AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Det er sagt mye om hvorfor det er så få kvinnelige ledere. Og mye av det er sikkert rett. Men noe mangler. Min hypotese: Høyde. Kvinner er generelt lavere enn menn, og ses derfor på som mindre egnede som lederkandidater. Det samme gjelder lave menn. Ta en titt på toppledere spesielt, både privat og offentlig. Alle er over gjennomsnittet høye. Anonymkode: cce2d...784
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Eller er grunnen at kvinner ikke gidder å være leder Anonymkode: ba15e...0b7 3
AnonymBrukern Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 eller at kvinner velger andre typer utdanning
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Ikke så dum tanke. Det er velkjent at damer blir våte i trusa av høye menn. Det er ikke så usannsynlig at både menn og kvinner ser på høye mennesker som mer kompetente, troverdige og karismatiske. Da er det ikke så rart at det er de høyeste blant oss som blir ledere. Og de høyeste blant oss er som regel menn. Rart det ikke er gjort mer forskning på dette. Vi har en drøss av andre bias som har utviklet verktøy for å overkomme. På tide at det også gjelder våre tanker om hvem som bør bli ledere. Anonymkode: 2f91e...503 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Ja, jeg kan ikke fordra det når lave og små mennesker prøver å styre over meg. Det ser ikke bra ut. Hehe. Anonymkode: 2bf20...c4f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Grunnen er at det er færre kvinner som ønsker disse stillingene. Å være toppleder krever mye! Det er ofte mye ansvar, høy belastning, høy arbeidsmengde, mye overtid og reiser. Forventning om å være tilgjengelig 24/7. Man skal kunne løse all verdens problemer, og man det forventes at man kan spå fremtiden. Så får man skylda hver gang noe uforutsett skjer. Det er gjerne god lønn, men ikke god nok i forhold til hva som kreves. Det man faktisk får ut av det en slags status og «god følelsen» av å ha klart å komme langt. Det er nok langt færre kvinner enn menn som prioriterer dette fremfor til fritid, familie og ro. Anonymkode: 22f3e...329 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 Heh, vet om nok av ledere (menn) som er helt gjennomsnittlig i høyde, noen også lave. Hovedgrunn til at det ikke er flere kvinnelige ledere er nok at det ofte er slik at kvinner prioriterer familieliv fremfor en krevende stilling. En slik jobb tar jo gjerne ekstra tid og krever mye mental tilstedeværelse, hadde selv ikke ønsket det kombinert med familie. Hadde jeg vært barnløs så. Anonymkode: e9a79...878
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Nja. Jeg jobber på Norges største NAV-kontor. Vår enhetsleder kan umulig være over 160. Likevel er hun en knakende dyktig leder som de ansatte og folk i kommunen har stor respekt for. ledere kommer i alle former og fasonger. Noen har autoritet i form av høyde - andre i hvordan de ter seg. Anonymkode: 36dd1...0b6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 Ville ikke hatt en lav leder med pipestemme Anonymkode: a75d5...09a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 Firmaet vårt består av et lederteam på 20 menn og 1 kvinne i en skikkelig mannsdominert bransje. Men vedkommende kvinnelig leder er blant de mest respekterte både nedenfra og ovenfra. Tviler på autoriteten har noe med høyde. Tror bare enkelte mennesker er født med en karisma og autoritet som får andre mennesker til å følge. Til sammenligning er kanskje den minst likte lederen en mann på nærmere 2 meter, han har null respekt. Anonymkode: 11b19...6c0
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nja. Jeg jobber på Norges største NAV-kontor. Vår enhetsleder kan umulig være over 160. Likevel er hun en knakende dyktig leder som de ansatte og folk i kommunen har stor respekt for. ledere kommer i alle former og fasonger. Noen har autoritet i form av høyde - andre i hvordan de ter seg. Anonymkode: 36dd1...0b6 Verna bedrifter teller ikke Anonymkode: 2fbff...ddf 1
Agatha Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sagt mye om hvorfor det er så få kvinnelige ledere. Og mye av det er sikkert rett. Men noe mangler. Min hypotese: Høyde. Kvinner er generelt lavere enn menn, og ses derfor på som mindre egnede som lederkandidater. Det samme gjelder lave menn. Ta en titt på toppledere spesielt, både privat og offentlig. Alle er over gjennomsnittet høye. Anonymkode: cce2d...784 Enn om det hadde vært et såpass enkelt svar på likestillingsproblematikken
Knirke Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 Jeg er kvinne, har normal høyde, og er ikke interessert i lederstilllinger. Sjefene i vår bransje pleier å være korte menn med napoleonskomplekser. Så nei, jeg tror ikke teorien din stemmer.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #14 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grunnen er at det er færre kvinner som ønsker disse stillingene. Å være toppleder krever mye! Det er ofte mye ansvar, høy belastning, høy arbeidsmengde, mye overtid og reiser. Forventning om å være tilgjengelig 24/7. Man skal kunne løse all verdens problemer, og man det forventes at man kan spå fremtiden. Så får man skylda hver gang noe uforutsett skjer. Det er gjerne god lønn, men ikke god nok i forhold til hva som kreves. Det man faktisk får ut av det en slags status og «god følelsen» av å ha klart å komme langt. Det er nok langt færre kvinner enn menn som prioriterer dette fremfor til fritid, familie og ro. Anonymkode: 22f3e...329 Dette. Jeg var leder en periode, men valgte det bort da det krever mer enn det jeg var villig til å bruke på jobben. Har heller en fagstilling med tilsvarende lønn og mindre stress. Hadde også vært villig til å gå ned i lønn for det, jobb er ikke hele livet. Anonymkode: b388a...6ee
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #15 Skrevet 26. juni 2021 10 ville hester hadde ikke fått meg til å ta en lederstilling. Ikke for 2 mill i lønn engang. Heller litt lavere lønn og mer fritid. Hilsen kvinne som er høyere enn både sjefen og flere i styret. Anonymkode: 5bb95...438
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå