AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Du ser noen på gata som oppfører seg rart, type kjefter ut en søppeldunk eller noe sånt. Tar du fram telefonen, filmer og deler? Hva tenker du om å gjøre det (diskret, på en slik måte at man ikke kjenner igjen den i videoen)? Anonymkode: e6061...5a4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Kommer an på hva formålet er. Kan det tenkes at det kan brukes som bevis for noe straffbart? I noen tilfeller ok. Er det for å gjøre narr av noen? Ikke ok. Anonymkode: b6b0f...8a8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Nei, herregud, folk som filmer andre sånn er tapere. Anonymkode: be094...868 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Og jeg har jobba i ambulansetjenesten og sett hvordan folk stimler sammen for å filme - jeg spyr av den delingskulturen. Anonymkode: be094...868 9
Silva Pluvialis Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Nei, aldeles ikke, Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
Million Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har gjort. 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 47 minutter siden, Gjenferdet said: Nei, aldeles ikke, men jeg bør bli flinkere til å ringe politiet hvis det er mistanke om at en person er til fare for seg selv eller andre. Jeg var vitne til at en person bare klikket i vinkel fra et sekund til et annet, som om en bombe var gått av, og nærmest drapstruet et menneske i min nærhet. Vedkomne var helt ut av balanse, stod og skrek, skjelte meg ut og kalte meg for "jævla hore". Jeg husker jeg var livredd for å bli slått ned. Å filme var det siste jeg tenkte på, men jeg skulle ønske at jeg hadde tenkt på å ringe ambulanse eller politi. Hun var tydelig ikke i vater, men jeg ble så skremt og sjokkert at jeg ikke tenkte på å ringe noen. Jeg synes det er respektløst å filme mennesker som er i tydelig ubalanse eller har det vondt. Hjelp heller til. Så enig! Vi bør være medmennesker i en sånn situasjon, heller enn å se det som underholdning. Det er respektløst overfor mennesker som tydelig sliter. Grunnen til at jeg plutselig kom på spørsmålet, var at jeg så en som filmet en slik situasjon i går. Egentlig burde jeg kanskje ha sagt noe til vedkommende. Anonymkode: e6061...5a4
Silva Pluvialis Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så enig! Vi bør være medmennesker i en sånn situasjon, heller enn å se det som underholdning. Det er respektløst overfor mennesker som tydelig sliter. Grunnen til at jeg plutselig kom på spørsmålet, var at jeg så en som filmet en slik situasjon i går. Egentlig burde jeg kanskje ha sagt noe til vedkommende. Anonymkode: e6061...5a4 Enig. Veldig respektløst å filme. Jeg skjønner ikke hva "sånne folk" tenker med. Hvorfor ikke heller skaffe hjelp, eller gå videre hvis personen ikke er til fare for seg selv eller andre? Ikke greit å gjøre andres lidelse til underholdning. 2
Hannah80 Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 Nei, absolutt ikke. Det ble delt et videoklipp for noen år siden med en kvinne som utagerte på en buss (Oslo). Hun hylte og skrek rundt seg på bussen, og en idiot filmet det. 100% tydelig at kvinnen var psykisk syk. Så at flere av mine bekjente på Facebook delte det med stor glede. Motbydelig!
Hannah80 Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Enig. Veldig respektløst å filme. Jeg skjønner ikke hva "sånne folk" tenker med. Hvorfor ikke heller skaffe hjelp, eller gå videre hvis personen ikke er til fare for seg selv eller andre? Ikke greit å gjøre andres lidelse til underholdning. Fatter det ikke, jeg heller. Så utrolig stygt gjort.
