AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Jeg går på AAP, eier leilighet med fellesgjeld. Pga høy fellesgjeld ønsker jeg å kjøpe en billigere bolig, men DnB ønsker ikke å hjelpe meg siden jeg går på AAP. Finnes det løsninger? Noen med erfaring om at feks husbanken kan hjelpe med det? Anonymkode: 0e318...8b6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Du kan jo prøve med Husbanken, men de vil sannsynligvis enten avvise deg fordi du har en usikker inntekt, og fordi du allerede eier bolig (startlån er ment primært for førstegangskjøpere). Du bør nok fikse jobb eller uføretrygd før du bytter bolig. Anonymkode: 4c5c1...d7a 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Du har jo ikke fast inntekt, ingen banker satser på det. Anonymkode: fccea...205
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Eneste måten er nok å selge det du nå eier, for å så bo midlertidig hos noen, mens du ser etter ny bolig.... men det kan være skummelt. Havner du på et karens år, eller noe skjer med din AAP slik at du må over på sosial penger, så kan nav kreve at du bruker alle oppsparte midler før du får noe hjelp. Det er en sjanse jeg ikke ville tatt... råder deg til å vente med flytting til økonomien sin stabiliserer seg igjen (enten jobb eller ufør), for risikoen med at du tapet alt er høy 😕 ha is i magen! Anonymkode: 81460...601 1
Million Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Nei, det regnes ikke som fast inntekt å ha AAP, den er tidsbegrenset, så det gir ingen banker lån på. Man kan ikke få lån som spenner seg over en lånetid på 20-30 år på en inntekt som er begrenset til 3 år. Hvis du derimot går over på fast inntekt i form av uføretrygd, kan du få lån til bolig. Avhenger av hvor høy uføretrygd du får, selvsagt, men Husbanken kan muligens hjelpe med lån om du er lavtlønnet. De skriver på sine egne nettsider at de gir lån til "varig vanskeligstilte". Jeg er uføretrygdet selv, men har uføreforsikring, så jeg klarer meg greit. Fikk boliglån i Dnb. Hva slags fremtidsutsikter har du? Ut i jobb igjen, eller uføretrygd? Du må kanskje vente med boligkjøpsplanene til dette er avklart. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Million skrev (2 minutter siden): Nei, det regnes ikke som fast inntekt å ha AAP, den er tidsbegrenset, så det gir ingen banker lån på. Man kan ikke få lån som spenner seg over en lånetid på 20-30 år på en inntekt som er begrenset til 3 år. Hvis du derimot går over på fast inntekt i form av uføretrygd, kan du få lån til bolig. Avhenger av hvor høy uføretrygd du får, selvsagt, men Husbanken kan muligens hjelpe med lån om du er lavtlønnet. De skriver på sine egne nettsider at de gir lån til "varig vanskeligstilte". Jeg er uføretrygdet selv, men har uføreforsikring, så jeg klarer meg greit. Fikk boliglån i Dnb. Hva slags fremtidsutsikter har du? Ut i jobb igjen, eller uføretrygd? Du må kanskje vente med boligkjøpsplanene til dette er avklart. Litt OT - men: hvordsn tror du dette blir når man ønsker kjøpe med partner som er i fast jobb? Jeg havnet plutselig på AAP selv, har som deg forsikringer osv. Så OM jeg blir ufør eller klarer deltid ender jeg med samme inntekt som før. Men det blir kanskje det samme? Partner får lån, men ikke jeg? Anonymkode: 388b8...e82
Million Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt OT - men: hvordsn tror du dette blir når man ønsker kjøpe med partner som er i fast jobb? Jeg havnet plutselig på AAP selv, har som deg forsikringer osv. Så OM jeg blir ufør eller klarer deltid ender jeg med samme inntekt som før. Men det blir kanskje det samme? Partner får lån, men ikke jeg? Anonymkode: 388b8...e82 Hvis dere skal kjøpe for en så stor sum som krever 5 x inntekten deres, kan ikke inntekten til den ene lånetakeren være AAP, nei. Det er jo fremdeles midlertidig inntekt, og det grunnlaget kan de ikke gi lån på. Skal dere kjøpe for en så lav sum at partneren med fast jobb kan klare lånet alene og er innenfor regelverket, så går det selvfølgelig sikkert greit for banken. Får du senere 50% uføretrygd og jobber 50%, vil de se på hva du har av faste inntekter der, om det blir nok tilsammen til å innvilge lånet og dere har minst 15% egenkapital. Endret 25. juni 2021 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Jeg har kjøpt to leiligheter med egenkapital ved salg og aap. Hadde alltid betalt ned i tide og langt forhold med banken, så ville uansett ha forhørt meg litt rundt 🙂 Anonymkode: 8957b...294
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Litt OT - men: hvordsn tror du dette blir når man ønsker kjøpe med partner som er i fast jobb? Jeg havnet plutselig på AAP selv, har som deg forsikringer osv. Så OM jeg blir ufør eller klarer deltid ender jeg med samme inntekt som før. Men det blir kanskje det samme? Partner får lån, men ikke jeg? Anonymkode: 388b8...e82 Du forutsetter at nav utbetaler deg noe uansett og at forløpet fra aap til ufør går på skinner. Det gjør det nødvendigvis ikke. Dette vet bankene, og aap regnes (og er) midlertidig inntekt. Vedtak gjelder ett år om gangen. Det kan fort være at aap stopper, og du står med null i inntekt og må på sosialen. Om du er gift med partneren din, har vedkommende forsørgerplikt og dermed er også sosialen fort utelukket. Den forsikringen hjelper deg ikke noe da. Anonymkode: d0270...8b2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 Det er det kjipe med AAP, spesielt om man må gå årevis på det. Jeg var heldig og fikk lån mens jeg var sykemeldt, bare måneder før aap. Jeg hadde gått til mindre banker, vis at du har betalt lånet ditt i tide hver måned og at du (forhåpentligvis) har lave kostnader hver måned. Men tenk gjennom om du har råd til å flytte også. Megler koster fort 60-100.000, og endrer du til selveier er det dokumentavgift. Dokumentavgiften må du ha satt av penger til, de får du ikke lån for. Anonymkode: b5d51...676
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå