AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 La oss anta at det er 2023 og verden ligger brakk på grunn av korona, krasj i boligmarkedet og miljøkatastrofer. Selv den høye blå frisyren til Marge Simpson ligger brakk på grunn av situasjonen i verden. Men folk må spise selv om det er krise så hva er på din meny hvis alt skulle kollapse og lommeboka er tynn. Hva er ditt beste tips til en næringsrik, enkel og billig middag? Anonymkode: 39ad6...3d6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #2 Skrevet 27. juni 2021 Dersom prisene er like som nå så ville jeg spist ganske likt som jeg gjør. Eksempelvis: -Sei med stekt løk, kokt potet og gulrot. -Laks med ris og brokkoli. -Tomatsuppe/gulrotsuppe av hakkede tomater/gulrøtter, løk, hvitløk, sukker, olivenolje og krydder med et par kokte egg og linser. -Salat av isbergsalat, gulrotstrimler, fullkornspasta, mais, kikerter og tunfisk/laks/egg -Grateng av egg, melk, brokkoli, løk, potet og kylling eller fisk. Anonymkode: 3d596...876
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #3 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dersom prisene er like som nå så ville jeg spist ganske likt som jeg gjør. Eksempelvis: -Sei med stekt løk, kokt potet og gulrot. -Laks med ris og brokkoli. -Tomatsuppe/gulrotsuppe av hakkede tomater/gulrøtter, løk, hvitløk, sukker, olivenolje og krydder med et par kokte egg og linser. -Salat av isbergsalat, gulrotstrimler, fullkornspasta, mais, kikerter og tunfisk/laks/egg -Grateng av egg, melk, brokkoli, løk, potet og kylling eller fisk. Anonymkode: 3d596...876 Du antar at prisene er de samme som i dag i et scenario som skisseres i HI😂😂😂? Anonymkode: 35125...f68 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #4 Skrevet 27. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Du antar at prisene er de samme som i dag i et scenario som skisseres i HI😂😂😂? Anonymkode: 35125...f68 Hvordan i alle dager skal jeg kunne vite hva som er billi gog nærinsrikt i en sånn situasjon..?? Jeg må jo bare ta utgangspunkt i de prisene som finnes nå Anonymkode: 3d596...876 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #5 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan i alle dager skal jeg kunne vite hva som er billi gog nærinsrikt i en sånn situasjon..?? Jeg må jo bare ta utgangspunkt i de prisene som finnes nå Anonymkode: 3d596...876 Herregud😂😂😂😂 Anonymkode: 35125...f68
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #6 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 20.30): La oss anta at det er 2023 og verden ligger brakk på grunn av korona, krasj i boligmarkedet og miljøkatastrofer. Selv den høye blå frisyren til Marge Simpson ligger brakk på grunn av situasjonen i verden. Men folk må spise selv om det er krise så hva er på din meny hvis alt skulle kollapse og lommeboka er tynn. Hva er ditt beste tips til en næringsrik, enkel og billig middag? Anonymkode: 39ad6...3d6 Fullkorns pasta med tomatsaus og quionoaboller Linsegryte med pannebrød Tomat eller ertesuppe og linsepannekaker Byggrynskaker med med poeter,saus og grønnsaker Anonymkode: d655c...c30 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Herregud😂😂😂😂 Anonymkode: 35125...f68 Hva er det du sier "herregud 😂😂😂😂" for? Personen har jo rett! Anonymkode: 70b00...7db 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #8 Skrevet 27. juni 2021 I et slikt scenario vil jeg anta at det er lettest å få tak i kortreist mat, dvs. grønnsaker dyrket i Norge og kjøtt fra sau og gris, noe okse. Så tradisjonsmat fra Norge: får i kål, betasuppe etc. Anonymkode: c9554...14f 1
Lill3My Skrevet 27. juni 2021 #9 Skrevet 27. juni 2021 Potet, sei/torsk, bønner og linser (i tørrvekt), epler (plante frukttrær i hagen aller helst!), Egg fra lokalt gårdsutsalg, hjemmelaga brød, sesongbasert råvarer, Haddr savna Pepsi Max og Evergood kaffe
