AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Var på kontroll hos jordmor i går og hun sa at jeg kunne begynne med å øve på å pumpe melk hver dag fremover. Har termin snart og er første baby. Noen andre som har fått dette anbefalt? Trodde man skulle spare råmelk til babyen ble født? Anonymkode: 39a1b...48f
jaromei Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Jeg fikk ikke dette anbefalt, og har tidligere lest at det er en myte at man trenger å øve på å pumpe, eller pumpe for å starte produksjon. Men angående råmelk, så vil det være råmelk de første dagene uansett om du skulle pumpet på forhånd. Jeg vet ikke den medisinske terminologien, men det er noe med at hormonene endrer seg raskt når du har født, kroppen vet hva den skal gjøre, og produserer først den viktige råmelken til babyen, også går det over til melk etter en liten stund. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Nei, og det ville jeg ikke gjort heller. Så rart råd? Helt i starten er det ikke behov for eller anbefalt å pumpe, om baby sliter med sugetak er det bedre å bare håndmelke ut råmelk i en kopp. Jordmødre på barsel hjelper deg med dette hvis du trenger. Jeg anbefaler å lese på Ammehjelpen sine nettsider for hos og oppdatert informasjon om amming og pumping Anonymkode: 65e74...7b2 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Ja, synes det er veldig rart råd hun ga meg. Prøvde litt men følte at det ble helt feil så heldigvis ikke håndpumpet ut så mye. Ok, så ikke noe fare for at det er for lite råmelk nå når baby blir født? Merker jeg nesten blir litt sint for at hun rådet meg til noe sånt 😐 Anonymkode: 39a1b...48f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #5 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 23.41): Ja, synes det er veldig rart råd hun ga meg. Prøvde litt men følte at det ble helt feil så heldigvis ikke håndpumpet ut så mye. Ok, så ikke noe fare for at det er for lite råmelk nå når baby blir født? Merker jeg nesten blir litt sint for at hun rådet meg til noe sånt 😐 Anonymkode: 39a1b...48f Det går ikke ann å bruke opp melken. Det lages ny. Anonymkode: 7c9f6...546 2
Gjest Albbas Skrevet 27. juni 2021 #6 Skrevet 27. juni 2021 Håndmelke i så fall... Men hvorfor rådet hun til det? Det kan være lurt hvis du vet at du og baby blir separert noen timer, eller hvis du vet at baby trenger å være sikret melk kort tid etter fødsel. Da kan man håndmelke og ha med seg melka i engangssprøyter (må kjøles ned og oppbevares skikkelig). Ved diabetes er det for eksempel enkelte som gjør det. Men hvis det ikke er noe spesielt som tilsier behov for noe annet enn vanlig amming etter fødsel er det helt unødvendig. Jordmor bør jo begrunne rådet sitt...
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 Hun begrunnet det med at det er lurt å øve seg før baby kommer så man har erfaring 🤔 Anonymkode: 39a1b...48f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #8 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun begrunnet det med at det er lurt å øve seg før baby kommer så man har erfaring 🤔 Anonymkode: 39a1b...48f Høres helt merkelig ut. Hva er det å øve på? Du vil ikke ha noe særlig melk ffør noen dager etter fødsel uansett. Kroppen har ikke hormoner til å produsere nok tilat pumping vil ha noe for seg. Anonymkode: 43efd...125
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #9 Skrevet 27. juni 2021 Jeg har ikke fått det rådet. Jeg syns det er vanskelig å håndmelke, så sånn sett kunne det vært et poeng i å lære det. Men det ble aldri noe problem at jeg ikke hadde øvd eller tenkt tanken på å øve på forhånd heller. Jeg hadde aldri bruk for det med nr. en, men litt med nr. to, og det ordnet seg tross mangel på øvelse, altså. Og så tror jeg, som brukeren over er inne på at det er betydelig lettere å øve på etter at babyen har kommet uansett. Det er ikke nødvendigvis mulig å få ut noe særlig før fødsel (jeg lakk råmelk før første fødsel, og så ingen tegn til den i det hele tatt før andre fødsel og tror jeg skulle slitt veldig og stresset hvis jeg skulle øvd på å pumpe/melke da). Anonymkode: 2bf5b...7cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå