Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, lurte på om noen vil dele litt erfaringer fra å jobbe som barista, gjerne i en cafe som åpner ganske tidlig. Hvordan trivdes du, er det en variert arbeidsdag osv.. og om tidlige åpningstider hadde noen påvirkning på det sosiale livet ditt? 

Vurderer å søke på en baristajobb da jeg synes det virker veldig spennende, har allerede en del erfaring fra kundeservice/salg og trives med det, samt litt cafejobbing fra når jeg gikk på skolen. Men har lest litt forskjellig og jeg blir litt usikker. Og hvordan er lønna? 

Endret av hallabitches
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Disse tingene varierer nok fra plass til plass. Jeg jobbet som barista et sted hvor jeg hadde hyggelige kollegaer, og trivdes deretter. Jeg synes noe av det som var kjekt var å hele tiden kunne bli flinkere. Når kan steamer melken riktig kan man øve på å lage mønster osv. 

Da jeg jobbert som barista var oftest skiftene fra kl 11-18, men jeg har nå en jobb 8-16 jobb, med 2t reisevei, så jeg må stå opp rundt kl 6 og kommer hjem kl 17. Det er klart å starte tidlig gå noe utover det sosiale livet, men det kommer an på hvor ofte du gjør det. Jeg må legge meg kl 22 for å få nok søvn, og kan derfor ikke være med ut så lenge som jeg pleide. Blir også trøtt tidlig i helgene.. MEN det er når jeg starter tidlig hver dag. Jobbet tidligere i bofellesskap og begynte kl 7 enkelte dager. Da var jeg bare litt ekstra trøtt de dagene og hadde et normalt sosialt liv. 

Lønna i severingsbransjen er ikke sykt høy, men de fleste følger tariff som er rundt 170 kr/t. 

Tips: Hold deg unna espresso house. Ikke jobbet der selv, men kjenner en del som har. Ledelsen der er ikke noe bra, noe som får folk til å mistrives. 

Ellers er det vel bare å teste det ut og slutte om du ikke liker det? 

Anonymkode: 4eae5...c57

AnonymBruker
Skrevet

Tariffen på kr 170, kommer Ann på ansiennitet og alder .. Det kan værs,TS, at du har krav på mer. 

Jeg jobber som barista i dag, og stortrives. Jeg jobber fra 0730-1530. Mitt sosiale liv har blitt bedre etter at jeg startet her. Jeg tjener mer enn nok til å betjene boliglån, faste utgifter , sparing og allikevel sitte igjen med 10000 kr som jeg kan bruke på hva jeg vil. 

Anonymkode: 68dc1...baa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...