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #10 Skrevet 27. juni 2021 Vanskelig å si. Skulle det oppstått en krise så er det jo vanskelig å forutse hvilke matvarer det ville blitt manko på. Hadde vi hatt samme tilgjengelighet bare at alt hadde blitt dyrere, ville jeg nok spist omtrent som før. Anonymkode: 647a6...433
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #11 Skrevet 27. juni 2021 Men med det sagt, så hadde jeg en oldefar som hadde sikret seg et matlager i tilfelle dommedag i etterkrigstiden. Han hadde kjøpt et kjempestort lager med tørre erter som skulle vare familien i månedsvis hvis en matmangel skulle oppstå, og hatt det i en bod på loftet i blokken de bodde i. Etterhvert som det hadde stått der, hadde det blant annet kommet mus på loftet og gnaget hull i noen av boksene slik at ertene begynte å trille ut. I tillegg til at når ting ble flyttet på så ble det av og til mistet ned litt erter her og der i forskjellig rot som lå på loftet. Etter en stund døde han, og de som overtok, ryddet ut og fikk kastet alle disse ertene. Men det ryktes om at selv etter 40-50 år som den samme leiligheten har vært i familiens eie, så dukker det opp løse erter hele tiden. Enda både bodene og leiligheten har vært tømt og utvasket 100% mellom forskjellige eiere så dukker det stadig opp en ert her, og en ert der. Leiligheten er ikke lengre i familiens eie nå, og jeg lurer meg på om de som bor der idag, også opplever å finne erter den dag idag. Anonymkode: 647a6...433 7
Gjest Rosendahl Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men med det sagt, så hadde jeg en oldefar som hadde sikret seg et matlager i tilfelle dommedag i etterkrigstiden. Han hadde kjøpt et kjempestort lager med tørre erter som skulle vare familien i månedsvis hvis en matmangel skulle oppstå, og hatt det i en bod på loftet i blokken de bodde i. Etterhvert som det hadde stått der, hadde det blant annet kommet mus på loftet og gnaget hull i noen av boksene slik at ertene begynte å trille ut. I tillegg til at når ting ble flyttet på så ble det av og til mistet ned litt erter her og der i forskjellig rot som lå på loftet. Etter en stund døde han, og de som overtok, ryddet ut og fikk kastet alle disse ertene. Men det ryktes om at selv etter 40-50 år som den samme leiligheten har vært i familiens eie, så dukker det opp løse erter hele tiden. Enda både bodene og leiligheten har vært tømt og utvasket 100% mellom forskjellige eiere så dukker det stadig opp en ert her, og en ert der. Leiligheten er ikke lengre i familiens eie nå, og jeg lurer meg på om de som bor der idag, også opplever å finne erter den dag idag. Anonymkode: 647a6...433 Hahahaha så gøy. Egentlig litt koselig og rørende også 😊
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 Det kommer jo litt an på. Vil det være problemer med infrastrukturen også, slik at vi ikke får importert mat? I såfall tror jeg man bør satse på mat som kan dyrkes i Norge. Gulrot, potet, diverse rotgrønnsaker, løk, salater, brokkoli, blomkål, jordskokk, kål Og dyrket innendørs tomat, agurk og diverse. Og ellers diverse korn. Epler,plommer, bær. Tror nok det ville blitt en del gryter og supper. Grønnsaksuppe, potetsuppe, lapskaus, moser for å nevne noe. Nå har vi jo lært mer om bruksområder enn før i tiden. Så kunne variert med wok, grillede grønnsaker. Brød, grøt og frokostblandinger. Ved tilgang på kjøtt ville det nok vært dyrt. Ville spedd på med billige kjøttstykker i gryter ol. Laget kraft. Ville forsøkt å bruke det som finnes i naturen. Plukket bær og syltet/fryst, fisket, bjørkesevje på våren for å ha noe søtt, sopp. Anonymkode: ac68a...330
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå