vel du hadde handlet knark. 

Skrevet

De har ikke lov men i Norge er det ingen som bryr seg. Bare å nekte så peller de seg som regel bort. De bare kjeder seg og er på jakt på noe å gjøre.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Politiet kan både pågripe og ransake deg dersom de har mistanke om at du har begått et lovbrudd. Reglene om pågripelse og ransaking finner du i straffeprosessloven kap. 14 og 15 De har heller ikke lov til å stoppe og ransake personer uten grunn.

• 1 måned senere...
Skrevet

Skjedd med meg en gang også. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte gå hjem igjen for jeg kunne ikke gå ute midt på natta. Jeg sa det gikk bra å gå tur da men måtte vist gå hjem uansett sa de.

Skrevet
Almando skrev (På 25.6.2021 den 20.34):

420 i brukernavnet ditt og du lurer på hvorfor politiet stoppa deg? De kjenner deg ikke tilfeldigvis fra før?  

Hva betyr 420?

• Liker 1
Skrevet
Strange Doll skrev (10 timer siden):

Hva betyr 420?

420, 4:20 eller 4/20 (uttales «four-twenty») er et kodebegrep innenfor cannabiskulturen for å konsumere marihuana eller hasj, spesielt rundt klokken 16:20 (4:20 pm)

• Liker 2
Skrevet
On 6/25/2021 at 8:37 PM, OlsenHansen said:

De har ikke lov men i Norge er det ingen som bryr seg. Bare å nekte så peller de seg som regel bort. De bare kjeder seg og er på jakt på noe å gjøre.

For noe tull. Politiet kan stoppe folk på bakgrunn av skjellig grunn. Så det fu sier her er bare bullshit.

Nekter du å oppgi personalia og bare går så blir du pent kjørt til stasjonen for spørsmål.

Dette er lov og gjennomføres oftere enn du tror, dersom du ikke har noe å skjule hvorfor nekte?

• Liker 2
Skrevet
NonJuan skrev (25 minutter siden):

420, 4:20 eller 4/20 (uttales «four-twenty») er et kodebegrep innenfor cannabiskulturen for å konsumere marihuana eller hasj, spesielt rundt klokken 16:20 (4:20 pm)

ah, jeg er veldig lite inne i cannabiskulturen :) 

• Liker 1
Skrevet
Merovingian skrev (25 minutter siden):

For noe tull. Politiet kan stoppe folk på bakgrunn av skjellig grunn. Så det fu sier her er bare bullshit.

Nekter du å oppgi personalia og bare går så blir du pent kjørt til stasjonen for spørsmål.

Dette er lov og gjennomføres oftere enn du tror, dersom du ikke har noe å skjule hvorfor nekte?

Skjellig grunn betyr ikke det samme for politiet som det gjør for deg. For dem er det et åpent begrep som kan benyttes når de føler for det. Men truer du med advokat så blir de ofte litt mer opptatt av lovteksten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...