Silva Pluvialis Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Hannah80 skrev (På 25.6.2021 den 16.46): Nei, absolutt ikke. Det ble delt et videoklipp for noen år siden med en kvinne som utagerte på en buss (Oslo). Hun hylte og skrek rundt seg på bussen, og en idiot filmet det. 100% tydelig at kvinnen var psykisk syk. Så at flere av mine bekjente på Facebook delte det med stor glede. Motbydelig! Hannah80 skrev (På 25.6.2021 den 16.47): Fatter det ikke, jeg heller. Så utrolig stygt gjort. Enig i at det er motbydelig. Jeg finner det også rart at noen kan tenke på filming i en akutt, og potensiell, farlig situasjon. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel
Hannah80 Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 Gjenferdet skrev (2 minutter siden): Enig i at det er motbydelig. Jeg finner det også rart at noen kan tenke på filming i en akutt, og potensiell, farlig situasjon. Den personen jeg nevnte over var sannsynligvis i en psykose. Helt ekstremt uberegnelig. Jeg husker at jeg begynte å le, og det var fryktelig dumt av meg, for det kan være farlig å le av sånne folk - men det var ikke ondsinnet ment. Jeg ble rett og slett så paff at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Hun eksploderte fra et sekund til et annet, helt ut av intet. Alt gikk rolig for seg, og plutselig sa det bare "pang". Jeg ble trigget selv og da kan reaksjoner komme litt "feil ut". Litt sånn sjokktilstand fra min side. Det siste jeg tenkte på var å filme. Jeg var bare opptatt av å gjemme meg slik at jeg ikke skulle bli slått. Jeg tok kontakt med en lærer noen timer senere (det skjedde utenfor skolen, i skoletiden), og hun mente at man burde ha ringt noen, og dum som jeg var så hadde jeg selvfølgelig ikke tenkt på det. Jeg var ung og visste ikke bedre, men å filme hadde aldri falt meg inn. Det kunne nok gått riktig galt også. Skjønner godt at du ble redd🥰 Det er jo sjokkerende for mange når man er vitne til en slik utagerende og avvikende oppførsel. Derfor jeg syns det er så rart at folk prioriterer å dra frem mobilen for å filme denne type hendelser. Ser på Youtube også, at alt mulig dritt blir lagt ut. Av passasjerer på offentlig transport. Feks der en tydelig tvangspreget person blir filmet mens hun gjør sine tvangshandlinger. Og folk filmer, og lager stor underholdning ut av det.
Silva Pluvialis Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Skjønner godt at du ble redd🥰 Det er jo sjokkerende for mange når man er vitne til en slik utagerende og avvikende oppførsel. Derfor jeg syns det er så rart at folk prioriterer å dra frem mobilen for å filme denne type hendelser. Ser på Youtube også, at alt mulig dritt blir lagt ut. Av passasjerer på offentlig transport. Feks der en tydelig tvangspreget person blir filmet mens hun gjør sine tvangshandlinger. Og folk filmer, og lager stor underholdning ut av det. Enig, det virker ikke logisk å tenke på å filme når man står i en trusselsituasjon. Det er også forferdelig at folk har så lite empati at de lager underholdning av andres lidelse.
stan Skrevet 25. juni 2021 #14 Skrevet 25. juni 2021 Filmet en situasjon som rettslig bevis. Men når alle parter ble oppmerksom på at filmen eksisterte så ble de fort enige uten noen rettslig innblanding.
skreppamedleppa Skrevet 25. juni 2021 #15 Skrevet 25. juni 2021 Må innrømme at jeg var på nippet til å gjøre det en gang. Jeg hadde jobbet som bartender, nektet en fyr og han svarte med å kalle meg "Quisling fitte, og så å skrike i 2 minutter om hvor jævlig jeg var som om det hjalp for å få en halvliter mer Uansett, når vakten min var over så jeg han sitte på torget (foran andre utesteder) og være en full drittsekk mot folk... Jeg lagde ingen meme som med den under, men det gjekk en god faen i meg og jeg brydde meg virkelig 0 øre om han ble sittende i fyllearresten, eller andre hadde filmet den kvalmende oppførselen hans eller what not.. Men ja, jeg kan le litt av svarte memes eller andre ting, enten fordi det er gjenkjennelig for de fleste, mørke memes, galgenhumor osv trenger vi alle sammen.. Men jeg har aldri tatt bilder eller filmet andre mennesker, ut av respekt, ut av etikk, moral og helt vanlig menneskelig fornuft.. Jeg har også mye empati med de som er psykisk syke og kunne aldri snik filmet noen på den måten, selv om jeg kan være en så ærlig "drittsekk" å si at jeg synes slike memes som vist ovenfor kan ha en viss sjarm og humor så er det noe med den grunnlegende respekten for andres liv jeg ikke ville overstige. Og så er det også noe med at det å være en full drittsekk velger en selv, psykisk sykdom: not so mutch.. Selv er jeg glad for at jeg fikk lov å drite meg ut i tenårene uten at det kunne filmes og foreviges for evig tid. Jeg fikk min første mobil da jeg var 16, og det var langt ifra noe smartphone for å si det slik. Så jeg har fått personvern inn med teknologien og det er jeg glad for! Men det er dessverre vanlig å filme både fysiske skader som trafikkulykker, båtulykker, psykiske syke mennesker, osv. Dessverre for det er jo ikke noe å legge skjul på at er en uting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå